Hyperemesis Gravidarum

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sooner, 9 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Wel fijn dat er mensen zijn die toch baat hebben bij Emefasene/Primperan! Ik heb beide, maar het helpt helaas helemaal niets... Ik word er inderdaad wel suffig van, dus ik durf zeker geen auto te rijden als ik er 1 op heb.

Helaas ben ik ook veel te ziek om ook maar iets te doen. Ik had bijv. vorige week een begrafenis, maar dat heb ik geweten hoor... Wat ben ik ziek geweest daarna zeg (wat was ik wanhopig)! Zowel de diëtiste als de arts geven ook echt aan dat ik rust moet nemen en eerlijk gezegd kan ik ook niet anders... Dus ja, ik lig enorm veel op mijn zelfgemaakte bedje beneden.

Hier gaat het dus helaas nog niet beter (ben 15 weken morgen)... Gelukkig word ik wel goed in de gaten gehouden. Ik heb bijv. wekelijks een (telefonisch) consult met de diëtiste. Zij is echt geweldig en praat me ook altijd weer even moed in! Ook heb ik aankomende donderdag een groei-echo. Ze willen toch kijken of dat ons kleintje wel goed groeit aangezien je toch te weinig binnenkrijgt. Ben toch wel zenuwachtig hiervoor...

Ik vroeg me af of andere dit ook krijgen? Krijgen jullie ook groei-echo's en controles van een diëtiste/arts? Ook vroeg ik me af hoe jullie dat doen met eten enzo? Aangezien ik gewoon zelf niet in staat ben om genoeg binnen te krijgen, krijg ik een paar keer per dag Nutridrinks op voorschrift van de diëtiste. Het was of dat of sondevoeding. Hebben jullie ook iets vergelijkbaars of moeten jullie het echt op eigen kracht doen?

2. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Zo erg heb ik het niet gehad. Er waren wel periodes dat ik gewoon niet kon eten of drinken, maar die duurden maximaal een week. Mijn ha zat er niet echt bovenop, het moest constant vanuit mijzelf komen.

Ik gebruikte emesafene, maar dat hielp misschien maar een half uur en zorgde er alleen voor dat het spugen werd uitgesteld. Toen ik er mee stopte voelde ik me direct wat beter! Daarna heb ik niets anders geprobeerd. Ik ken primperan wel van een eerdere ziekte. Toen werkte het super. Maar met deze hormonen kan het weer compleet anders zijn.

Bij mij werd het rond de 16/17e week opeens beter en is de misselijkheid dragelijk en kan ik zowaar 's middags weer rondlopen in huis zonder te kokhalzen!

Hopelijk voel jij je over een week ook ietsje beter. Het is allemaal moeilijk en vervelend maar blijf onthouden dat je het voor een goed doel doet!

3. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Succes met je groeiecho.
    Ik heb het ook gehad, en het was nodig. Aan de ene kant zeggen ze dat je kindje pakt wat ie nodig heeft.
    Aan de andere kant zeggen ze ook als je niet genoeg aankomt, heeft je kindje een veel grotere kans 200% (!!!!) voor een te laag geboortegewicht. Dit spreekt elkaar wel erg tegen.
    Mijn kindje had een groeiachterstand. Met 26 weken zat ze op P5. Dus 5% kleinste kindjes. 95 % is dus groter. Ze viel buiten de curve. Dat is inmiddels aardig bij getrokken!!!
    Sinds week 30 is het met mij wel wat beter. Ik spuug nog steeds, maar niet meer extreem. En dat zie je ook terug aan haar groeispurt. Met 37 weken werd ze geschat op 2700 gram. Goed he! Dat moest 3000-3100 gram zijn. Ik vind het zo slecht nog niet hoor.
    Ik ben nu 1 dag overtijd, en nog steeds 1 kg onder mijn startgewicht.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik heb een extra echo in het ziekenhuis gehad en de baby lag nog mooi op schema :) Gelukkig maar; we zullen het zien bij de 20 weken echo.

