Ik had van te voren al een afspraak gemaakt bij de huisarts om het een en ander door te spreken bij een eventuele tweede zwangerschap, maar dat gaat natuurlijk niet als het niet geheel de bedoeling was. Ze hebben toen direct een sonde ingebracht, daar stond ik ook op. Blijft je algehele voedingsconditie in ieder geval op peil. Ik moest de sonde trouwens 24 uur per dag inhouden zodat de maag ook 's nachts kleine hoeveelheden voeding kreeg. Ik vond een sonde wel een heel gedoe en ook met afkoppelen enz. Maar ja voor het goede doel. Sterkte, hoop dat je snel opknapt zodat de sonde er snel uit mag.
inderdaad vanwege de voedingstoestand wilde ik het ook. en eigenlijk ook snachts maar dat vonden ze gevaaarlijk vanwege dat het dan in je longen kan lopen en je dat misschien niet doorhebt dan. ik heb gisteren de sonde uitgespuugd en moest eerst weer een nieuwe bestellen. Die is nog niet binnen. Hopelijk morgen wel. Voel me gelijk weer minder en als dit een paar dagen doorgaat, ben ik bang dat het weer uit de hand loopt. Miesje heb jij hem ook wel eens uitgespuugd. Ben zo bang dat dit vaak gaat gebeuren.
Zo, vandaag mijn derde acupunctuur behandeling gehad. Heb wel het idee dat het qua energie helpt, alleen merk ik qua misselijkheid geen verschil nog. Bovendien heb ik iedere keer na de behandelin die avond last van maagzuur en flink ook. Gelukkig is het maar 1 avond. Ik blijf nog even volhouden, hopelijk word het alsnog beter!
Hier is het ook weer mis een paar dagen is het goed gegaan hoefde ik maar 1 keer per dag te spugen. En nu is het al weer ruim 3 keer per dag. Mijn hele romp doet me zeer van het spugen en de kracht die er bij komt kijken bah.
Ik spuugde nog wel veel met de sonde maar de sonde ging er dan niet uit, al was ik daar wel bang voor. Wel heb ik 2x gehad dat ik er achter bleef hangen en dat hij er uit ging. Ik had altijd een sonde op voorraad thuis liggen en de wijkverpleging was hier verantwoordelijk voor de sonde (dit was vanuit het ziekenhuis zo geregeld). Zij zorgen voor vervanging van de sonde om de 6 weken en als er problemen zijn met de sonde kwamen zij ook direct. Hier trouwens ook 's nachts sondevoeding, zowel in het ziekenhuis als thuis. Nooit over gesproken om dit niet te doen.
@ Mariekebr1 Hier ook nog iemand die ervaring heeft met sondevoeding. Ben er net 2 weken vanaf. Ook ik kreeg thuiszorg met de sondevoeding. Dus als ik de sonde eruit spuugde kon ik 24 uur per dag hun bereiken, zodat ze hem zo snel mogelijk weer terug konden plaatsen, want ook ik werd sneller misselijk als ik de sonde niet in had. Ook had ik 's nachts gewoon sondevoeding, later mocht ik dit pas afbouwen en mocht ik mezelf een aantal uur per dag afkoppelen. Ik kon wel overgeven zonder dat de sonde eruit ging, maar soms als het erg heftig was of ik had net iets gegeten dan kwam de sonde er mee uit, heel naar! Maar op een gegeven moment went het en was ik niet meer angstig voor het terugplaatsen van de sonde. Ook omdat ik in gedachte had dat ik altijd iemand kon bereiken en dat ze hem dan weer snel terug konden plaatsen. Ik had altijd wel een aantal sondes op voorraas ook hier zorgde de thuiszorg ervoor. Ik vond het in ieder geval veel dragelijker met de sondevoeding!Hoop dat dit voor jou ook helpt. Ben op dit moment 18 weken zwanger en hoef alleen 's ochtends nog maar over te geven en meestal is het na een half uurtje weer goed. De adviezen van kleine beetjes eten en iets eten voordat ik op sta zijn nu wel van toepassing! Ook ben ik weer aan het werk en dat voelt heerlijk om weer een beetje mee te doen met het sociale leven en niet de hele dag bezig te zijn met ziek zijn. Ik hoop dat dit zo doorzet, dan is er wat beter mee om te gaan. Op de roze wolk zweef ik nog niet, maar het is nu dragelijker. @Henrieke Fijn dat je wel weer wat energie krijgt van de accupunctuur. Ben je nog erg misselijk de gehele dag?
