Hallo, Hier ook een HG slachtoffer. Fijn om jullie verhalen te lezen. Ben nu 11 weken zwanger. Zit aan de sondevoeding en ben nu 3 keer opgenomen geweest. Heb het er erg zwaar mee en twijfel zo of ik dit er allemaal voor over heb. Ben nog maar 24 jaar. Wanneer kon bij jullie de sondevoeding eruit? Ik hoop dat jullie mij er mee doorheen kunnen slepen. Ik ben ook aan de primperan, dat helpt redelijk. Graag jullie reactie! X
Hoi Liesje Wat balen van je HG. Ik heb geen ervaring met sonde voeding. Heb 2 meiden en een engeltje en bij de meiden was ik er tussen de 14 en 20 weken vanaf en me engeltje met 23 weken want toen was hij geboren, Ik zag bij de februari mama's dat Smartie bevallen is naar een heftige bevalling van een dochter genaamt Lynn. Ze is met een keizersnee bevallen.
Ik heb wel ervaring met sondevoeding. Bij de eerste zwangerschap mocht de sonde er met 14 weken uit. Bij de tweede zwangerschap met 20 weken. Daarna was ik wel van de misselijkheid af. Maar het duurde nog lange tijd voor ik weer een beetje opgeknapt was en wat krachten terug kreeg. Ik heb dan ook (vooral de tweede keer) tot 18 weken hele dagen op bed gelegen, en kon ook niet anders. Helaas zijn er ook mensen die er 9 maanden last van hebben, ik weet niet of die ook sondevoeding hadden maar met sondevoeding neem je natuurlijk niet de HG weg maar wordt je wel 24 uur per dag heel regelmatig met kleine hoeveelheden gevoed. Ik weet wat je doormaakt en wens je heel veel succes.
Dankje voor jullie reactie. Ik ben op zich nog wel redelijk op en kan zelfs wel een kleun blokje lopen. Ben niet meer heel erg misselijk en als ik moet overgeven komt niet gelijk alles eruit. Maar toch heb ik een psychische dip. Erg onrustig in m'n hoofd. Meer mensen hier ervaring mee?
@liesje. Het is heel logisch dat je hierdoor in een dip komt te zitten. Pas alleen op dat je niet depressief raakt. Neem in dat geval contact op met je ha of vk. Wellicht dat zijn je kunnen helpen of iemand weten met wie je erover kan praten. Weet dat je nu echt niet op die roze wolk hoeft te zitten waarvan iedereen in je omgeving wellicht spreekt. Je mag verdrietig zijn dat het niet zo loopt als je had verwacht. Probeer erover te praten. Kan dat niet met iemand uit je omgeving? Zeg het dan vooral hier! Iedereen hier weet hoe het voelt en iedereen heeft ook wel een dip gehad. Zelf had ik het in het begin ook heel zwaar. Ik was regelmatig aan het huilen. Ik bleef mezelf voorhouden dat ik dit voor een goed doel deed en dat je er niet de rest van je leven last van hebt. Dit heeft mij geholpen erdoorheen te komen. Na 12 weken niet kunnen genieten van de zwangerschap, heb ik nu ik 19 weken ben eindelijk zo nu en dan die roze wolk in zicht. Bljf volhouden! En lucht hier vooral lekker je hart. De meiden hebben mij zeker weten ook geholpen! En mocht je het niet hier willen zeggen of wil je wat weten, stuur gerust een prive bericht! Sterkte meis!