Ik heb verschillende soorten medicatie gehad, maar niets werkt :(

5. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Bij beide zwangerschappen heb ik sondevoeding gehad. Bij de eerste tot 13 weken, bij de tweede tot 20 weken. Daarna was het gelukkig over. Tussendoor had ik af en toe een controle bij de gyn. en die maakte ook een echo. Verder kon ik niets. Lag hele dagen op bed en lezen was vaak al te veel. Alleen liggen, slapen en boven de teil hangen. Kindje groeide verder goed.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hallo dames,

hier weer eens even een bericht van iemand die zich "ex-HG-er" mag noemen. Wil jullie even sterkte komen wensen. Lees hier nog steeds mee. Vreselijk dat zwanger zijn zo ellendig kan zijn voor sommigen!
    Gelukkig is er nu het steunpunt en word er hard gewerkt aan meer awareness....

Kop op meiden, vecht voor je kleintje tegen die rot-HG! Jullie kunnen het allemaal en jullie zullen rijkelijk worden beloond voor het harde, harde werken!

Liefs, DeeLighT

7. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    @smartie1980: Helemaal waar! Het is heel tegenstrijdig, want ze zeggen inderdaad heel vaak "de baby pakt wel wat hij/zij nodig heeft" en dat is ook wel zo, maar wat jij zegt klopt dus ook. Mijn Gyn zegt dat als je minder dan 8 kilo aankomt (dus vanaf je startgewicht) dan heb je een grotere kans op een te laag geboortegewicht en vroeggeboorte. Dus vandaar dat ik groei-echo's krijg! Maar wat goed zeg dat ze met 37 weken op 2700 gram werd geschat! In ieder geval succes met de bevalling!

@123miesje: wat erg dat je sondevoeding hebt gehad. Ik snap dat het soms niet anders kan en dat het dan beter is, maar dat lijkt me echt vreselijk!

In ieder geval heb ik dus vandaag mijn groeiecho gehad en alles was goed! Het was nogal lastig meten want hij/zij was super druk en had de hik, haha! Ook zat hij/zij schijnbaar flink tegen de echokop te duwen en ze vroeg of ik de baby ook al voelde (volgens mij niet). Het was wel lastig want ze kreeg het meten niet voor elkaar en ik moest wachten op iemand anders, maar ondertussen werd ik helemaal niet goed... Maar ja, uiteindelijk is het gelukt en ik ben dus echt helemaal opgelucht! Vooral ook omdat ik weet dat ik dus voorlopig zo door kan gaan met mijn Nutridrink-dieet.

Ook is het zooo fijn om weer even naar de kleine te hebben gezien. Het is gewoon, zoals iedereen hier wel weet, erg zwaar, maar als je hem zo ziet bewegen dan weet je echt weer waarvoor je het doet!

@DeelighT: Lief :)!

P.S. Afgelopen maandag (geloof ik) was er op tv bij rtlconsult een stuk over een vrouw die hyperemesis heeft en sondevoeding heeft. Dit kun je terugzien bij rtlconsult.nl dan naar gemist gaan en dan aflevering 2. Het is pas op het einde.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als het goed is, is dit de link RTL XL. Het begint ongeveer rond de 15:30 minuten. Ik vond het wel tegenvallen met hoeveel achtergrond info er wordt gegeven, was meer gericht op de sondevoeding had ik het gevoel. Maar wel goed dat er aandacht aan wordt besteed!

9. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Het lijkt er op dat het bij mij nog steeds beter aan het gaan is. De misselijkheid is nog wel aanwezig gedurende de dag, maar ik ben eindelijk 's middags in staat om een klein stukje te lopen!

Alleen heb ik er een nieuw probleem bij. Ik word duizelig als ik op een stoel zit. Op de bank heb ik nergens last van, in welke houding ik ook zit. Maar eenmaal op een gewone stoel begin ik al snel heel duizelig te worden en soms zelfs zo ver dat het zwart voor m'n ogen word en ik bijna flauwval. Ga ik dan direct op de bank zitten, dan zakt het weer af. Kan dit komen doordat ik al die tijd alleen maar op bed lig of op de bank zit? Vind het namelijk een beetje raar. Mijn bloeddruk is iedere keer bij de vk perfect en ik heb er echt alleen last van zodra ik op een stoel zit! Iemand hier ervaring mee?

10. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hoe is je Hb? Het kan ook nog met je bloedvoorziening te maken hebben, ik dacht de onderste holle ader of zo iets. Als je in een bepaalde houding zit/ligt kan het zijn dat je daar duizeligheidsklachten van hebt.

11. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Vanwege de misselijkheid is er pas heel laat bloed geprikt, volgende week zie ik de vk weer. Dan krijg ik de uitslag en weet ik dus wat mijn Hb is. Ik zal het dan sowieso aangeven, maar vind het zo raar. En bovenal erg vervelend. Iedere keer bij de vk val ik bijna flauw en aan tafel zitten kan ook momenteel totaal niet.

Maar het klinkt wel logisch dat het door mijn bloedvoorziening kan komen.

12. smartie1980

Kan ook door lage bloeddruk komen.

Lynne, fijn dat alles goed is!

Hier nog steeds geen baby, maar wel spugen.... Kom maar uit mamas buik, meisje!!

13. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    @smartie1980. Zou ik er niet vaker last van hebben als het lage bloeddruk is? Op de bank kan ik de vreemdste houdingen aannemen zonder ook maar een greintje duizelig te worden. Zodra ik op een stoel zit, dan voelt het al na een paar minuten alsof ik ga flauwvallen! Ga ik dan op de bank zitten is het weer voorbij.

Enne, hopelijk laat je kleintje zich snel zien!

14. smartie1980

Nee, dat kan toch wel. Had er zelf ook last van.

15. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Dinsdag moet ik weer naar de vk. Benieuwd wat mijn bloeddruk dan is. Laatste keren was ie steeds perfect, zelfs als ik daar bijna flauwviel door het zitten op een stoel.

16. pijman

pijman Niet meer actief

Weet je ook wat je normale bloeddruk is dus buiten de zwangerschap? Het kan namelijk best zijn dat jouw bloeddruk normaal hoger is, en stel je zakt een punt of 10/20 dan kan je daar echt heel duizelig van worden. Duizeligheid is ook een van de meest voorkomende bijwerkingen van bloeddrukverlagende middelen. Dan is je bloeddruk zo snel gezakt en je lichaam moet daar soms wel maanden aan wennen.

17. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Mijn huidige bloeddruk is hetzelfde als voor de zwangerschap. In ieder geval wel voor zover ik mij kan herinneren. Maar zelf blijf ik ook denken aan lage bloeddruk. Zou niet weten wat het anders kan zijn. Kan het ook bloedsuiker spiegel zijn? Ik dronk voor de zwangerschap namelijk minimaal een pot thee per dag, met suiker. Nu drink ik bijna geen thee en altijd zonder suiker. Sowieso snoepte ik er lekker op los en is dat nu ook minimaal. Dus de hoeveelheid suiker die ik nu binnen krijg is flink gedaald.

18. smartie1980

Hai, even off topic, maar wilde jullie het toch effe laten weten.
    Ik denk dat mijn vliezen gebroken zijn. Hele verhaal kan je lezen bij topic over laatste 3, max 5 weken.
    Hoop dat ik jullie snel kan vertellen dat ik een klein hummeltje heb....

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Succes meid! Hoop dat het allemaal snel en soepel gaat :)

20. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Volgens de vk kan het inderdaad door mijn bloeddruk komen. Alle waarden waren verder goed, bloeddruk was idd ietsje lager dan de vorige keer. In ieder geval goed excuus om zo nu en dan van een dropje te snoepen :D
    Ben inmiddels weer (caffeine vrije) thee gaan drinken met suiker en dat helpt ook wel. Vandaag eindelijk niet de neiging gehad tot flauwvallen bij de vk. Duizeligheid word dus beter.

En het belangrijkste nieuws... met de misselijkheid gaat het ook steeds beter! 's Middags zijn er zelfs momenten dat ik me bijna normaal voel! Morgenmiddag gesprek op werk en dat is gelijk een goede test. Het levert namelijk veel stress op en als ik het overleef, dan gaat het inderdaad de goede kant op! Ik is blij! :D

Deel Deze Pagina