@Liesje, Echt misselijk ben ik alleen als mijn maag te leeg word, als ik te druk ben of als ik slecht heb geslapen. Anders is het een constant gevoel van niet lekker zijn. Alsof je tegen een griepje aan zit. Maar dan dag in dag uit, week na week. Het is dus wel te doen op deze manier, maar zou me graag helemaal goed voelen!
@Mariekebr1: Wat balen dat je de sonde had uitgespuugd! Heb je inmiddels een nieuwe? Heb je er erg last van gehad? @ HenriekeC: dat gevoel ken ik ook erg goed! Inmiddels hou ik de boel weer binnen, maar ik merk dat de laatste keer overgeven er erg in heeft gehakt. Het heeft zeker 6 dagen geduurd voor ik weer een beetje 'op' was en de misselijkheid weer afnam (lees: geen emmer naast me als ik op de bank lig). Ik merk gewoon dat mijn conditie erg hard achteruit gaat en heb dus ook afgesproken dat ik voorlopig niet ga proberen te werken maar eerst weer wat ga aansterken. Wat ik vermoed dat de volgende keer spugen niet goed gaat!! Dus nu echt oppassen want ik zit iedere keer op het randje van uitdrogen. Ik ben al het gewicht wat ik aangekomen was ook weer afgevallen, maar op zich mag ik niet klagen want ik blijf wel redelijk op gewicht en val niet nog meer af. Wie heeft nog meer dat het spugen zo in vlagen komt? Vorige week in 24uur meer als 20 keer gespuugd en nu alweer zes dagen niet. Ik vermoed dat het bij mij ook erg te maken heeft met mijn dikke darm (spastisch), dat die de boel verergert doordat mijn eten niet goed 'weg kan' zeg maar. Herkent iemand dat? Nou sterkte weer allemaal!!
hallo, ik word er stil van dat er zoveel zijn die deze ziekte hebben! ik wil ook graag mijn verhaal kwijt voel me zo hopeloos ben dinsdag thuis gekomen van mijn vierde opname van anderhalve week. ik gaf om de 10 minuten over en alleen maar gal! eten en drinken kon ik niet meer ik heb nu 10 weken sondevoeding maar die hadden ze eerst in mijn maag gedaan maar zelfs toen droogde ik uit. toen hebben ze besloten hem door te leggen naar de darmen zodat ik het niet meer kon overgeven. het gaat nu weer iets beter maar ben zo beroerd steeds en krijg veel medicijnen emesefene. primperan. en zofran. ik had nu een vraagje mijn sonde moet er binnenkort uit ik heb hem nu 6 weken in mijn darmen zitten maar als hij opniew moet moet ik weer onder een lichte narcose! bij wie ging het ineens een stuk beter toen hij eruit ging? ik eet niet zoveel per dag maar het komt er vanaf maandag niet allemaal er meer uit! ik ben nu 19 weken zwanger zou het nog overgaan?? ik heb een zoontje van 2 en die zit al 10 weken bij mijn schoonouders in huis en zelf zit ik bij mijn ouders in huis omdat ik niets meer kan wie kan me tips geven of wat dan ook ik weet het allemaal echt niet meer heb echt respect voor iedereen dat ze het vol houden want ik heb al zovaak de moed laten zakken maar ik moet der zit niets anders op groetjes
@wilmarjo: Jeetje meis! Jij hebt het flink te pakken! Ik heb het lang lang lang zo erg niet als jij, dus ik kan geen ervaringen delen over de sonde maar weet wel hoe het is om niet voor jezelf en je kindje te kunnen zorgen! Ik vond het in het begin supermoeilijk maar kan me er nu steeds beter bij neerleggen, het kan gewoon niet anders. Inmiddels gaat het met mij iets beter, of het bij jou nog over gaat kan niemand je vertellen denk ik. Dat is bij iedereen zo anders. De tips die mij helpen zijn om mezelf af en toe te dwingen om echt aan de baby te denken (mag ook extra bij de vk komen om hartje te luisteren), de box alvast in de kamer zetten enzo . En véél afleiding (als dat gaat), tv, internet (online shoppen!). En de verhalen van de meiden die hun kindje inmiddels in hun armen hebben en vertellen dat het goed komt . Ook moest ik leren om me erbij neer te leggen en praktisch na te gaan denken, bijvoorbeeld boodschappen laten bezorgen. Maar uiteindelijk komt het voor mij neer op overleven . Sterkte!!
