“Baby on board” button van GVB

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Chai, 14 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Daar is ‘ie dan! De “baby on board” button voor OV reizigers die in het VK en VS al haren bestaat. Ik vind het een goed initiatief van het GVB, en hoop dat er eindelijk wat verandering gaat komen voor die vervelende situaties in de tram, bus of metro waarbij niemand je een plekje geeft omdat het bijvoorbeeld niet zichtbaar is dat je zwanger bent.

Het is echt een “drempelverlagende” button, en hij is niet gemaakt om je een plek te garanderen, maar ik vind het toch echt een goed idee.

Wat vinden jullie?

https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-komt-met-babybutton-voor-zwangere-reizigers~a4598125/

2. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Eerlijk, zou er niet mee gaan lopen.
    Meestal is het wel duidelijk op een gegeven moment dat je zwanger bent. Als ze dat niet zien of willen zien, tja dan zullen ze vast ook niet reageren op de button.
    Vind het wat overdreven. Als ik het echt niet trok om te blijven staan dan vroeg ik wel of ik even mocht zitten. Natuurlijk is het netter als mensen het aanbieden, maar dat gebeurd bij oudere mensen ook te weinig. Wat voor button zou je die moeten geven dan....

fanona, chrystel73, Bubblez en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik denk ook wel dat ze het meer hebben gemaakt voor de vrouwen die er niet zo zwanger uitzien, en niet dat ze die de prioriteit geven boven oude mensen. Maar ik moet wel zeggen dat mij nooit een plek is aangeboden met 9 maanden zwanger elke dag in het OV. Spits of geen spits. En ik zie het wel vaak bij ouderen. Dus misschien dat mensen er nu toch wat meer op letten zo... geen idee!

4. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik zou er ook niet mee gaan lopen.
    Dag voor mijn bevalling nog met de metro geweest en er is mij toen geen plek aangeboden.
    Zag mensen wel even naar mij kijken...

Moest best een poos staan, het was warm, metro was erg vol.

Ik weet het, had zelf ook om een plekje kunnen vragen, maar dat was m’n eer te na :)

Hopsatee, fanona en DastyQueen vinden dit leuk.
  5. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik zou er niet mee gaan lopen :)

Mogelijk dat het hier in het “hoge noorden” anders is, maar hier werd mij regelmatig een plekje aangeboden in de bus

6. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik zou er ook niet mee hebben gelopen maar ik heb dan wel andere ervaringen moet ik zeggen. Misschien dat het hier in het Oosten anders gaat maar mij is nl altijd een plek aangeboden toen ik zichtbaar zwanger was, door jong en oud.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #7 Uuz, 14 mei 2018
    Laatst bewerkt: 14 mei 2018
    Ik kreeg ook altijd een zitplek aangeboden, woon in dezelfde stad als de vrouw uit het artikel. En nu Dl! (ik kijk lichtelijk paniekerig als ik zo'n overvolle tram zie, dat stimuleert mensen ;)).

Vind het wel typisch dat je geen hulp durft te vragen aan medereizigers, en dan maar met zo'n button op gaat lopen. Alsof je niet kan praten.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kon echt niet te lang staan, als niemand me een plekje aan bood dan vrieg ik er gewoon om - ik ben nooit geweigerd. Een;’Zou ik alsjeblieft mogen zitten?’ Was al genoeg.

9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Gewoon vragen, waarom niet? Ik zou dat gewoon doen en heb dat ook vaker gedaan toen ik zwanger was

10. Betsy

Betsy Niet meer actief

Een button? Want we zijn allemaal onze tong verloren?

In mijn zwangerschap was het denk ik 50/50 dat ik wel of geen zitplaats kreeg aangeboden. Alleen in de laatste paar weken heb ik wel eens gevraagd of ik mocht zitten.

Overigens was ik erg verbaasd over het feit dat degene die hun plek aanboden meestal mannen waren, in plaats van vrouwen. :)

chrystel73, nizzie86, Uuz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Met 38 weken zwanger (met een enome toeter) stond er nog niemand voor me op.
    Die keer heb ik er uit 'protest' niks van gezegd, mede omdat het toch maar voor 1 halte was.
    Maar de rest van de tijd heb ik het gewoon gevraagd hoor. Even kijken wie er uit ziet alsof er begrip van zou kunnen uitgaan en het is me eigenlijk nooit geweigerd.

12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.677
    113
    Ik heb hem vorig jaar in Londen opgehaald en op mijn jas gedaan. Vond het een erg leuk idee, maar geen mens zag hem. Iedereen staart tegenwoordig naar zijn telefoon dus ze zien een zwangere of invalide medereiziger écht niet, met of zonder button.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier echt vaak jonge jongens, vond ik best opvallend!

Betsy vindt dit leuk.
  14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier wel vaak vrouwen. Dat viel me ook in het verkeer op; voorheen werd ik regelmatig bijna van mijn sokken gereden, maar zwanger of met kind stoppen ze netjes voor zebrapad etc.

Betsy vindt dit leuk.
  15. Manque

Manque Niet meer actief

Hier in NL is er letterlijk nog nooit iemand voor me opgestaan in het openbaar vervoer. Ook toen ik hoogzwanger was en zo ongeveer een halve meter uitstak aan de voorkant, moest ik gewoon staan in bus en trein.

Maar ik was een maandje voor de bevalling een week op vakantie in Istanbul en wat was het daar anders! Ook daar zat iedereen op zijn telefoon, maar ze zagen me wel! Als ik de bus binnen stapte, stond iedereen op, mannen en vrouwen, en mocht ik zitten waar ik wilde. Toen ik uit eten ging werd mijn gewone houten stoel weggehaald en werd en een zetel neergezet omdat zwangere vrouwen kennelijk uitsluitend op kussentjes mogen zitten :D Ik vond dat wel fantastisch hoor.

Lang verhaal kort: ik denk niet dat mensen het niet door hebben of dat een button daar erg veel aan verandert, men is hier niet gewoon om op te staan voor een ander. Het lijkt toch meer een cultuurdingetje.

fanona, Bubblez en Nellie4 vinden dit leuk.
  16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik dacht dat het een verlate 1 april grap was.. :p - en over een plek aanbieden: Als je je 1x vergist- of iemand per ongeluk beledigd (ik ben zwanger, niet gehandicapt! - tja soms heeft iemand ook zijn dag niet, of ze zijn idd niet eens zwanger) - dan vraag je het gelijk nooit meer...
    Daarom snap ik ook dat mensen vaak wel naar een zwangere kijken, maar niet opstaan.. als je ook maar een hint zou geven of een half woord zou zeggen, waren er vást wel mensen opgestaan. Maar anders niet. En ik zelf heb ook weleens gedacht; ik hoop dat een ander opstaat.. ik kán niet meer en moet echt zelf zitten...

fanona vindt dit leuk.
  17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.300
    28.470
    113
    Ik vind Nederland best zwanger onvriendelijk. Geen prioriteit bij kassa's , geen prioriteit bij wc's. Nu moeten ze met stomme buttons gaan rondlopen omdat ze geen prioriteit krijgen bij zitten in het ov.
    Niemand kijkt naar zo'n button trouwens, laat staan maakt de link met willen zitten.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Prioriteit bij kassa’s? Waarom?

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.300
    28.470
    113
    Omdat lang staan ongemakkelijk kan zijn.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Hier hetzelfde en ik ging elke dag hoogzwanger met de bus en kon gewoon staan hoor. Denk niet dat zo'n button het verschil maakt. Zelf je eigen kinderen beter opvoeden werkt beter denk ik.

KleineLai en smax vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina