Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    @rosao, ja het was superschrikken. Tintels door mijn hele lijf vanuit mijn tenen. Zweten, warm, alles. Vandaar ook dat laat geposte topic! ;)

Gelukkig is mijn dommigheid met een sisser afgelopen. (schaam me diep)

Weetje, de wens voor een tweede is wel heel erg groot. Moeilijk hoor. We willen sowieso wachten tot het einde van het jaar. Ik ben al wel bezig met afvallen tot een gezond gewicht en 2x per week zwemmen voor mijn spieren. Mocht ik dan zwanger willen worden ben ik in goede conditie (ivm bekken en rug).
    Vóór de vorige zwangerschap was ik te zwaar en inactief.

2. Wupsie

Wupsie Niet meer actief

Hoi Meiden,

Zag dat er nieuwsgierige waren. Vorige week woensdag inderdaad met weeen in het ziekenhuis gelegen. Vreselijke oefenweeen, die komen omdat ukkepukje al klem ligt. Daarbij ook nog eens groeipijnen. Maar de laatste dagen gaat het redelijk!!

Vandaag bij gyn geweest (mijn eigen was op vakantie) en die heeft geen inwendig onderzoek verricht, alleen hartje geluisterd en omdat het de laatste 3 dagen zo goed ging hoef ik over 2 weken pas weer. Tot die tijd uit het ziekenhuis zien te blijven (mijn eigen gyn gaat het niet leuk vinden, die wilde wekelijkse controle en inwendig onderzoek wegens die fundeling:p aaah ja niet mijn probleem:p)

Wel zielig hoor dat ukkepukje al zo klem ligt. Kan niet eens meer om het asje draaien. Koppeltje duiken gaat al 11 weken niet meer:( en nu is het alleen trappelen en hoofdje in maag duwen en kietelen met de handjes:D Dus ukkepukje mag van mij over week of 5 a 6 komen (nou ja moet via keizersnede). Is voor ukkepukje dan ook beter!!

Hoe is het met jullie allemaal??

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @deelight: afvallen is natuurlijk sowieso goed, wel nog een vetrandje houden voor het geval de hg terugkomt. Dan kun je nog wat gewicht verliezen. Ben je daar trouwens niet bang voor? Dat de HG weer terugkomt? Kan me wel het dubbele gevoel erbij voorstellen hoor.

@wupsie: Fijn dat het wat beter gaat! Ligt je kindje met het hoofd naar boven?

Hier gaat alles goed, ben heel druk bezig met steunpunt hg. We hebben nu de site online (www.steunpunthg.nl) en we hebben een hyves voor alle mensen die willen helpen met het steunpunt (steunpunthg.hyves.nl). Nu gaan we langzaam beginnen met 'reclame' maken en links op websites krijgen. We hebben ook al onze eigen link hier op zp Helemaal bovenaan onder het kopje zwangerschap :) Ben helemaal trots... haha...

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ wupsie: fijn dat het nu goed gaat!

@ deelight: ik zag het topic inderdaad ook voorbij komen! dat was dus vals alarm? heb je al enig idee wanneer jullie het weer willen gaan proberen?

@ marieke: hoe gaat het nu met je pijn? en met je misselijkheid?

Pff ik ben DRUK! Gelukkig kan ik het wel allemaal bol werken, maar ik ben blij als het april is. Nog steeds geen last van misselijkheid. Af en toe een kleine vlaag, maar dat mag absoluut geen naam hebben. Heerlijk :)

5. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    ja arme ukkie van wupsie. Maar het nu al buiten de buik van mama doen, is het vast ook niet. Veelste koud! Maar die kindjes zijn wel gewend aan krappe ruimtes. Is juist wennen voor ze als ze geboren zijn en dat niet meer hebben. Vandaar het bestaan van de inbakeren.

ik heb blijkbaar wat gemist delight. Zou niet teveel afvallen en wel op verantwoorde manier ivm het op pijl houden van de voedingsstoffen. Vet en voedingsstoffen is goed om reserve te hebben voor de volgende zwangerschap. Ik vraag me trouwens wel af of ik minder last van HG zou hebben gehad als mijn conditie beter was geweest. Dan zou ik misschien minder snel moe zijn waardoor je dan weer gaat overgeven.
    Wil op zich ook nog wel wat gewicht kwijt na de bevalling, maar hou wel even wat kilo's reserve.

yukl....fijn dat je nog geen last hebt. hopelijk blijft dat zo!!!

