Hoi Annemarie, Ik hoop dat ik mijn verhaal kort en duidelijk uit kan leggen. Mijn dochter is nu 6 weken oud. De eerste 2 weken zijn qua borstvoeding moeizaam gegaan. Ze hapte slecht aan en als ze dronk dan duwde ze met haar tong de helft van mijn tepel dicht waardoor ze niet voldoende binnen kreeg. OP aanraden van een lactatiekundige ben ik met tepelhoedjes gaan voeden. Dit gaat prima en de melk stroomt soms langs haar gezicht. Kolven gaan moeizaam en er komt meestal niet meer dan 30cc per borst uit terwijl ze wel goed aankomt en ik voldoende melk heb (denk ik) Ze heeft een tijdje erg gespuugd en is hiervoor onderzocht door een kinderarts. Deze vermoede reflux. Na het indikken van 1 voeding overdag (gekolfde melk) en 1 voeding voor de nacht (kunstvoeding) ging het na een paar dagen al veel beter. Nu kijgt ze alleen de laatste voeding nog ingedikt. Het spugen is bijna over maar ze slikt nog vaak haar voeding terug. Hiervoor heb ik Nexuim van de kinderarts gekregen om haar maag en slokdarm te beschermen. Overdag kan ik nog geen ritme in de voedingen herkennen soms laat ze er 3 of 4 uur tussen zitten maar vaak ook maar een uur of anderhalf. Tijdens een voeding valt ze bijna altijd in slaap. Soms wordt ze na 5 minuten wakker en wil dan meer drinken. Als ze wel wakker is is ze meestal misselijk. Dan steekt ze haar tong uit, soms moet ze kokhalzen en wordt ze heel stil en timide. Het nadeel van misselijk zijn is dat ze het weg wil drinken en dan nog meer misselijk wordt. Ook als ze krampjes heeft wil ze drinken. Je ziet hem waarschijnlijk al aankomen...... ik heb geen flauw idee meer wanneer het nu honger of iets anders is? Dat maakt me onzeker en ik weet ook niet meer of ze nu regeldagen heeft of dat we er samen gewoon een potje van maken? Heb jij nog tips waardoor het voor mij wat duidelijker wordt? Alvast bedankt voor het reageren. (extra info: ze slaapt 's nachts meestal 3 a 4 uur achter elkaar soms 5 en een enkele keer 6, overdag slaapt ze varierend van 1 uur tot 4 uur)
Is het wellicht een idee om haar tijdens wakkere momenten (als misselijk) in een draagdoek te dragen zodat ze meer rechtop kan?
Ik heb alles al verhoogd, bedhoofdeind, box, wipper allemaal rechter op. Maar meestal als ze zo misselijk is houd ik haar rechtop op schoot omdat ze veel moet kokhalzen, voeding terug slikt en soms ook spuugt. Speen wil ze soms maar niet als ze wil drinken dan spuugt ze die weer uit. Ook als ze zo misselijk is wil ze de speen niet. Vandaag komt ze weer om de andehalf uur. Ze werd zelfs boos aan de borst net of ze niet genoeg kreeg, ik heb haar ook nog een flesje gekolfde melk extra gegeven wat er helemaal in ging en nu is ze weer misselijk.
Ik denk dat het toch handiger is als je nogmaals overlegd met het consultatiebureau enof kinderarts waar je eerder was, gezien je met name het idee hebt dat het probleem bij de misselijkheid zit. Wellicht helpt de medicatie niet voldoende?