Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rose83

rose83 Bekend lid

26 nov 2010
    753
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Hoe is het met iedereen? Het weekend goed doorgekomen?

Pandora wat balen meid dat hg je niet bespaar is gebleven. Ik had nog wel goede hoop voor je! Wel verstandig dat je je ziek heb gemeld. Geeft het je nu ook wat rust?

Bigflower gefeliciteerd met je zwangerschap en hopelijk werken de medicijnen!

Lasas heerlijk weer naar de winkel geweest, wat is dat fijn hè! Geeft je toch weer het gevoel dat je leeft of niet? Zo ervaar ik het in ieder geval wel.

Hier afgelopen week redelijke week gehad. Er lijkt toch weer een stijgende lijn in te zitten, had ik niet meer verwacht. Hopelijk blijft dit zo nog even aanhouden.

Voor de gene die het nodig hebben een dikke knuffel voor deze lastige periode.

2. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Goedemorgen meiden!
    Hoe gaat het met jullie? Het warme weer en de hg?

Rose, wat fijn dat er een stijgende lijn in zit deze week! Hoop voor je dat dat blijft aanhouden, even van genieten dus!

Vorige week maagzuur aanvallen en daardoor weer spugen, nu gaat het eigenlijk best goed! Misselijkheid is te doen en heb al paar dagen niet gespuugd! Mijn moeder komt me straks halen, gaan dan naar de kapper!! Verheug me er echt op, haar is echt verschrikkelijk momenteel!

3. rose83

rose83 Bekend lid

26 nov 2010
    753
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lasa fijn dat het met jou ook steeds wat beter gaat. En heerlijk naar de kapper geweest! Hopelijk zit het nu weer goed ;)

Hoe is het met de andere meiden? Jullie zijn zo stil?

4. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Gelukkig nog niet uitgedroogd, ik heb nog steeds het idee dat ik het gedoseerder kan sturen van tijdens mijn vorige zwangerschap. Toen was het echt explosief. Dus wanneer ik goed plan en vooral leef als een 'bejaarde' dan gaat het redelijk! Ik merk wel dat ik niet zo'n fan ben van het warmere weer, dan gaat het toch minder...

Fijn dat de mensen die nog wat van zich hebben laten horen ook positief zijn! Hoe is het inderdaad met de rest?

5. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    therapeut burn out trajecten
    Naast de Hoofdstad.
    Bij mij lijkt het iedere dag nog een beetje erger te worden. Van in de ochtend en middag naar misselijk zijn naar vrijwel de hele dag een beetje. Ik bereid me momenteel voor op het ergste. Inslaan van wat nieuw ondergoed, pyama's, verzorgingsproducten, grote schoonmaak.. Ben bang...

Hoe houden jullie het uit met het warme weer?

6. rose83

rose83 Bekend lid

26 nov 2010
    753
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pandora, fijn dat je nu een beetje kan sturen. Inderdaad vooral luisteren naar je lichaam en je gedragen als een bejaarde! Werkt hier ook het beste.

Warm weer is inderdaad niet heel bevorderlijk. Hier regelmatig met de voetjes in een bak met koud water. En niet te veel buiten zitten, binnen is het tov heen stuk koeler.

Bigflower, zo herkenbaar; gauw nog even alles willen doen. Zo ging ik ook vooral nog even dingen eten en drinken die ik heel lekker vond.
    Ik hoop zo voor je dat het deze keer minder erg zal zijn. En anders gauw over op andere medicijnen. Heeft hier wel even geholpen.

Meiden sterkte met deze warmte!

7. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Powerflower, ik kan me voorstellen dat je bang bent...
    Ik was ook bang, kon inderdaad ook niet goed tegen dat wachten!
    Gaat het wel gebeuren, niet weer gebeuren, en wat dan?
    Ik moet toegeven dat het bij mij wel een bepaalde rust heeft gecreert dat ik in ieder geval weet waar ik aan toe ben: gecontroleerdheid. En gelukkig niet weer de explosies van tijdens mijn vorige zwangerschap (tot nu toe).

8. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Meiden, hoe is het met jullie??

9. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Gisteravond toch nog bij de dokterswacht geweest, onder dwang van manlief omdat dacht dat ik was uitgedroogd. Ik hou dan ook amper meer wat binnen vanaf donderdagavond... Er zaten inderdaad al wel ketonen in mijn urine, maar niet genoeg om mij op te laten nemen aldus de dienstdoende huisarts. Nu emesafenezetpillen gekregen, want het verhaal van de zofran kreeg ik er ook hier niet door...