Rosao...ik ben ook trots op het bestaan van een nederlandse HG site. Misschien dan ook minder onbegrip van instellingen als UWV. Er is gewoon ook erg weinig info over en wat er is, gaat over dat het een psychische ziekte is. Vandaar dat ik dus de wikipediabeschrijving weggegooid heb en vervangen.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    @rosao: ja ik heb niet de bouw om superdun te worden dus dat zal meevallen. Tuurlijk heb ik angst om HG terug te krijgen. Toen ik laatst een buikgriepje had was ik even helemaal terug. Maar het vervaagt op de een of andere manier lijkt wel. Ookal heb ik heel hard geschreeuwd dat ik dat niet zou toelaten.

@Yukl: het was vals alarm inderdaad. We wachten zeker tot eind van het jaar. Maargoed, wie weet hoe we er tegen die tijd over denken.

@mariekebr1: ik loop bij een dietiste dus dat zit snor! Ik weet dat het goed is om wat reserves te hebben, maar dat zit er bij mij zo aan indien nodig ;).

@Wupsie: gelukkig dat ukje nog warm bij je zit. Hopelijk heb je niet teveel last tot aan de ks.

7. Wupsie

Wupsie Niet meer actief

@ mariekebr1; nee nu erbuiten is nog niet goed.. Maar rond de 33 a 34 weken is het (waarschijnlijk) wel beter. Uk zit natuurlijk nu al klem(al wat weken en wordt steeds erger, voel je ook aan ukkepuks bewegingen), en mijn baarmoeder groeit ook niet tot amper meer. De kleine krijgt er natuurlijk met de week meer last van en kan op ten duur zelf niet meer goed groeien, want er is gewoon geen ruimte meer. Ukkepukje zit nu al in de situatie van een ukkepuk met 37/40 weken bijv.

mooie site trouwens, zal er later nog eens een keer uitgebreidt naar gaan kijken:)

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @wupsie: dank je (voor de complimenten over de site)!! Denken ze trouwens dat je kindje straks zelf aangeeft dat ze eruit wil of denken ze dat ze moeten inleiden?

@deelight: ja dat ken ik dat vervagen, je vergeet toch wel het gevoel maar als je dan weer ziek wordt valt het weer als een blok beton op je neer. Dan heb ik altijd heel even de angst (ook al weet ik dat het niet reeel is) dat ik weer zwanger ben.

@yukl: echt fijn dat je nog geen last van misselijkheid hebt! Ik blijf voor je duimen dat het zo blijft!!

@Marieke: ik hoop ook dat we straks gewoon bij arboartsen bekend zijn en zij vrouwen naar ons kunnen doorverwijzen. Of op zijn minst dat vrouwen kunnen zeggen, kijk hier maar eens daar staat het hoe het is!

9. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Hey Marieke, ik had wel al het steunpunthg erbij gezet, maar dat is nu weer weg. Kun je dat nog toevoegen? Tenminste als Rosao en Yukl dat o.k. vinden.
    En misschien wat regels ertussen zodat het makkelijker leesbaar is. Maar verder heel goed van je!!!!

Deelight, dat was inderdaad schrikken, kan ik me voorstellen. Gelukkig nog ff vals alarm ;0

Yukl, fijn dat je nog niets voelt van de misselijkheid. Misschien blijft het wel weg. Ik hoop het zo.

@all, groetjes van mij!!

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind het prima, Sooner! Graag zelfs :)

Ik vond trouwens deze link: Beyond Morning Sickness - Battling Hyperemesis Gravidarum online. Het is de link van een auteur die ook een boek over hg heeft geschreven. Ik kon het niet vinden bij bol of bij de american bookstore. Heb nu wel een verzoek ingediend om het te bestellen. Ben heel benieuwd.

11. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    heb de tekst opgemaakt en de link toegevoegd.
    Volgens mij ziet het er zo wat netter uit.
    op de bronvermelding maar weggehaald aangezien het toch om een vertaling gaat en niet de hele tekst van de amerikaanse site overgenomen is.

