Hoi, Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen ivm hyperlactatie. Mijn dochtertje is nu 4,5 week en ik heb sinds de start een flinke productie. Met alle problemen vandien: onrustige drinker, veel verslikken, melk spuit eruit, veel boeren, omhoog komen van melk ( spugen van golven melk lijkt minder sinds een week), borrelend buikje, krampjes, dunne luiers die haar moeite kosten, weinig slaap overdag omdat ze niet verzadigd is na een voeding en dus vaak wil drinken (elke dag lijkt wel regeldag). Gevolg: oververmoeid aan t einde van de dag. 'S avonds clustert ze gelukkig waardoor ze lekker veel vette melk krijgt en in de nacht een flinke ruk maakt. nu heeft ze van de week echte regeldagen gehad waardoor de productie weer omhoog is gegaan. Gisteren en eergisteren produceerde mijn rechterborst zoveel dat ze al begon te krijsen als ik haar ervoor hield. Het is zo sneu! Vooral omdat het eigenlijk een heerlijk rustig enrelaxed kindje is dat helemaal niet veel huilt. Daarbij heb ik een driejarige peuter die ik nu niet altijd de aandacht kan geven die ze verdiend. Dat vind ik ook lastig. Zelf heb ik last van stuwing, lekken, harde plekken en veel steken in mijn borsten doordat ze zo snel weer vollopen. Ook wat vaker kloofjes omdat ze de tepel fijnknijpt en zo de melkstroom probeert te temperen. Lastig, maar te handelen. Heb contact met lactatiekundige en ben al een paar weken aan het blokvoeden en sinds deze week 'reset' ik mijn borsten door ze eenmaal per dag leeg te kolven. Daarna drinkt ze een stuk rustiger en is de onrust ook veel minder. Totdat die borsten weer vollopen natuurlijk. Ik heb er trouwens wel alle vertrouwen in dat we het onder controle gaan krijgen en stoppen is absoluut geen optie. Mijn vraag is eigenlijk: wanneer kreeg jij de hyperlactatie onder controle en werd de borstvoeding wat gemakkelijker?
Helaas geen antwoorden voor je, maar ik lees even mee. Ik heb het niet zo erg als jij, maar het spuit er wel uit. Soms laat mn zoontje even los en dan zit ie min of meer onder de douche en kijkt ie heel beteuterd! En inderdaad... stoppen is geen optie!
Lastig he! Die 'spuiters' laat ik altijd even weglopen in een hydrofiel. Daarna drinkt ze altijd een stuk rustiger.
hier ook niet zo erg als jij het hebt, maar ik heb tot 9mnd dagelijks smorgens 1kant moeten kolven omdat hij dat niet dronk in de ochtend en ik dan niet met ontplofte borst verder kon. Mij hielp dat dagelijks 1x afkolven wel prima en lekken bleef, maar voor zl werd het behapbaar (ook naarmate hij ouder werd)
heel herkenbaar wat je schrijft! Volgens mij is het een kwaaltje bij tweede kindjes, want bij mijn eerste had ik juist te weinig melk ik hoor het van meer moeders in mijn omgeving. Ik word iedere ochtend wakker in een melkbed en ik heb snachts na iedere voeding een schoon nachthemd nodig omdat mijn andere borst melk sproeit als een douchekop en daar is echt geen zoogkompres tegen bestand! Voordeel daarvan is wel dat de borst vanzelf geleegd wordt en ik niet hoef te gaan kolven snachts Maar het moet gezegd, ik bespeur nu al enige verbetering. Ik weet alleen niet of het komt omdat mijn zoontje meer is gaan drinken of omdat ik minder melk aan ben gaan maken. Vorige week nog had ik overdag ook spuitborsten en durfde ik echt nog niet buiten de deur te voeden. Maar vandaag waren mijn borsten overdag redelijk "zindelijk" en heb ik voor het eerst buiten de deur gevoed. Hebben jullie ook dat je kindje meer tijd tussen de voedingen laat , nu je zoveel melk hebt? die van mij wil er overdag 4u tussen laten en snachts wel 6 a 7 uur. Hij kan blijkbaar al zoveel in 1x drinken.. en ik heb ook zoveel melk...
