Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Ik slikte een half jaar geleden al omeprazol. Volgens een andere ha kan dat heel slecht zijn voor de beeb.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik de gyn moet bellen voor een second opinion...

Update: en natuurlijk is de polikliniek op woensdagmiddag gesloten!

2. Hester

Hester Niet meer actief

Even een positief berichtje: na 10 weken overgeven en afvallen is bij mij vanaf week 16 het overgeven gestopt!! Bij mijn oudste was dit precies zo: van week 6-16 niets anders dan overgeven en beroerd zijn.

Je weet eigenlijk niet wat je overkomt en kunt de ene voet soms niet eens voor de andere zetten. Nu terugkijkend, merk ik ook dat ik in deze 10 weken op de automatische piloot heb geleefd en zo goed als het ging heb doorgewerkt (de middagen dan, in de ochtenden lukte het echt niet).

Gemiddeld moest ik zo'n 8 a 10 keer per ochtend overgeven, soms wel 20 keer. Verschillende (combinaties van) medicijnen hielpen nauwelijks.

Mijn boodschap is: het kan dus echt ineens beter gaan! En dat is zo heerlijk :D

3. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    @Hester Wat fijn!! Zo vaak overgeven als jij dat hebt, heb ik gelukkig niet. Alleen ben ik totaal niet in staat ook maar iets te doen. Hopelijk gaat het bij mij vanaf 12 weken al beter, maar het is fijn om zo'n positief bericht te lezen! Er is nog hoop! :)

4. pijman

pijman Niet meer actief

Tja Henrieke, het is zwaar klote als je je zo rot voelt. Ik had zelf Antagel gekregen omdat ik ook hele erge maagpijn kreeg (dat volgde op jouw verhaal van je maag kan niks meer verteren/binnenhouden) Die Antagel kan je gewoon bij de apotheek halen dan maken ze dat klaar in een flesje. Het kan ook tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Misschien handig om in huis te hebben?

Maar echt tegen de misselijkheid helpt het niet. Bij mij hielp Primperan en dat kreeg ik pas met een week of 17 voorgeschreven tot die tijd was ik onwijs beroerd. Daarna was ik langzaam aan weer in staat om kleine dingetjes te doen. Nu met 28 weken spuug ik nog wel smorgens en voel ik me overdag misselijk maar niet meer dat alles overheersende wat ik eerder heb gehad.

Even voor mijn duidelijkheid (zwanger, wazig, vergeetachtig etc. ;))
    - hebben ze je Ketonen/afvalstoffen in je urine getest?
    - ben je eerder opgenomen geweest?

Veel sterkte en houd je vooral heel rustig. Het heeft geen zin om je druk te maken, bijvoorbeeld omdat iedereen druk bezig is met eten en kerstdiners. Sluit je daarvoor af en creeer je eigen wereldje waarin je kan rusten. Als je naar de wc loopt en denkt 'oh jak ik voel me zo vreselijk als ik opsta', bedenk je dan dat het wel goed is dat je gaat plassen, dan heb je tenminste wel weer wat kunnen drinken!

5. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Urine is al een keer getest, zat toen net onder de waarde waarbij je word opgenomen. Verder nog niet opgenomen geweest. Het ging nl vrij goed. Pas sinds zaterdag gaat het flink slechter.

Ik doe m'n best. Soms zit je er gewoon even doorheen :)

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou toch je urine nog een keer laten checken. Vooral omdat het al een paar dagen slechter gaat. Verder had je het nog over een second opinion: zeker doen! De gyn weet veel meer over wat wel en niet handig is in een zwangerschap.

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Henrieke, wil je even heel veel sterkte wensen. Het is gewoon shit als iedereen om je heen het over kerst heeft en jij kan niet eens functioneren. Mijn eerste zwangerschap was ik ook ongeveer 10 weken met kerst, een hel dus ik snap hoe je je voelt.
    Artsen begrijpen het ook vaak niet, wat je het gevoel geeft aan je lot overgelaten te worden. Sta op die sec. opinion, en sta erop dat je urine wordt gechecked.
    Nogmaals, heel veel sterkte.

(oja, rond de 10-12 weken was bij mij wel de heftigste piek dus hopelijk word het niet veel erger voor je dan het nu is!)

8. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    @DeeLighT: Dank je wel! Je berichtje deed me goed :)

Inmiddels ben ik volledig van de emesafene af en tot nu toe lijkt dat veel beter te gaan. Echt zeker is het nog niet, want ik heb sinds woensdagavond niets meer gegeten. Vandaag ga ik voorzichtig wat beschuit proberen. Drinken gaat redelijk. Vooral lauwe thee valt het beste. Ik drink nog niet voldoende, maar het gaat wel de goeie kant op! Nu hoop ik dat iets eten het alleen maar beter maakt en niet slechter. Overigens kan ik waar ik zin in heb niet eten, zoals yoghurt en kwark. Ik blijk opeens weer soort van lactose intolerant te zijn! Daar gaat de melk tegen maagzuur.

