Borstvoeding en luizenshampoo

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Troeltje, Apr 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Hallo, ik heb even een vraagje, ik hoop dat je snel antwoord kunt geven.

Ik heb gisteren mijn haren gewassen met luizenshampoo, ik meende mij te herinneren dat geadviseerd werd de shampoo niet te gebruiken tijdens borstvoeding maar na een overweging heb ik het dus wel gebruikt, omdat ik mijn andere kinderen niet wil besmetten met hoofdluis.

Nu vond ik de gebruiksaanwijzing weer en daar staat dus in dat het niet gebruikt mag worden, dus helemaal geen advies gewoon niet gebruiken. Nu heb ik spijt als haar op mijn hoofd dat ik het wel gebruikt heb, want in hoeverre krijgt mijn baby dit middel nu binnen via de borstvoeding? Inmiddels zijn we 5 borstvoedingen verder, en maak me een beetje zorgen.

Heb jij antwoord voor mij? En eventueel een oplossing? Afkolven en weggooien, heeft dat nog wel nut?

Groetjes Troeltje

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    hoi,
    Vervelend inderdaad.
    Ik denk eigenlijk dat nu nog afkolven niet veel zin meer heeft.
    Misschien kan ik er nog iets over opzoeken, maar dan moet ik wel even weten welke werkzame stof er in zit.
    Ik kijk vanavond nog even of je gereageerd hebt en dan kijk ik voor je.
    Linda

3. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Hoi Linda, dank je wel voor je antwoord.
    Het gaat om de stof malathion. Heb zelf ook wat proberen op te zoeken maar ik word er niet echt wijzer van.
    Heb ook op de site borstvoeding.com gekeken, daar staat ook een lijst met medicatie en een gradatie in hoeverre het gevaarlijk is, maar daar staat deze ook niet op...

Ik hoop dat je wat kan vinden!
    Groetjes Troel

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

ik heb het gevonden.
    Ik citeer:
    Voor behandeling van luis is permetrine het aangewezen middel tijdens de borstvoeding.
    Malathion is een tweede keus middel. Bij herhaald gebruik kort na elkaar zou meer malathion in de borstvoeding kunnen komen.

Het middel staat beschreven onder het kopje: afwegen
    Ik zou me om dit eenmalig gebruik dus niet ongerust maken.

groet
    linda

5. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Oke, hardstikke bedankt!

Voel me echt wel gerustgesteld nu! Ik was zeker niet van plan het middel nogmaals te gebruiken, dan maar kammen!

Groetjes Troel

Share This Page