Bijvoeding na weigeren borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lelie1983, 29 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie1983

Lelie1983 Lid

28 jun 2014
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Heidi,

Mijn zoontje van 7 maanden krijgt op verzoek borstvoeding en eet overdag wat fruit, 1/3 sneetje brood en wat groente. Nu is hij sinds twee weken zijn aantal bv voedingen aan het minderen wat me erg nerveus maakt. Hij dronk altijd 6 tot 7 keer per dag (waarvan 1 x 's nachts), nu is het 5-6 keer (waarvan meestal 1 x 's nachts en helaas soms 2 x). Daarbij is hij ook nog eens veel afgeleid en drinkt hij eigenlijk alleen 's nachts heel goed. Naast een mini slokje water om te oefenen krijgt hij geen ander vocht.

Hij weigert soms de borst als ik hem toch maar aanbied, of drinkt een paar slokjes. Na een half uurtje wil hij dan wel het fruit/brood/groente wat ik hem geef. Nu is mijn vraag wat wijsheid is. Ik heb geleerd éérst de borst en daarna pas eten, maar wat als hij de borst niet wil? Moet ik dan dat hapje overslaan en hem pas weer iets te eten geven als hij heeft gedronken?

En nog een klein vraagje erbij; hoe denk jij over yoghurt? In het voedselintroductie schema van Kleintjes staat dat het niet nodig is als je bv geeft. Maar mijn zoontje vindt het likje volle yoghurt wat hij wel eens krijgt erg interessant.

Alvast bedankt voor je hulp!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Kindjes die overdag minder drinken compenseren dat nog wel eens in de nacht. Dit kan vervelend zijn, maar hierdoor hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken over hoeveel bv je kindje krijgt.
    In principe is het nog wel zo dat bv de hoofdvoeding zou moeten zijn op deze leeftijd: vaste voeding is vooral kennismaken, oefenen, proeven. Niet zo zeer calorische waarde telt hier.
    Kindjes gaan de wereld ontdekken, hebben minder interesse in de borst. Op zich is dit een logische ontwikkeling. Als je kindje plast en goed in zijn vel zit en groei laat zien is er niet zo veel aan de hand.

Yoghurt niet nodig is iets anders als niet geven ;) Als je kindje dit lekker vindt, geef dan af en toe inderdaad een lepeltje.

Groetjes!

Deel Deze Pagina