Gister alleen maar in bed gelegen en hopelijk vandaag toch even naar beneden. Kerstboom is nog maar half versierd en manlief is vrij, maar heeft het dankzij een lekkage in huis ontzettend druk (en is ook nog eens een kerstdiner aan het voorbereiden!). Ik hoop dus toch een beetje te kunnen helpen, maar eerst proberen hoe mijn maag op eten reageert!

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey Henrieke, is het gelukt met het beschuitje? En heb je de eerste kerstdag een beetje doorstaan? (al die etensluchten, bahbah)...
    Onbegrijpelijk he hoe je lichaam opeens niet tegen sommige dingen lijkt te kunnen. Deze zwangerschp heb ik geen HG gehad maar wel veel misselijk geweest en ook medicijnen gebruikt t/m 16 weken. En nu kan ik nog steeds niet tegen thee. Als ik het op heb wordt ik echt beroerd.
    Zo raar. Verder is er niks aan de hand namelijk.

10. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Het is iig beter dan met de emesafene. Maar toch weer 2x per dag spugen. Het lijkt beter te gaan wanneer ik helemaal niets eet. Zodra ik eet, voel ik me een half uur erna beroerd worden. Ik heb sowieso veel last van gas momenteel, vooral in de maag. Boeren lukt niet, iedere keer als het toch gaat moet ik gelijk spugen of net niet. Ik ga morgen eens kijken hoe het gaat als ik helemaal niets eet. Wellicht dat mijn maag zo beroerd van eten word dat ik een aantal uur erna toch moet spugen. Dus maar weer een test zonder eten.

Eerste kerstdag zijn we thuis gebleven. Vandaag, tweede kerstdag, kwamen de schoonouders eten. Het rook allemaal heerlijk! Ik heb echter alleen een stukje stokbrood gegeten (en hing drie uur later weer boven de wc). Niet echt mijn beste kerst ooit. Nu kruip ik maar in bed met een giga pijn in de keel vh spugen en hopelijk is morgen een goede dag!

11. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Vandaag is het maar al te duidelijk geworden. Eten staat gelijk aan overgeven. Vervolgens kom ik net weer van de wc af, zegt manlief dat ik morgen moet proberen gewoon wat te eten. Dat was exact wat ik niet wilde horen na net door iets te eten weer giga te zitten spugen!

Als het aan mij lag, dan lag ik de hele dag in bed zonder iets te eten. Dan voel ik me tenminste niet hondsberoerd. Maar die kans krijg ik niet eens van hem. Ik weet dat ie niet goed kan begrijpen hoe het voelt. Maar na 6 weken constant onwijs misselijk is het heerlijk om je redelijk te voelen. Zelfs als dat zonder eten en in bed liggen betekend!

Het hoort erbij dat je darmen langzamer werken. Maar bij mij is het eerder alsof ze totaal niets doen. Bijna vijf uur na inname is alles nog steeds in de maag. Wil op zich de huisarts er wel over bellen, maar die is op vakantie en de vervanger is vrij slecht. Ik wacht het dus maar ff af.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat balen dat je niets kunt eten zonder spugen! Herken het wel hoor, kon ook weinig eten en had ook bijna geen honger.
    Krijg je nog wel iets binnen aan calorieen? Misschien kun je contact leggen met een dietist voor ondersteuning?
    Heb je trouwens al nutridrink geprobeerd? Dat kan je bij de apotheek halen of de dietist kan het voorschrijven. Dat kun je wel drinken, maar dan krijg je nog wel iets binnen.

13. desjardins

8 dec 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    henrieke; vervelend meid.. Misschien kan ik je een beetje hoop geven door het vervolg van mijn verhaal te schrijven? Ik ben nu namelijk 16 weken en 5 dagen zwanger en sinds 2 dagen van de primperan af! het gaat ineens heel snel heel veel beter.. Geef wel nog af en toe over maar het was bij mij rond 10 weken rustig 20 keer per dag.. Nu kan ik redelijke maaltijden binnen houden (vaak kleine beetjes) en geef ik 's ochtends 1 keer en s avodns 1 keer over.. hele verbetering toch! Begin me ook eindelijk weer mens te voelen, kan weer dingen.. Ben zelfs weer halve dagen aan het werk! Nou dat was 2 weken geleden ECHT NIET mogelijk.. Dus meid: effe doorzetten, er is echt licht aan het einde van de tunnel! Volgens mij ben ik er nu doorheen.. (jippie)

14. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ja, dat het zo lang in je maag blijft is herkenbaar.
    Heb je al emesafene?
    Werkt voor:
    1. de klep wordt beter dichtgehouden (reflux)
    2. eten in je maag wordt sneller verwerkt.