Hallo Allemaal, Ik denk niet dat ik dit heb........uhh correctie ik hoop niet dat ik dit heb.. Vanaf 6wkn ben ik aan het overgeven. Met 10wkn was het zo erg dat ik niks meer binnen kon houden. Gelukkig hoefde ik niet opgenomen te worden maar het scheelde niet veel. Nu gaat het gelukkig al weer een stukje beter, maar ik geef nog steeds dagelijks over. En dan niet kleine beetjes. Bij mijn dochter begon het pas met 26 weken en dat was meer omdat mijn maag in de verdrukkig kwam. Ik heb namelijk een heel kort bovenlijf en een hele gevoelige maag. Toen hebben we doormiddel van een dieet een ziekenhuisopname voorkomen maar het schelde heel weinig. Ik moest een week lang elke dag langskomen om gecheckt te worden. En ik mocht niks meer afvallen. Nu ben ik al 4kilo kwijt en gelukkig ben ik niet verder afgevallen nog, maar ik maak me wel erge zorgen. Ik heb bij mijn dochter geen sec geklaagt maar, ik trek het inmiddels niet meer zo heel goed hoor Ik heb die pilletjes tegen te misselijkheid maar daar spuug ik gewoon door heen. Ik eet amper op een dag en ik merk dat ik steeds moeilijker wil eten omdat ik bang ben om het er weer uit te gooien. Ik drink voldoende om te zorgen dat ik niet uitdroog. En als ik wat eet dan is het vaak iets van fruit of een stukje comcommer. Als ik brood eet dan komt het er zeker uit. Ik ben ook zeker niet uitgedroogd en daar ga ik echt alles aan doen om dat te voorkomen, maar goed soms hou ik het water niet eens binnen.......en tja wat kan je dan nog doen?? Hebben jullie tips? Wat kan ik eten wat licht verteerbaar is en toch voedsaam? Ik ben al bijna geneigd om de potjes baby voeding van mn dochter te nemen Mijn roze wolk is toch wel een paar keer per dag een donder wolk:'(
Hey sloppy.... ik denk dat Nutridrinks voor jou wel geschikt kunnen zijn. Zitten veel voedingsstoffen in en je kan kleine slokjes per keer nemen. Er zijn verschillende smaken van, bij de apotheek te krijgen. Verder is taksi ook lekker fris om te drinken en bevat flink calorieën. Veel sterkte meid.
@sloppyslayer: wat balen dat je hier ook last van hebt! Dat je wel genoeg kunt drinken is al een hele overwinning! Misschien kun je daar ook op voortborduren door bijvoorbeeld soep te nemen (daar kun je ook allerlei groente, aardappelen of vlees doorheen blenderen), shakes te maken met fruit of komkommer. Maar ook brinta of brintadrankjes zouden een optie zijn, of andere ontbijtdrankjes zoals goedemorgen oid. Nutridrinks zijn idd ook een goeie en je zou ook de modifastdrankjes kunnen nemen (daar zitten geen zoetstoffen oid in). Overigens vind ik de babypotjes niet eens zo'n slecht idee! Is licht verteerbaar, redelijk vloeibaar, er zit van alles in en als het binnen blijft... Welke pillen heb je nu? Als je nu emesafene hebt, zou je ook primperan kunnen vragen. Soms helpt dat beter.
babypotjes en fruitmoesjes zoals appelmoes, knijpfruit, hero fruit2day zonder stukjes. Ik heb het allemaal geprobeerd. Het voordeel van die babypotjes is dat ze ook mild van smaak zijn. Ik vond die bijna vloeibare van 4 maanden (fruit) erg okay. Zo kon ik er steeds een paar hapjes van nemen. Het is niet veel maar alles wat binnen blijft is weer een overwinning en je kunt het zo pakken zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen. Verder heb ik inderdaad ook toen drinken redelijk goed ging wat uitgebreid naar shakes die we zelf maakten, milkshakes, fruit shakes. Maar dat ligt aan wat er goed in blijft bij jou. Heel veel sterkte! Wat jammer toch dat de cyclus maar rond en rond blijft gaan, er blijven maar nieuwe mensen met HG komen, zijn er weer een paar (bijna) bevallen en dan zijn er wel weer nieuwe meiden. Succes!
