Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Uitdroging doet ook echt rare dingen met je. Je kunt er ook verward van raken, waardoor je het ook allemaal niet zo helder meer ziet.
    Dat gevoel van alleen maar ziek zijn en je niet meer zwanger voelen, herken ik helaas ook heel goed. Dat is denk ik ook wat anderen zich vaak niet voor kunnen stellen... dat je bijna kunt vergeten dat je zwanger bent en gewoon weer beter wilt zijn en van die ellendige misselijkheid af wilt zijn.

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bloeme, ik had het al eerder getypt maar dat is denk ik ook weg. Ik heb zo'n respect voor hoe jij met HG omgaat. Je klinkt zo optimistisch.
    En ik mag eigenlijk niet klagen hoor. Heb dit keer geen HG maar bij slechte dagen komt wel alles terug van de eerste keer, toen ik wel HG had. Morgen ga ik voor de eerste keer in therapie daarvoor...

Dikke knuffel en sterkte voor alle meiden met HG.

3. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    ik heb het ook gehad 16 jaar geleden
    en toen was er nog niet zo heel veel begrip
    ik kreeg van alles naar mn hoofd geslingerd in het ziekenhuis

en je zag aan sommige mensen dat ze jou een aanstelster vonden

in het ziekehuis was ik een vies poetje dat daar de hele dag lag te kotsen volgens ene bepaalde zuster..........

en op dat moment kon het mij geen bal schelen wat ze tegen me zei
    ik dacht je bekijkt het maar.........

toen mn man savonds kwam heb ik het verteld
    nou je wil niet weten wat die op dr kop gehad heeft
    op de knieen zat ze naast mn bed om haar verontschuldiging aan te bieden
    heb haar toen de deur gewezen

en gevraagd nooit meer op deze kamer te komen zolang ik er lag
    bah wat een .... wijf

maar goed nu weten ze misschien meer over deze ziekt
    toen nog niet zo veel
    heb lang in het ziekenhuis gelegen en
    van alles toen gehad

infuus met dit infuus met dat

moet zeggen toen ik ene centrale lijn had met grote zakken voeding
    waar ze toen vitaminen en weet ik wat nog meer in hadden gedaan
    ik weer een klein beetje opknapte

ik heb toen de poorten van de hel gezien.............
    wat een ellende was het

maar we hebben er een super mooie dochter voor terug gekregen waar we erg trots op zijn

bij ons is het er bij1 gebleven ik wilde het niet meer
    jammer maar ik kon het niet opbrengen voor een 2 e te gaan

we hadden graag 3 kindjes willen hebben.....................

ik wens jullie kracht en doorzettings vermogen op dit te dragen

gr anja

4. pijman

pijman Niet meer actief

Ha Meis, kan me goed voorstellen dat je op slechte dagen ook bang bent om weer door die HG ervaring te gaan. Probeer het echt te zien als een slechte dag, morgen kan weer beter zijn, dus zorg maar dat je door die ene dag komt. Ik heb wekenlang savonds niet willen slapen, gewoon omdat ik me dan even redelijk voelde en dan wist " als ik morgen wakker word is het weer zover" Mja zo moet je dus niet denken :D Dat is heel moeilijk hoor. Ik snap ook echt dat je in therapie gaat en hoop dat je iemand treft die je begrijpt en je kan helpen om er mee om te gaan en je vorige ervaringen te verwerken. En je hoeft ook niet altijd positief te zijn, dat is ook niet goed. Ik ga voor het balans; af en toe ff lekker mopperen en dan weer door en sterk zijn :) Die zwakke momenten waarop je het niet ziet zitten mogen er ook zijn.

Maar dank je voor je complimentje. Het is echt overleven met die HG; ik probeer toch daar waar kan te genieten van wat ik heb. Het lastigste vind ik nog dat onbegrip. Hoe krijg je HG nou uitgelegd aan iemand die dat niet heeft meegemaakt? Mensen zeggen zulke irritante dingen, dat is wel echt nog een leerdoel voor mij hoor, daarmee om leren gaan PFff want hoe dichter mensen bij me staan hoe erger ik het vind dat ze me niet begrijpen en gekke dingen zeggen.

Succes morgen!

@ Rosao, bedankt voor het verduidelijken dat je juist door uitdroging wazig/ niet helder kan worden. Dat geeft mijn zwarte gedachten ook weer een logisch plekje, het is allemaal onderdeel van HG.

5. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Ik kom mij ook nog eens melden hier.
    Ben een tijd terug geweest en heb ook met HG in het ziekenhuis gelegen (toen was ik 8,5 week zwanger).

Inmiddels heb ik vandaag mijn 1e zetpilvrije dag overleefd en ging best goed.
    Dacht zelfs weer aan werken. daar begint langzaam het onbegrip te komen, ik ben immers over de 3 maanden heen dus moet toch beter gaan nu.
    Het wisselt gewoon heel erg bij me, sommige dagen voel ik me goed maar zodra ik me inspan (langere tijd lopen, paar huishoudelijke dingen achter elkaar doen) dan krijg ik pijn aan stuitje en wordt ik misselijk....

Ik hoop maar dat het snel betert en ik
    EN kan gaan genieten (eindelijk eens)
    EN ik weer aan het werk kan (om verder geroddel te voorkomen)

Sterkte aan die die er ook aan lijden!!!!

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bloeme, thanks, het is zo fijn hier begrip te vinden. Mensen denken ook omdat ik nu niet zo ziek ben dat het heel goed met me gaat. Terwijl dat vaak niet zo is alleen zien mensen dat niet.

Onbegrip, ja, hoe leg je het uit.... mensen lijken er wel blind voor. Zelfs iemand die weet hoe mijn eerste zwangerschap gegaan is reageerde van de week op mijn hyves met "hopen dat het tijdelijk ochtendziekte is" terwijl ik al 10,5 week was en erop had gezet dat ik de hele dag misselijk was die dag en regelmatig over liep te geven.
    En mensen die op mijn werk zeggen (over de therapie) dat ik er niet in moet blijven hangen e.d.
    Heb zelfs mensen gesproken van wiens man ze nog niet echt begreep....

ducie, wat ben jij ellendig behandeld joh.... bedankt dat je je verhaal met ons deelt.

7. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    hugbear mijn zoontje is ook 16 maanden, kreeg nog wat peptalk van mijn moeder dat ie het echt niet onthoudt en dat het echt geen probleem is als ie wat minder mama aandacht kriijgt! dus daar gaan we maar vanuit... voor je vriend is het ook vast lastig, maar inderdaad zulke opmerkingen schieten toch in het verkeerde keelgat (toepasselijke woordkeus voor een hg topic). ik kan mijn man soms echt niet verdragen.

marlien oei dat klinkt als een naar verhaal, maar mooi dat de voetreflex helpt, ik doe hier acupunctuur en dat helpt mij ook wel aardig.

deelight het blijft steken he, dat onbegrip. ene oor in, andere oor uit! ik heb altijd zoiets, ignorance is bliss, hopelijk hoeven zij dit njet mee te maken! ik kan er trouwens ook slecht tegen als mensen zo blij lopen te doen over hun zwangerschap en bevalling en de kraamtijd, hoe mooi dat allemaal was?!

meiden die het omwille van de hg bij 1 kindje houden, krijgen jullie veel reacties van goh waarom maar 1 kindje? bij mij was ik de eerste zwangerschap wel misselijk de hele tijd maar geen hg, maar hier komt hoogst waarschijnlijk geen derde hoewel we dat wel wilden.

luckey mooi zeg een zetpilvrije dag! irritant he van het werk. ik heb dat hier ook, alsof het met 12 weken van de ene op de andere dag over is en je weer gewoon aan het werk kunt.

hier gisteren de echo gehad, en heel raar, we realiseren ons nu pas dat we echt een kindje gaan krijgen, we waren zo bezig met dat ziek zijn. echo was goed, termijn klopte, en het hartje ook ;)

8. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    bloeme laatst vroeg iemand me ook, goh voel je je niet lekker? hoe voelt het dan? maar gevraagd of die persoon wel eens voedselvergiftiging had gehad haha!