@Wilmarjo: Jeetje wat erg zeg! Van jou verhaal word ik ook heel stil hoor! Hier gaat het nu goed zolang ik maar niet te veel eet. Woensdag op donderdag nacht overgegeven...........ik werd wakker omdat het omhoog kwam en ik me er in verslikte. Ook geen fijne ervaring. Maar goed ik kan eten en dat is al heel erg fijn! Ik hoop voor jullie dat dit punt snel gaat komen en jullie ook kunnen gaan genieten!
@sloppy: ik had een hele tijd ook dat ik wel kon eten, maar niet teveel. Voelde toen alsof mijn maag het nauwelijks verwerkte. Dat is nu wel anders
Vandaag hebben ze toch besloten de sondevoeding te starten omdat het gewoon niet goed gaat. 4 keer hebben ze de sonde ingebracht maar hij zat aldoor niet goed. Deed best zeer als hij niet goed zat. Nu komen ze morgen van de thuiszorg hem opnieuw inbrengen hopelijk gaat dat beter. Hebben jullie veel last gehad van de sonde met slikken/ eten en praten ?
Ik heb ook op je andere topic gereageerd. Na een nachtje was het enigszins gewend en deed het ook geen pijn meer bij bewegen van het hoofd enz. Maar het inbrengen irriteert wel en zeker bij 4x. Heeft even tijd nodig om op zijn plaats te komen en zijn plaatsje te vinden. Sterkte.
Het is echt een drama nacht geweest hier. Sonde was goed ingebracht smorgens. Dat ging gelukkig wel redelijk goed. Alleen het ding irriteerde me zo dat ik soms geen lucht kreeg en alleen maar meer de neiging had om te spugen en te kokhalzen. De hele dag rustig gebleven proberen want het moet toch wennen .. Nou snachts kreeg ik me toch een paniek aanval dat ding deed me zeer echt ongelofelijk zeer ik kreeg geen lucht moest alleen maar kokhalzen. Dus gelijk ziekenhuis gebeld. Ja u moet rustig doen zeiden ze maar al tegen mijn vriend. Ik was wel rustig maar dat ding moest er gewoon uit want ik draaide zowat door voor mijn gevoel. Na 3 kwatier heb ik besloten de sonde eruit te halen en zelfs nu een nacht later heb ik nog pijn in mijn keel en is het nog allemaal wat opgezet in mijn keel. Maandag weer overleggen met de Dietiste. Ik heb besloten geen sonde meer te willen ik kan er gewoon echt niet tegen. Mischien moet de Dietiste maar een heel licht menu voor mij samenstellen en dan op hoop van zegen wat er in gaat gaat er in blijven proberen.
Even een vraagje aan jullie allemaal: Hoe lang hebben jullie medicijnen gebruikt? Ik ben nu 15 weken en het ziet er niet naar uit dat het afbouwen binnenkort gaat lukken... Ik neem 2x per dag emasafene. Zou het slecht zijn om het je hele zwangerschap te slikken? Zou je kindje dan niet als ware 'af moeten kicken'? Liefs van mamakarlien
Ik ben zelf 16 weken vandaag en heb vanaf week 6 medicatie voor de misselijkheid ik heb nu primperan. Ik mag nog niet gaan afbouwen. Ik heb eigelijk geen idee of je kindje hier veel van mee krijgt
Denk dat je zoiets het beste aan je vk of ha kan vragen. Ik heb namelijk geen idee. Er zal altijd gezegd worden dat minimale tot geen medicatie het beste is tijdens een zwangerschap. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Denk dat het wel goed onderzocht is. Maar de ha of vk zal hier zeker meer over weten.
Gelukkig ik ben niet de enige die het niet meer trekt van de misselijkheid. Afgelopen vrijdag heb ik Emefasene gekregen en dat heeft tot vandaag geholpen. Nu begint de misselijkheid weer... ik begin er redelijk radeloos van te worden. Ik hoop niet dat het zo erg wordt dat ik ook opgenomen moet worden... Ik eet waar ik trek in heb... groente lukt bv niet. Voor de zekerheid slik ik wel multivitaminen voor zwangeren. IK ga de sites bekijken...