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb inderdaad emesafenen ik ga even bellen voor de primperan. Ik probeer het ook zo veel mogelijk op vloeibaar te houden. Als ik brood eet dat word ik direct gestraft! Als mn man weer thuis is ga ik even boodschappen doen en dan zal ik wat meer vloeibare dingen erbij gaan halen.
Hey Sloppy, wat vreselijk dat je je zo slecht voelt. Ik snap ook dat je je veel zorgen maakt (dat deed ik ook zo erg). De roze wolk is inderdaad ook ver te zoeken als je zo beroerd bent. Ik zou als ik jou was een verwijzing vragen naar een dietist. Ik heb daar zo veel aan! Ik heb wekelijks contact met haar en ze houdt me ook heel goed in de gaten. Ook kan ik al mijn vragen stellen aan haar bijv. als ik me zorgen maak dat ik niet genoeg binnenkrijg of als ik weer ben afgevallen of wat dan ook. Een dietist bekijkt samen met jou wat je nodig hebt en vooral wat gaat. Een dietist kan dus inderdaad nutridrinks voorschrijven (die heb ik ook). Daar zit heel erg veel in qua voedingstoffen. Die worden dan ook gewoon vergoed als je ze via de dietist krijgt en hij/zij kan ook bepalen hoeveel je die nodig hebt (ik krijg er bijv. 4 per dag). Ook is het een goed idee, wat Rosao ook zegt, om naar Primperan te vragen als je dit nog niet hebt. Succes in ieder geval!
Hoe houden jullie het vol? Ik weet dat zo vloeibaar mogelijk het beste blijft zitten en als het niet blijf zitten dat je dan toch wel de nodige vocht binnen houd, maar ik wil vast voedsel Ik ben namelijk pas misselijk als ik wat gegeten heb van vast voedsel. Of als ik mijn dochter aan het verschonen ben ( ze krijgt kiezen en ze stinkt heel erg ) Of als ik haar eten geef. Ook zo'n moment dat ik het heel moeilijk heb. Bij mn tanden poetsen. Laatst had ik een kauwgommetje gepakt, ik dahct lekker ff fris...........pfff werd ik ff gestraft! Alleen het stukje in mn mond was al genoeg om te gaan kokhalzen Ik heb ook bronchitus en als ik moet hoesten dan komt het ook zo heerlijk om hoog. Ik voel me af en toe gewoon gek.... Ik ben namelijk dus niet de hele dag misselijk maar het overvalt me de hele dag. Het komt op en binnen 5min moet ik rennen. Ik dacht dus altijd dat je dan de hele dag misselijk zou zijn en daardoor zou gaan overgeven. Het is wel begonnen als 24uur misselijk, maar dat is nu dus veranderd in misselijk-overgeven. Het kan door alles getrickerd worden. Mijn vriend snapt er ook helemaal niks van. En ik ook niet dus ik kan het hem ook niet uitleggen. Herkennen jullie die ook? Of ben ik gewoon echt gek?
Ik herken het wel van later, toen ik zo'n 18 weken was. Zat ik lekker aan mijn tosti, niets aan de hand en kwam het ineens als een gek omhoog en haalde ik niet eens de wc... Was dan daarvoor niet echt misselijk. Heel vreemd idd. Zo onvoorspelbaar.
Sloppy, dat plotseling heb ik ook erg vaak gehad in mijn eerste zwangerschap. Met name na de 20 weken. Heel grappig (NIET!). Had ik lekker ontbeten met havermout en wilde samen met mijn man naar de VK moest ik opeens uit de auto springen..... Toen was ik al over de 30 weken zelfs. Dit keer had ik het alleen in het begin als ik moest hoesten ik spontaan begon te braken.