9. Hester

Hester Niet meer actief

Brrr... ik kom ook niet uit met twee emesafene zetpillen! Hoe doen jullie dat? Ik houd helemaal niets binnen en kan me zo moeilijk concentreren, maar ben wel op mijn werk...

Laten jullie ook dingen uit je handen vallen? Dat gebeurt me namelijk ineens de hele tijd. Misschien een bijwerking? Blllll, hopelijk gaat het gauw beter!

Oja: hoe lang mag je emesafene gebruiken?

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Emesafene mag je heel lang gebruiken. Maar het klinkt een beetje alsof het bij jou niet veel doet? Krijg je wel genoeg vocht binnen? Ironisch genoeg werkt emesafene dus beter als je veel drinkt...
    De combi met werk lijkt wel loodzwaar! Ik kreeg dat echt niet voor elkaar toen. Emesafene zorgt wel dat je een beetje suffig wordt, dus dat zou wel je problemen op werk kunnen verklaren. Maar ook van uitdroging wordt je vaak een beetje verward en flauw, dat kan het dus ook zijn.

@Snieke: ik had in het magazine op de website (is daar ook te downloaden) ook een stukje over hoe HG voelt geschreven idd met een vergelijking naar voedselvergiftiging die heel lang aanhoudt. Mensen kunnen zich het gewoon niet voorstellen hoe het voelt als je weken/maanden achter elkaar misselijk bent.

Ik hou het zelf bij 1 kindje (ben nu ook gesteriliseerd), maar krijg eigenlijk nooit rare reacties. Misschien ook omdat eigenlijk iedereen in mijn omgeving van de HG weet.

@Deelight: veel sterkte vandaag bij je eerste sessie!!! Zal je zo nog even mailen :)

@all: heel veel sterkte meiden!!! Ik denk aan jullie!!!

11. pijman

pijman Niet meer actief

ik mocht 3 Emesafene op een dag en dan dekte het 24 uur. Dat mag je in principe maar 3 of 4 dagen achter elkaar doen, als je dan geen effect heeft dan werkt dit middel niet voor jou. Ik werd er wel loeimoe van en sliep heel veel. Ik merkte ook dat kleine dingen doen, zoals de was aanzetten al te veel waren en dan kreeg ik oorsuizingen en werd ik duizelig. Dus als Emesafene al werkte voor mij dan was dan wel in combi met veel bedrust. Primperan (ook gewoon te krijgen via de huisarts) werkt voor mij wel beter ik kan nu wel die kleine huishoudelijke dingetjes doen op bepaalde dagen. Maar echt werken, poeh meid, ik weet niet hoe je dat doet!

Dingen uit mijn handen laten vallen; nou gisteren had ik een doosje theeglazen van Nijntje in mijn handen, ik twijfelde of het naar de kringloop zou gaan. Ik zette het op de droger naast de doos spullen die weg zouden gaan maar deed dat niet goed en het keilde ervan af. Toen ik het tegen wilde houden tikte ik het met mijn been per ongeluk van de trap haha. Maar euhm ja je word wel wat minder alert van de pillen.

@ Sniekie: yeah gisteren zei mijn schoonmoeder dat ze op een feest teveel had gegeten en te vet en dat ze er snachs zo last van had gehad. Ze had zelfs een keer moeten spugen dus ze meende helemaal te begrijpen hoe ik me voelde omdat zij zich zo rot voelde. Jammer genoeg miste ze de link dat het bij haar nu over is en dat ik er al weken mee loop :/

Vandaag stond ik echt naar op. Vreselijke hoofdpijn en spugen, da's echt een pijnlijke combinatie. Ben maar in bed gedoken met een thee en de laptop. Zo nog even slapen. Voor jullie allemaal een goede dag toegewenst.

12. Hoi dames

kom jullie even een hele dikke knuffel geven.
    Ik had trouwens ook baat bij van die lolly's van bellypops te bestellen via internet.
    smaken nog erg lekker ook die fruit dan hihih.

