Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Hey kleintje, ik was al bang dat ik je hier weer tegen zou komen. Maar je bent natuurlijk wel van harte welkom he!
    Ik en Tantan hadden nog al heftig gereageerd op 1 of 2 reacties van anderen op je vraag in je topic over je misselijkheid en braken.
    Want wat jij omschreef leek me al niet echt goed toe. En als iemand dan gaat zeggen dat het normaal is en erbij hoort, dan is dat best gevaarlijk en ook niet fijn voor jou.
    Blij dat je huisarts heeft ingegrepen.
    Het is even schrikken, maar veel beter voor je.
    Ik hoop dat je het nu wat beter onder controle kunt houden.
    Eet en drink je wel?
    En moet je werken? Of ben je thuis?

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik probeer te eten en te drinken, steeds kleine beetjes iedere x b.v een beschuitje en een uur later weer een beschuitje gaat best goed :)
    En drinken doe ik nu echt regelmatig, dat ging maandag en dinsdag dus niet want dat kwam er meteen uit...
    Ik heb nu nog vakantie maar ik zou maandag weer moeten beginnen, ik heb echter ook op advies van de gynaceoloog en verpleegkundige van het ZH gezegd dat ik volgende week niet kom, ze zijn namelijk bang dat wanneer ik nu al meteen weer begin met werken ik het weer terug krijg doordat ik zoveel moet bewegen etc. Ik moet nu dus eerst alles opbouwen en na de controle afspraak volgende week weer proberen te werken...
    Ik kreeg alleen een stomme reactie van mijn manager (ik werk in de zorg): Ja en dat nu net in de vakantieperiode, gezellig zit ik er weer mee opgescheept :S
    Dus ik zei tegen haar: Denk je dat ik voor de lol ziek ben en in het ziekenhuis heb gelegen????

Nu moet ik maandag even terug bellen over hoe het gaat om te kijken of ik dinsdag en woensdag wel kan werken, nou mooi niet he ze zoeken het maar uit! Zelfs al zou ik kunnen werken dan bekijken ze het mooi maar zeker naar zo'n reactie! Niet eens beterschap of gefeliciteerd met je zwangerschap ofzo :S
    Ben blij dat ik daar 1 september weg ben, hopelijk heb ik dan geen klachten meer op mijn nieuwe werk en kom ik de proeftijd door.....

3. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi kleintje88,

welkom hier. Hoop dat de goede trend zich voort zal zetten.
    Wat een gare werkgever heb jij zeg!!! Laat je niet gek maken door zo'n wous. Je hebt genoeg aan jezelf.

Sterkte!

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Pff ik zit net jullie verhalen te lezen en wat sneu dat jullie allemaal zo vaak ziek zijn zeg :( Echt balen!
    Dan kan je ook bijna niet genieten.....

Ik merk dat ik vooral misselijk wordt als ik teveel heb gedaan en teveel is op dit moment al de hond uitlaten (10 minuten houd ik al bijna niet vol :( ) toen strax ben ik ook even met mijn vriend naar de stad geweest, zolang ik buiten was was het goed maar toen ik binnen kwam in een winkel moest ik gewoon weer zo snel mogelijk weg :S Toen ik thuis kwam maar weer een zetpil gepakt en een uurtje geslapen toen ging het wel weer beter...

Hebben jullie ook die zetpillen? en hoeveel mogen jullie die hebben op een dag? Werken ze ook? Heb namelijk begrepen dat ze ook vaak niet werken....
    Mijn huisarts zei dat ik er maar 1 op de dag mocht en dan voor het slapen gaan terwijl de apotheek zei 1 tot 2 x daags maar mijn gynaceoloog zei weer nee hoor je mag er gerust 2 of zelfs 3 als het nodig is...
    Nou volgens mij weten ze het zelf allemaal niet meer :p

5. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik kon helemaal niks binnen houden, geen vocht en geen voedsel. Ik kreeg eerst van de huisarts 2 emesafene zetpillen en na 2 dagen werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Hier kreeg ik Primperan tabletten. Allebei hielpen ze niets en bij de eerste zwangerschap knapte ik direct na de sondevoeding op maar bij de tweede zwangerschap heb ik gespuugd (ook nog sondevoeding) tot week 20. Van de gynaecoloog kreeg ik 3x daags een zetpil Emesafene voorgeschreven.
    Verder kon ik niet werken want ik lag de ganse dag op bed met een teil naast me. Ik kon vaak niets eens in 1x bij de w.c. komen maar moest vaak nog een keer stoppen onderweg om de spugen, en het is echt maar 4 stappen lopen. Dan kan een werkgever heel veel eisen maar als de arts voorschrijft om niet te mogen/kunnen werken dan kan er ook niet gewerkt worden. Ik heb wel telefonisch contact gehad met het UWV en later nog met de bedrijfsarts. Van beide mocht ik pas weer voorzichtig op therapeutische basis beginnen toen de sondevoeding gestopt was en ik me zelf er goed genoeg voor voelde.
    Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het snel mag over gaan.

6. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    ik heb ongeveer hetzelfde verhaal als 123miesje.

Kleintje ik zou zeker voorlopig niet gaan werken. Want inderdaad juist door inspanning wordt het erger. Jij hebt echt rust nodig.
    Ik zou als ik jou was al mijn rust pakken nu het nog kan, zodat je straks als je met je nieuwe baan begint er helemaal voor kunt gaan.
    Dus nu geen of weinig energie meer steken in je oude baan.
    Lullig voor je huidige werkgever, maar jij kunt hier ook niets aan doen en jij hebt hier niet om gevraagd. Voor jou is het erger!!

Die emesafene hielp bij mij gelukkig wel, tegen mij zeiden ze in het zkh dat je er om de 8 uur eentje mag. Dus dan klopt dat 2 a 3 wel aardig. Ik zou zeker niet meer doen dan dat.

Enne gratis tip van flip: neem altijd een appeltje mee als je van huis gaat, ook al is het maar 5 minuten. Kan je net ff helpen als je een aanval van misselijkheid krijgt.

7. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Oh ja weet je waarom je huisarts zei voor het slapen gaan?
    Heel veel mensen raken nog steeds in de war van dat 'ochtend'misselijkheid. Dus willen ze je daarvoor behoeden. En als je er dan 's avonds eentje zet dan heb je daar 's ochtends baat bij.

Het grappige is dat ik juist meestal me prima voel(de) tot een uur of elf 's ochtends (dus geen ochtendmisselijkheid) en later op de dag werd ik juist heel misselijk. Dus voor mij was een zetpil altijd het handigste rond een uur of elf en dan had ik er de rest van de dag lol van.

Dus het ligt er maar net aan wanneer jij het meeste last hebt. En als dat de hele dag is dan is om de 8 a 9 uur eentje zetten denk ik de beste oplossing.
    Je kunt ook een halve doen he! Gewoon door midden snijden met een mesje.

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier nog eentje! Bij mij kwam de misselijkheid pas na week 23 opzetten en heb pasgeleden ( 1,5 week geleden) 9 dagen in het ziekenhuis gelegen wegens overmatig braken, kon niks binnenhouden, nog geen water.. Kreeg ook om de 2 minuten harde buiken van het braken.. Ik krijg nu 3x daags 10 mg primperan tabletjes, alleen sinds gisteravond voel ik me weer erg slecht en nu nog steeds..

Heb niet alles teruggelezen, ga ik nog wel doen, maar nu te misselijk voor. Nog meer meiden die het gekregen hebben laat in de zwangerschap?

Liefs Daantje en beterschap aan iedereen!

9. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Hey meiden,

hier nog iemand met HG. Ben net terug gekomen uit het ziekenhuis waar ik 5 dgn heb gelegen. Ben wel bang dat het terug komt. Heb net nog weer boven de pot gehangen...

Duimen dat het niet terug komt.

10. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ja dat is denk ik de voornaamste reden waarom ze zeggen in de avond, maar ik vind het eigenlijk onzin want ik slaap meer dan 8 uur dus dan zijn die tabletten eigenlijk min of meer weer uitgewerkt :p
    Ik heb hem gisterenavond gepakt en ik heb vanmiddag heb ik er nog een gepakt nu gaat het wel redelijk goed! Alleen avond eten pfffff dilemma :S dan moet ik echt gaan liggen een half uur omdat het anders gigantisch mis gaat.....
    Ik heb het trouwens ook de hele dag door vaak begint het bij mij wel al in de ochtend (10 uur zoiets) dan in de middag nog een keer (voor mij een teken om te gaan liggen) en dan na het avondeten, althans zo ging het vandaag, kan natuurlijk iedere dag verschillen!
    Ik hoop dat ik er morgen niet zoveel last van heb, ik zou met mijn vriend naar een markt gaan en wil toch wel proberen om dat even te doen vind het anders ook zo lullig omdat hij deze week eigenlijk helemaal niks aan me heeft gehad...
    Ik zal idd de tip gebruiken van het appeltje meenemen bedankt :)

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Kleintje88: bij mij hielp de emesafene totaal niks, kreeg er zelfs darmkrampen van. Voelde me ook 's avonds het ziekst.

Chantal84, helaas ook voor jou welkom hier. Wat een klap krijg je op het moment dat je weer thuis komt he? Sterkte met opknappen, en ik hoop dat het snel afzwakt bij je.

Liefs!

12. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo,

Ik wil bijna zeggen welkom nieuwelingen, maar had voor jullie liever gehad, dat jullie niet hoefde aan te melden bij dit topic, want ja zoals jullie nu ook weten is het geen pretje.

Wat vervelend he dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het er zo extreem bij hoort. En werken niet doen. de dagen dat je je goed voelt zal ik gebruiken om wat leuks te kopen voor de baby. Hier moet ik een leuke dag (dus wat drukkere dag) bekopen met twee slechte en eerlijk gezegd heb ik het er niet voor over om twee slechte dagen te hebben na een dag werken.
    Hier bij mijn eerste zwangerschap ook een werkgever, die geen bergip had, maar bij mijn tweede snapde ze de ernst en was ze bloedserieus. En deed ze het niet meer af met aansteller. Ik zou jezelf hard maken en voorla de eertse maanden van je zwangerschap niet gaan werken. Ik ben vanaf week 5 1/2 thuis en lag toen ook in het ziekenhuis. het was voor mij echt niet te doen! Denk aan jezelf en aan je kind.

Over de pillen, mocht er ook drie nemen, maar ja hielp niets. Ik heb erg baat bij mijn sondevoeding. daardoor minder misselijk.

Nou update mij:

geen reactie van huisrats gehad, geen telefoontje of niets. be nog steeds boos, maar meer terleurgesteld en verdrietig. Ook d egyn zag d enoodzaak niet van d eb12 want de waarde in mijn bled. (vlak na de prik dus) was goed, boven de 1000 en ja 700 was al fantastisch. En in zo'n prik zit dus 1000. Heb nu woensdag een afspraak bij d einetrnist die in de eerste plaats de injecties voorschreef en hoop ze daar weer van te krijgen.
    Hier gaat het dus ook steeds slechter. Slaap weer veel, tintelende vingers, hardkloppingen, koud, zere tong en het braken is weer begonnen. ben de huisarts dus ook zeer dankbaar (grgrgrrrrrrr)

NOg ene tip, eet alleen dingen waar je echt zin in hebt. Bij mij gaat dat meestal goed.

13. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Dag daantje en chantal, welkom hier, maar net als Deelight had ik liever jullie hier niet gehad. Want dan hadden jullie geen hg gehad. En dat wens je niemand toe.
    Heel erg vervelend voor jullie. Voor jou Daantje ook heel raar dat het nu zo laat ineens op komt zetten. Jij bent ook de eerste die ik daar over hoor.

Hee kleintje, ik hoop dat de markt lukt, maar doe ajb rustig aan. Zonde als je weer 2 of 3 dagen heel slecht bent daarna.
    Ik heb heel lang bij uitjes een rolstoel gebruikt, dan kun je je energie bewaren. Die kun je bij de meeste gemeentes heel makkelijk en gratis lenen.

Gepke, wat balen dat je niets opschiet met die kerel. Probeer je niet te boos te maken he? Dan maak je jezelf helemaal gek. Hoop dat je gyn je kan helpen!

Deelight, ben zo benieuwd wanneer er radiostilte komt bij jou en daarna het blije bericht, haha!!! weet je al of het een jongetje of meisje is?

14. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Gepke, dat is wel raar dat je je zo rot voelt terwijl de B12 waarden goed zijn..... Sowieso shit dat het slechter gaat.
    En lullig dat de huisarts helemaal niks heeft laten horen :( kan me voorstellen dat je je niet serieus genomen voelt. HG is al zo zwaar...

Sooner, had je mijn vorige reactie op jou nog gelezen, over de supermarkt? :)
    Ik hoop dat die radiostilte heel snel komt, en ons MEISJE zich aandient :). Heb een beetje het gevoel dat alle energie, levenslust uit me gezogen is..... Het is echt tijd!
    Gelukkig gaat t lichamelijk wel goed.

15. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    deelight wat spannend! Ik hoop voor je dat niet al te lang meer hoeft te wachten om je kleine meid in je armen te houden.

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Gepke balen zeg dat je niks meer van de huisarts hebt gehoord :S

Deelight succes met de laatste loodjes ;) Hopelijk hebben jullie jullie kleintje gauw in jullie armen :)

Vandaag een wat mindere dag, niet zo zeer braken (gelukkig) maar dood moe, enorm misselijk en gewoon zo slap :( Maar ja was ik al bang voor nadat we gisteren op de markt waren geweest.... Ik vrees dat ik de komende tijd nog niet kan werken!
    Hoe werkt dat eigenlijk bij het uwv vanaf wanneer moet je naar je bedrijfsarts ofzo? en zijn ze een beetje schappelijk met deze zwangerschapsklachten over het algemeen of zeggen ook zij (net als mijn werkgever) dat ik maar weer gewoon moet gaan werken?

17. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Heey Deelight; een meisje wat leuk. Kan me voorstellen dat je er nu aan toe bent, dan kan je lekker gaan genieten en heb je geen hg meer. Heerlijk. En natuurlijk je meisje vasthouden.
    Ik moest ff terugzoeken, ik had het wel gelezen, maar inderdaad helemaal niet gereageerd. Foei.
    Ja, ik vond het echt een mijlpaal inderdaad. Ben gisteren weer geweest. Vond het ook wel een beetje eng inderdaad.
    En wat word ik er moe van, ongelooflijk. Maar zo raar dat ik ineens weer trek in dingen kreeg in de supermarkt.
    Ik eet nog steeds vreselijk veel niet, maar begin nu wel wat meer te eten.
    Volgens mij gaat het echt de goede kant op.
    Ik neem geen zakjes meer mee onderweg, maar wel altijd een appeltje. Zonder durf ik echt niet weg.
    Ga jij nog wel veel de deur uit nu?

Hoe ging het vandaag Gepke?

Kleintje; ik had echt mazzel met UWV en mijn werkgever. Mijn baas zei direct al dat ze er van uitging dat ze me pas weer zou zien na mijn verlof (!) en alles wat ik eerder wel weer kon werken zag ze dan als meegenomen.
    Moet zeggen dat ik dat toen niet zo leuk vond klinken, maar later begreep ik wel dat het me wel een rust moest geven.
    Ons bedrijf zit wel in heel zwaar weer, dus ben benieuwd of er straks nog wel een baan is. Maar goed..
    De UWV belt elke 3 a 4 weken en dan praten we even en dan zegt ze tot over een week of 3 a 4.
    Ik vertel wat ik precies doe en eet/drink en wat voor medicijnen ik krijg.
    Nog geen bezoek o.i.d. gehad...

18. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo,

Bij de eerste was de bedrijfarts erg colant. Hij snapte het volkomen en had om de 6 weken telefonisch contact. Ik hoefde niet te werken. Wel bekeek hij het per 6 weken. Bij mijn tweede hebben ze gelijk vervanging geregeld tot na mijn verlof. En hoefde niet terug te komen en als het beter zou gaan, dan op therapeutischebasis. Ook geen gesprekken met arboarts, omdat etzelfde is als de eerste. Als het ebter zou gaan dan zou ik weer een paar uur proberne te werken, maar ja tot nu toe niet beter dus.

Gisteren weer heerlijk overgegeen, ja kon het weer niet binnen houden. Ik hoop vandaag op een betere dag.

19. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    Gepke, ik duim voor je dat je vandaag een beetje van rust kunt genieten en dus niet boven het toilet!

20. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    dank je

delight is er al een paar dagen niet, dus misschien wel aan het genieten

Deel Deze Pagina