Ik zal ook bij bol.com een verzoek indienen om dat boek op te laten nemen in de lijst. Hoe meer mensen dat doen hoe meer kans dat ze dat ook doen.

12. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    ze hebben op bol wel morning sickness 24/7 en dat gaat over 50 theorien om Hyperemesis te bestrijden met daarbij ervaringsverhalen.

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, die zag ik ook. Ik heb hem besteld, ben heel benieuwd hoe hij is. Als ik hem uit heb zet ik een review op steunpunthg.nl. Ben ook benieuwd of de american book center die andere kan bestellen. Meestal kun je daar zo'n beetje alles krijgen.

Groetjes

14. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    mijn tekst op wikipedia is verdwenen.
    Ik heb nu de huidige tekst gebruikt en daarop aanvullingen gegeven.
    Ben nu druk in discussie, dat ik de huidige tekst niet voldoende beeld vind geven over de ernst van de ziekte en dat er amper onderzoek is gedaan naar oorzaak en behandeling met als gevolg ongewenste abortussen en gevolgen voor de toekomstige kinderwens. Ook aangevuld dat het de hele zwangerschap kan duren en dat het ook problemen geeft met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Heb ook opgemerkt dat ik de zin over rust, onthouden van tv onzinnig vind.

15. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo allemaal,

ik hd het ook gemist van de zwangerschap die niet zo bleek te zijn. Ik ken het geveol wel een beetje, laatst had ik griep en... dacht gelijk oh nee he. gelukkig na een dag weer gezond kunnen eten.

Hier heeft het geen verschil gemaakt met een goede conditie of niet. Bij mijn eertse deed ik niets aan sport. Tussen de eerste en tweede zwangerschap sportte ik twee keer twee en half uur en eens in de drieweken een hele ochten ivm wedstrijd! En de tweede was veel zwaarder en was eerder misselijk. Wil niemand bang maken hoor het vercshilt per persoon. Ik hoop dat het bij jullie wle werkt.

OH iemand van hyves heeft ook ene boek geschrven ovr HG, misschien in overle met haar zou je ook een linkje op de site kunnen doen.
    Bol.com hefet dus een aantal boeken hierover. ga ook eens zoeken.

gr Gaby

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi Gaby,

Weet je ook wie dat is die een boek over HG heeft geschreven? Ik kon bij bol alleen dat ene engelse boek vinden, verder niets.

Groetjes Rosa

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ marieke: ik zie nu inderdaad de veranderingen. Het beeld is zo een stuk vollediger dan eerst.

Interessant die boeken! Ik ga ze nu maar niet lezen voordat ik mezelf de put in de praat, maar als de HG op komt zetten zal ik ze ook eens bestellen!

Ik merk dat ik een beetje nerveus ben... Rond deze periode kwam de vorige keer de eerste misselijk opzetten. Een week later lag ik al in het ziekenhuis. Ik merk dat ik onwijs gefocust ben of ik wat merk/voel. Niet erg handig. Vandaar dat ik het hier ook niet zo uitgebreid bij hou :)

18. Panda

Panda Fanatiek lid

6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Hé meiden, ik ben bevallen van zoon Pepijn. Heb alleen meteen buikgriep gekregen ;) dus kan me nog niet ongegeneerd volproppen.:D Maar...geen speekseloverschot meer, geen maagzuur, niet meer kokhalzen en al die andere ellende. En wat is het heerlijk om weer gewoon af en toe honger te kunnen hebben zonder meteen vreselijk beroerd te worden!
    En natuurlijk dat zachte lieve kleine mannetje (nou ja klein... een flinke 8-ponder). Hij was het waard.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Gefeliciteerd!!! Je hoort vaak dat "HG"babys flinke babys zijn. Thijmen was ook een 8 ponder :) Had je tot het einde last van HG?

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Echt waar? Zoonlief was ook een 8 ponder!

@ panda: gefeliciteerd!!! Wel een beetje flauw van die ziektekiemen dat ze je buikgriep geven na je bevalling ;) Gelukkig is dat zo weer voorbij :D Geniet ze van je mooie wonder :)

Hmmm ik lees ergens dat als je tijdens je zwangerschap last hebt van maagpijn, je direct contact moet opnemen met je huisarts? Misschien morgen toch maar even bellen...

Deel Deze Pagina