Achteraf gezien had ik het bij de eerste ook... Wat haar reflux niet verbeterde Ik word gelukkig nog niet wakker in een melkbed, bij de eerste had ik dit idd ook. Vervelend is dat. Ze laat op dit moment heel kort tussen de voedingen, 1,5 tot 2 uur, en drinkt ook veel in etappes. Lastig daarbij vind ik dat ze weinig slaapt overdag. Nog geen idee hoe ik dat op moet lossen...
Ik had het ook erg.... Ben uiteindelijk 1 kop salie thee per dag gaan drinken. Daar kon ik na 2 tot 3 maanden mee stoppen en toen was t ok! Ik zou wel voorzichtig doen helemaal gezien de klachten die je beschrijft...
Update: het gaat goed en vraag en aanbod zijn een stuk beter in balans. Soms wil ze zelfs twee borsten! Ik lek nog wel en heb ook af en toe stuwing. Maar bijna geen verstopte melkkanaaltjes meer en mijn meisje spuugt ook een stuk minder. Enkel na de ochtenvoeding (volle borsten) is ze wat onrustig. Blokvoeden, regeldagen en af en toe wat kolven hebbn goed geholpen evenals fijn advies van een lk.
Fijn dat t nu Veel beter gaat. Herkenbaar ook. Ik kwam twee weken na de geboorte voor het eerst bij de lk en ging blokvoeden. Nu met zes weken lukt t genormaliseerd: Ik heb minder stuwing en lek 'pas' als er meer dan drie uur tussen de voedingen zit. Zoon wil nu vaker de tweede borst en laat steeds vaker drie uur tussen de voedingen. Zo fijn! Achteraf had om Ik Dit ook bij mijn dochter. Zij had daarvan Veel refluxklachten. Bij mijn zoon zijn deze klachten nu enorm verminderd. Als het zo uitkomt durf Ik heb inmiddels zelf vrij snel neer te leggen na de voeding en dat gaat vrij goed. Dat komt onze nachtrust en de aandacht voor dochter ten goede.
Ik heb het een week of drie / vier gehad en toen werd het stilaan beter. Volgens mij is het inderdaad iets wat wel vaker bij een tweede voorkomt. M'n borsten waren een beetje te enthousiast dat ze weer aan de bak mochten, geloof ik.
Bij mij werd het beter na de 4 maandendip. Daarna was het prima op elkaar afgestemd. Als ze dan een keer los liet spuitte ik niet meer de hele kamer door.. Heb nooit regeldagen of clusteren gekend. Heb wel tot nu toe altijd zoogkompressen nodig gehad, heb gewoon een erg snelle tsr
Wat mijn melkproductie vermindert is simpelweg veel minder water drinken. In de kraamperiode werd ik aangespoord 2L water per dag te drinken, ook om een mogelijke blaasontsteking tegen te gaan (blaassonde gehad bij keizersnede, en zeer gevoelig voor bo). Gevolg was natuurlijk dat mijn borsten op ontploffen stonden, heb zo vreselijk pijn gehad, dat in combinatie met een zeer pittig herstel van de keizersnede. Ik wilde stoppen maar ik ben blij toch te hebben doorgezet. Ze hadden geen tips voor mij, behalve afkolven (maar dat lukte niet, borsten waren te gespannen), heet douchen en de melk er uitduwen en warme compressen op de borsten alvorens te voeden maar dit maakte het alleen nog erger! Tja, heb er tot vorige week veel last van gehad, de melk spuit er dan wel nog steeds hard uit na het toeschieten, dat vang ik dan op in een hydrofiele doek. Ook vang ik de melk op in een melkkuipje aan de ene borst als mijn dochter drinkt aan de andere borst, kuipje is dan meestal helemaal vol, het lucht dan even op. Dat van salie thee drinken wist ik niet, hebben ze me ook niet verteld, ga ik zeker eens proberen.