Hoe is het met jullie?

10. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    Naast de Hoofdstad.
    Jeetje, wel goed om je ketonen in de gaten te houden. Misschien zelf dipsticks in huis halen?

Hier gaat het nog steeds zeer moeizaam. Eerste dag volledig thuis. Begin nu pas even naar beneden te kunnen gaan. Veel kokhalzen, vooral bij luchtjes en of tandenpoetsen.
    Enige waar ik qua eten trek in heb zijn droge craccotes en nibbit chips... Kortom gaat lekker... Maar niet heus... Vorige week wilde ik alleen maar limo en nu heb ik geen trek in wat voor vocht dan ook.

11. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    ik heb ook NERGENS zin in, maar probeer in ieder geval wat te drinken... Al is het niet motiverend als je net drie uren over een glas water hebt gedaan dat ie er gelijk weer uit gaat als je gaat staan!

Ik heb ook niet het idee dat de zetpillen aanslaan. Morgen had ik al een consult staan met de huisarts, zal haar aan de tand voelen (lees smeken) of ik niet iets anders kan krijgen? Zofran?

Mijn dochtertje is overdag bij familie, heb ik tenminste daar geen zorgen over/ voor. Voor haar is er ook niet zoveel aan om mij zo te zien. De schat loopt de hele dag met met een bakje achter me aan. En vertelt aan iedereen dat ik ziek ben en geeft er dan een demonstratie bij hoe ik overgeef...

12. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Pandorabeads, wat ontzettend balen!! Hoeveel ketonen had je?? Doet de emesafene wat of niet?? Anders vlot aan de bel trekken weer hoor! Wat zeg je verloskundige ervan? Sterkte!!! Behoefte om zelf te dipsticken of niet?

Bigflower, dat klinkt al niet veel beter Zeg! Wat meten jullie bikkelen! Lukken ijsjes, ijsklontjes of bijvoorbeeld biscuitjes gedoopt in thee ofzo wel? Zo krijg je toch wat vocht binnen.

Hier gaat het eigenlijk vrij goed, wel misselijk maar door eten lijkt het nu juist wat weg te tekken! Erg fijn! Wel veel last van maagzuur als ik iets anders drink dan water. Gister weer bloeding, urine ingeleverd, zagen ze toch weer 2+ ketonen! nog te weinig intake dus. Zit nu aan de rakeltjes ;)

13. Pandorabeads

Pandorabeads Actief lid

14 mei 2011
    361
    0
    0
    Verpleegkundige
    Friesland
    Ik had gisteravond 1+ ketonen, maar de voorspelling is dat wanneer ik zo weinig binnen blijf houden dit snel zal oplopen. Ik heb zelf niet zoveel behoefte aan dipsticks, ik heb niet voor niets een huisarts? ;P Maar ik kan me voorstellen dat dit voor iedereen verschillend is.

Ik heb geen verloskundige, bij ons doet de huisarts de bevallingen nog. Ik heb het idee dat zij ook niet zo goed weten wat ze ermee moeten: afwachten en 'straks' gaat het vanzelf beter.
    Toch heeft hier het idee dat het om psychosociale aspecten gaat ook nog, helaas... Het staat zelfs benoemd in de brochure van het ziekenhuis als je wordt opgenomen!

Wanneer wordt HG schadelijk voor jou en/ of je kindje? Mijn huisartsen zijn van mening dat het kindje wel pakt wat ie pakken moet. Maar als er niets te pakken is? Raakt zo'n kindje dan niet uitgedroogd en/ of uitgehongerd?

14. Bigflower

Bigflower Actief lid

13 mei 2014
    149
    0
    0
    Naast de Hoofdstad.
    Pandorabreads: pak je verantwoordelijkheid en zorg dat je bij iemand terecht komt die je wel serieus neemt. Mijn vorige zwangerschap heeft mij bijna het leven gekost de vorige keer omdat ik niet serieus genomen werd.

Lasas, wat enorm balen van je maagzuur. Misschien kun je iets krijgen tegen reflux? Staat op op de Hg site. Schijnt goed te werken.

Hier doe ik uiteraard mijn best voor vocht. Het is alleen niet makkelijk. Drie glazen water is tot nu toe echt de max op een dag.

15. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Ik denk dat hg voor ons best snel 'schadelijk' is, ketonen zijn niet goed voor je en geven aan dat je op je vetverbranding leeft. Vooral ook gevolgen op langer termijn, dat als je vaak uitdroogt of lang op je reserves teert dat ip de kleine ook nog eens extra van je pakt ( die zorgt tot bepaald punt idd goed voor zichzelf) en dat wij daardoor zo afvallen, maar ook zo uitgeput raken. Daarvan herstellen is alsof je met -100 een drie dubbele marathon moet lopen, aldus mijn gyn.

Ontzettend achter lopen ze dan zeg! Is het een idee om de folder van steunpunt hg uit te printen en deze mee te nemen naar je huisarts?!

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij HG hoort de huisarts wel door te verwijzen naar de gyn. Staat ook in het protocol dat is opgesteld door de NHG. De gyn zou ook meer medicatie moeten kunnen voorschrijven.

In elk geval in het eerste trimester heeft het kindje nog zo weinig nodig dat de voedingsstoffen die aanwezig zijn in jouw lichaam over het algemeen genoeg zijn. Maar het probleem is natuurlijk ook het afvallen en de afvalstoffen die dan vrij komen. Die komen ook bij het kindje en dat is niet zo goed.
    Zodra je uitdroogt en afvalt is HG in principe ook schadelijk voor jou. Bij uitdroging kunnen je organen schade oplopen. Daarnaast raken je electrolyten uit balans door het overgeven en dat kan ook orgaanschade opleveren en hartklachten geven. Verder kan het overgeven ook schade opleveren aan je slokdarm en je tanden.

17. lina1985

lina1985 Lid

17 jun 2013
    19
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn baby is nu 4,5 maand en ik moet nog steeds denken aan die vervelende eerste 4 maanden....pff wordt daar zo verdrietig van.....

Ik weet niet of ik het allemaal nog een keer kan/wil meemaken.
    Hoe groot is de kans dat een 2e zwangerschap ook een hg zwangerschap zal zijn?

Kan er ook met niemand over praten want ja dat is allemaal verleden tijd.... Maar ik denk er stiekem nog best vaak aan. :(

18. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Hoi lina!
    Gefeliciteerd met jullie kindje!

Kans op hg bij volgende zwangerschap is vergroot, maar hoeft niet! Ik ben nu nog zwanger, maar als we ooit voor 2e kindje gaan dan wil ik vooraf gesprek met gyn en dingen op papier laten zetten.

Vervelend dat je er met niemand over kan praten, praat hier mee, lucht je hart! Ook op fb is er een besloten groep waar veel vrouwen praten die hg hebben (gehad)! Sterkte!

19. Yasmintje

Yasmintje Actief lid

14 nov 2012
    130
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo dames hoe gaat het hier?
    Ik ben hier een tijdje niet geweest en dat komt omdat het stukken beter gaat..
    Het braken is zo goed als gestopt en sinds mijn 16de week begon het beter te gaan.
    Ik ben morgen 25 weken dus al over de helft, wel veel moe maar dat valt allemaal wel te doen.
    Misschien nog een tip voor degene die nu volop misselijk zijn, probeer altijd wat in je maag te hebben hoe moeilijk het ook is om het binnen te krijgen. Wat bij mjj altijd hielp is wat eten dan direct liggen en vooral niet bewegen ook je hoofd niet naar links of rechts draaien na zo een twintig minuten merk je dat de misselijkheid wat minder word. En wat ik ook wel binnen hield was karnemelk.

Verder wens ik jullie veel beterschap ik weet hoe zwaar het is na twee zwangerschappen met hg. Ik heb altijd graag drie kinderen gewild maar denk momenteel niet dat er ooit een derde komt.. maar goed het is iets voor toekomst nu maar voorbereiden op de bevalling en hopen op een gezond kindje.

Lasas is het brajen gestopt en de misselijkheid minder?

20. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Wat fijn yasmintje!!

Braken is zo goed als gestopt maar wel nog met zofran, dit afbouwen lukt niet, maar hoeft ook niet aldus de gyn.
    Merk wel dat ik nu meer last heb van maagzuur en daardoor weer makkelijker spuug!
    Misselijkheid komt nu vooral door lege maag, dus regelmatig kleine beetjes eten :)

Deel Deze Pagina