Rosao ik heb de kaartjes binnen :D

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Snieke: ja die geweldige verhalen. Was vandaag bij de psych en die zei: het zijn Libelle-verhalen, maar dat is maar in 30% van de gevallen echt waar!!

Hester: ik neem er 3 per dag(zetpillen), elke 5 uur, want na 6 uur merk ik dat het uitgewerkt is. Wat Rosao zegt lijkt hiet wel te kloppen want ik voel me beter als ik veel drink.

@Allemaal: vandaag heb ik een EMDR sessie gehad om mijn vorige zwangerschap met HG te verwerken. Ik kan het jullie ook aanraden. Hier meer info: http://www.emdr.nl/

14. Hester

Hester Niet meer actief

Maar ik vraag me af hoe dat dan moet, want ik houd nog geen slokje water binnen :(
    Heb vandaag niet één keer geplast en het is al 14:15 uur..! :$ Ben al sinds 6:30 uur opgestaan, maar houd gewoon niets binnen.

Ik heb zo'n idee dat de emesafene bij mij niet echt helpt..ga maar even de huisarts bellen...

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @ hester: misschien is het verstandig je ketonen even te laten meten bij de ha of de vk. Als je zegt dat je praktisch niet plast en niets kunt drinken is dat geen goed teken!!! Dat zijn echt tekenen van uitdroging!!

16. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    hester bij mij werkte het wel meteen, dus ik zou teruggaan naar de huisarts als ik jou was hoor! ik had wel net als bloeme dat ik helemaal niks kon, maar nu ben ik er toch een beetje aan gewend en kan ik me weer iets beter concentreren. ik mocht van de huisarts trouwens niet aan het werk als ik aan de emesafene zat, moest een week in mijn nest gaan liggen en die pillen nemen. Het schijnt dat de rust de misselijkheid ook vermindert, zei ze. ik zit er nu nog steeds aan, meestal 1-2 per dag.

senna ik ga eens kijken voor de lollies!

bloeme, arme schoonmoeder ;) rot van je ochtend, sommige dagen gaat het op eens weer een stuk slechter he? ik had het ook toevallig vandaag. Maar ja gisterenavond tot half 3 wakker gelegen omdat ik me zo ellendig voelde en ik niet kon overgeven :(

17. pijman

pijman Niet meer actief

@ Hester: je kan maar twee van dat soort dagen hebben en dan heb je al veel afvalstoffen (ketonen) in je lichaam, zeker als je er ook niet bij kan eten. Dus neem het advies ter harte en laat morgen je urine even testen op ketonen, dat kan ook gewoon bij je verloskundige of gyn. Ik mag daar altijd voor langskomen, hoeft niet perse met ochtendurine. Ze dippen er een stickje in en je hebt meteen resultaat. Succes en zorg goed voor jezelf!

18. Hester

Hester Niet meer actief

Thanks meiden! ben naar de huisarts gegaan en ga andere medicijnen proberen. Ook blijf ik vanochtend thuis om even bij te komen, vanmiddag ga ik weer werken en het daar dan vertellen. Ik merk dat in de ochtend werken gewoon fysiek niet lukt.

Jullie ook sterkte ermee!

19. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik zou met een uitdroging helemaal niet gaan werken, ook niet 's middags. Bij de hyperemesis kon ik trouwens helemaal niet werken, ik lag alleen maar boven de teil in bed. Het is wel bekend dat bij meer inspanning enz. de misselijkheid alleen maar erger wordt.

20. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    Klopt als je hyperemesis hebt, moet je extra rustig aan doen. Het is alleen wel per persoon verschillend wat teveel kan zijn om weer erger te gaan spugen. Maar als je net een paar erge dagen hebt gehad, zou ik nu toch op te tellen letten. Je bent echt ziek en je moet je niets aantrekken van mensen die zich dat niet kunnen voorstellen. Laat ze maar informatie inwinnen over de ziekte of een arboarts erop zetten.

Deel Deze Pagina