Kan bij mij dan nog lang duren hoor, maar sneller dan zonder emesafe.
    Ik moe(s)t ook spugen bij elk eten, maar bij het een direct, en bij het ander pas iets later. Heb dan misschien toch al iets van voedingsstoffen opgenomen, misschien?
    Danoontje gaat redelijk.

15. pijman

pijman Niet meer actief

Ha Henrieke

wat vervelend voor je. Hoe gaat het met het drinken? Lukt dat wel redelijk? Bij mij werkte milkshakes best aardig, gemaakt van vanille ijs en melk door de blender. Toen dat goed ging kreeg ik er steeds iets doorheen van fruit zoals frambozen, banaan etc. Nu krijg ik ze trouwens van yoghurt ipv vanille ijs, maar toen ik niets anders binnen hield werkte ijskoud het beste. Ik had ook enorme zuigbehoefte, kon wel drinken door een rietje anders niet. En Taxi drink ik ook nog steeds, weet niet van wie de tip kwam maar vond 'm grandioos, er zitten veel calorieën in, melkeiwitten en geen nare na smaak. Dat zijn mijn tips dan even tot dusver mocht je wel kunnen drinken wat ik wel vermoed anders droog je zo snel uit.

Ik had ook een pest hekel aan eten. Op een gegeven moment moest ik al spugen als ik mijn man beneden hoorde met serviesgoed (wat hij gewoon aan het uitruimen was uit de vaatwasser, maar ik was bang dat hij weer met goedbedoeld eten kwam aanzetten) De gyn/vk zei toen dat ik zelf moest aangeven wat ik wilde eten en het liefste ook zelf moest gaan pakken zodat ik het in eigen hand hield, nu ja ik kon de keuken niet inlopen zonder te spugen maar het hielp wel dat manlief niet meer goedbedoeld eten opdrong. Die lieve mannen worden zelf natuurlijk ook een beetje wanhopig want ze willen alleen maar dat het goed gaat met jou maar hun opmerkingen kunnen soms wat tactloos zijn ;)

Ik ben nu alweer 30 weken ofzo, raak de tel af en toe kwijt, zal zo eens kijken op mijn ticker ;) Ik werd vannacht weer misselijk wakker maar het is allemaal onder controle te houden, die zwarte dagen gaan echt voorbij. Al was het bij mijn eerste pas na de bevalling, maar er komt een eind aan!

16. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Ik heb gisteren toch beetjes zitten eten en ging verbazingwekkend goed. Werd er wel iets misselijker door, maar pas s avonds bij het naar bed gaan moest het er uit. Krijg dus wel weer wat voedingsstoffen binnen. Vreemd genoeg kan ik thee opeens weer niet uit staan. Morgen zit ik op twaalf weken (mijn banner zegt wat anders, maar kan m niet veranderen op de ipod). Hopelijk voel ik me dan iets beter.

@smartie1980: ik ben nu juist een week geleden gestopt met de emesafene. Voelde me er flink beroerder door!

17. ducie

ducie Bekend lid

15 feb 2008
    662
    0
    0
    probeer gewoon te eten waar je zin in hebt
    hele kleine beetjes
    en neem je rust dat is heel belangrijk
    ik heb in het ziekenhuis gelegen omdat ik nog geen water meer binnen kon houden
    ik zoog de sap uit een raketje en de rest gooide ik weg ;(
    ellende
    maar je moet er doorheen
    ik heb de poorten van de hel echt gezien
    kwam op het laatst gewoon bloed
    alles was kapot
    maar misschien hebben ze nu er toch iets voor
    ga gewoon naar de huisarts of gyn
    en probeer gewoon dingen waar je trek in heb
    heel veel sterkte
    en je komt erdoor zekerweten
    wij vrouwen zijn erg sterk
    gr anja

18. Sooner

Sooner Fanatiek lid

12 okt 2008
    1.338
    0
    0
    henrieke, ik heb de hele zwangerschap omeprazol geslikt.
    De onderzoeken hebben nooit gevaar uitgewezen voor het kindje, maar ja je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk.
    Mijn baby is helemaal in orde, heeft er dus niets aan over gehouden.

Heel veel sterkte!!

19. smartie1980

O nee, dan kan je er beter mee stoppen, idd.
    Naar zeg.
    Ik kon trouwens ook niet meer tegen thee.
    Nu drink ik af en toe thee, en dan citroen.
    En idd veel waterijsjes. Dat neem je sneller op.

20. smartie1980

Ja, bloed spugen heb ik ook ooit. Als je al lang bezig bent en het niet meer stopt, gaat alles stuk. Met name je slokdarm. Auw.8)

Deel Deze Pagina