Ik weet niet of het komt doordat we spruw hebben gehad of dat het de vier maanden dip is, maar mijn productie (die nooit heel riant was) is gekelderd en ik krijg hem niet omhoog. Hoe lang duurt het gemiddeld voor de productie weer omhoog gaat? En heb je nog tips voor mij? Wat ik al een aantal dagen doe: - vaker aanleggen en wisselvoeden: als hij 1,5u geslapen heeft maak ik hem wakker en als hij niet kan slapen huidcontact, dan doet hij een hazenslaapje aan de borst. Gemiddeld elke ruime 3 uur, behalve 's nachts (als hij doorslaapt maak ik hem na 8 uur wakker). Komt meestal neer op 6 voedingen plus clusteren. - 5 a 10 minuten nakolven na elke voeding (dubbelzijdig elektrisch) - de laatste voeding geef ik afgekolfd in de fles en daarna laat ik hem nog even aan de borst drinken, zodat hij niet gefrustreerd de nacht in gaat. Ik kolf daarna 15 minuten. - ikzelf: genoeg drinken en (indien mogelijk) genoeg slapen. Het kolven gaat niet vooruit qua volume en ik raak steeds meer gespannen van onzekerheid tijdens het voeden en kolven. Binnenkort moet ik weer gaan werken, dat zal het ook niet beter maken...
Hoi, waardoor denk je dat de productie is gekelderd? Soms met vier maanden namelijk denken moeders dat het minder is terwijl het ontwikkeling is: borsten die slapper voelen en niet meer stuwen, kindjes die korter drinken dan voorheen (met 7 min. klaar) meer tijd tussen voedingen. Als kindjes gewoon goed plassen en groeien is er niet zo veel aan de hand. Anders: doe je al heel veel. Ik zou nakolven met de hand uitproberen. Is je kindje tevreden? Bel anders met la leche league of borstvoeding natuurlijk: borstvoeding.nl of schakel een lactatiekundige in die met jullie mee kan kijken.
De groei is gestagneerd (van de 0 lijn bijna naar de -1), mijn kindje is later op de dag niet tevreden na de voeding, heeft dan ook minder volle plasluiers en als ik kolf in plaats van een voeding krijg ik maximaal 50 cc gekolfd. Er is eerder meegekeken bij een voeding en toen was de drinktechniek goed. Ik heb niet het idee dat dit veranderd is. Ik ga het nog een aantal dagen proberen, maar als er geen verbetering optreedt, ga ik overstappen op flesvoeding (dit is namelijk de tweede periode dat de groei stagneert). Als het namelijk niet lukt nu ik nog vrij ben, zal het zeker niet gaan als ik weer moet werken. Heb jij dan nog tips specifiek voor deze situatie? Zou afbouwen sneller kunnen omdat mijn lijf dat eigenlijk ook al doet? Is het nog steeds het verstandigst om eerst voeding 4 te laten vallen en dan 2, ondanks dat voeding 4 en 5 het minst opleveren? En heeft het voor antistoffen e.d. zin om er bijvoorbeeld zo lang mogelijk voor te zorgen dat de helft van de voedingen gekolfde melk uit de diepvriesvoorraad is?
Vandaag weer gewogen en nu 200 gram gegroeid in een week . Ook het kolven lijkt weer iets beter te gaan, al kolf ik nog lang geen hele voeding bij elkaar. Ik denk dat ik het dan toch wil gaan proberen om door te gaan als ik moet werken. Dan zie ik wel of we de zes maanden kunnen halen.
Fijn om te horen. Je kunt de 6 maanden ook halen met deels borstvoeding natuurlijk Elke voeding die je nog (deels) geeft biedt je kindje jouw voedings- en antistoffen! geniet!
Ja, ik ga gewoon zien hoe ver we komen met die 6 maanden. Kolf ik niet genoeg, maar is hij live nog wel tevreden, dan vullen we op de opvang aan met flesvoeding.
Ik wist dat het bestaat, maar daar voel ik dan weer niks voor. Alle moedermelk die ik kan geven, is mooi meegenomen tegen ziektes en allergieen, en anders is flesvoeding ook een prima alternatief.
Te vroeg gejuicht... deze week 50 gram gegroeid. Maar mijn zoontje is nu wel tevreden. Kolven wisselt behoorlijk. Gelukkig heeft mijn vriend er alle vertrouwen in, dat helpt me om door te zetten.