Nu ik erover na denk heb ik dit bij mijn dochter ook gehad. Als ik me aan mn dieet hield dan ging het goed, en dat was aardig te doen. Ook omdat het toen pas na 26wkn begon. Nu heb ik het al vanaf 6wkn. Ik heb net de ha gebeld en ik heb een afspraak voor vanmiddag. Ik had de ass aan de lijn die ook dieetiste is en ik vertelde dat ik met veel pijn en moeite op mn start gewicht kon blijven en dat vond ze helemaal niet goed! En ze wilde perse dat ik vandaag nog langs kwam! Ze heeft zelf een plaatsje voor me gemaakt! Pffff, ik had zo gehoopt dat het nu al over zou zijn en dat als ik op de weegschaap zou gaan staan dat ik nu gewoon weer aangekomen zou zijn......... Maar goed hopelijk krijg ik een recept mee voor nutrilon drink en kan ik snel naar de deiatiste
Hallo, Ik lig weer in het ziekenhuis. Ik snap niet waarom in het ziekenhuis ik me zo goed voel en thuis zo slecht. Had bijna overwogen om m'n kindje weg te laten halen. Slap van mezelf... Ik ben nu 11 weken en 5 dagen. Veel slechter kan het toch niet worden? Ben niet de hele dag misselijk maar af en toe en de sonde zit me wat in de weg. Ik wil graag weer naar huis , maar ben bang dat het weer misgaat. Dit is nu de 4 e opname. Thuis voel ik me zo alleen en eenzaam, iedereen heeft wat te doen en ik hang alleen maar wat. Kent iemand deze gevoelens?
@liesje: Ohh wat erg zeg! ik ken dat niet...........heel veel sterkte! Ik hoop dat je snel naar huis mag. ik begrijp wel het gevoel dat je niet meer zwanger zou willen zijn. Voor mij heeft het heel veel moeite gekost om zwanger te zijn en toch ben ik ook blij dat het mijn laatste zwangerschap zal zijn hoor! Ik vind dit al zwaar laat staan dat je al 4keer opgenomen bent. Dikke digi knuffff voor jou!
De gedachte om de zwangerschap af te breken komt echt heel veel voor bij vrouwen met HG. Denk wel bij de helft minstens. Is echt niet slap oid. Het is gewoon heel zwaar! Denk dat het in het ziekenhuis beter gaat omdat er minder prikkels zijn, minder verantwoordelijkheid en meer rust. Er wordt voor je gezorgd en misschien dat dat ook een soort mentale rust geeft. Is het ook niet mogelijk om vrienden te vragen af en toe langs te komen en even bij je te zitten? Mensen willen over het algemeen best helpen, maar meestal moet je ze wel even de goede richting op helpen Heel veel sterkte in elk geval! Knuf!
Ik dacht, kom hier weer eens kijken en zie weer zieke meiden! Hier gaat het eigenlijk best goed. De misselijkheid is best lang weggeweest, maar nu sta ik weer regelmatig 's morgens boven de pot. Nog 10 weken te gaan.... Sloppy: ik herken het gevoel wel. Op een gegeven moment kon ik soms prima eten, en een andere keer moest ik plots hollen. Maar met primperan lukte het aardig. En goed dat je vanmiddag een afspraak hebt staan. Liesje: heel veel sterkte! Neem je rust in het ziekenhuis. Daar knap je het meest van op. En hopelijk is dit je laatste opname! En ook ik heb gedacht bij beide zwangerschappen dat het beter was als het kindje maar niet kwam. Zo ziek was ik. Maar op een gegeven moment had ik de kracht om per dag te denken. Iedere dag was er 1, die ik weer had overleefd. En dat trok me er doorheen.
Dankjewel dames!!! Doet me goed.. Ik heb internet op m'n telefoon dus dat is fijnn zo in het ziekenhuis @sloppy , nutridrinks heb ik ook gehad. Bij mij viel dit niet lekker op de maag, vandaar nu sondevoeding. Hoop dat jij hier wel van zult opknappen. @ Rosao , Thnx voor de tip. Familie en vrienden doen ook al veel voor me. Het is moeilijk om me elke dag te vermaken. Hoop dat ik snel halve dagen of een paar uurtjes kan werken. Dit forum en steunpunt HG slepen me hier doorheen hoop ik!