hypermobiel

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 2 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi hoi,

Gisteren met Erik naar de kinderfysiotherapeut geweest. Dit omdat het cb vorige keer zei dat Erik x-benen heeft en ze niet precies wisten of het nou ernstig was ofzo ;)

Nu zei de fysiotherapeut dat Erik idd x-benen heeft en dat het komt doordat ie hypermobiel is. En dus ook in zijn knieen waardoor als ie recht staat dat ie dan zijn knieen overstrekt en op slot zet.
    Waardoor dus dan ook zijn voeten inklappen zeg maar ( platvoeten )
    ( ik heb trouwens precies hetzelfde, hij heeft het dus van mij geerfd :( )

Doordat ie hypermobiel is valt ie ook vaker dan andere kindjes :(

We moeten nu oefeningen met hem doen. Zoals de bal schoppen, op 1 been staan, springen, zo veel mogelijk overal op en af laten klimmen en ook heuvels oplopen maar vooral ook heuvel af.
    Dit allemaal om zijn spieren in zijn bovenbenen voorkant beter te ontwikkelen.

Nu kan ze er nog niet veel aan doen. Over een half jaar moeten we terugkomen.
    Die x-benen kunnen later minder erg worden zei ze.

Hier meer mama's met hypermobiele kindjes?
    En zijn jullie ook naar een fysiotherapeut geweest?
    Hoe ervaren jullie het? Vallen jullie kindjes ook vaak?

2. christina

christina Niet meer actief

mijn dochter is ook hypermobiel. ze kon toen ze net 1 was nog niet zxelfstandig zitten optrekken ed. dus wij naar de kinderfysio en die zei direct, oh hypermobiel, maar alles komt goed. we hebben veel tips gekregen maar echt oefeningen hebben we nooit gedaan. uiteindelijk ging ze lopen toen ze 20 mnd was. Wel kopen wij heel goede schoenen, en ik moet zeggen ze valt best wel eens, maar volgens mij is het meer omdat ze dan te snel wil lopen dan ze eigenlijk kan, zeg maar hard rennen...... verder loopt ze super goed. ze loopt zo van ons naar het winkelcentrum en weer terug, een afstand waar je als volwassene als je goed doorloopt 15 min over doet per enkele reis. ze wil alleen maar lopen, dansen, springen. komt allemaalgoed het heeft zijn tijd nodig. mijn dochter is 2,5 jr

3. christina

christina Niet meer actief

oja de schoenen die wij kopen hebben allemaal heel flexibele zolen, zodat ze haar voeten goed kan afwikkelen. volgens onze fysio is dit heel belangrijk bij kinderen die hypermobiel zijn.

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi Christina,
    Bedankt voor het reageren ;)
    Erik loopt ook heel veel en heel graag :D
    Ook wij kopen altijd goede schoenen met flexibele zool en met een stevige hak ( dat zei de fysio ook dat dat moest )

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb geen hypermobiel kindje (althans niet dat ik weet), maar ben zelf heel hypermobiel. Ik liep wel met precies 12 maanden en viel niet beduidend meer dan andere kindjes, dus ik weet niet of hypermobieliteit daar iets mee te maken heeft. Wel is het idd zo dat kindjes die hypermobiel zijn meer aan spierversterking moeten doen om de hypermobiliteit te compenseren. Dat is het advies dat mijn ouders al vroeg hebben gekregen. Nu nog merk ik het aan mijn lichaam als ik te lang niet aan sport heb gedaan. Alles doet pijn en gaat vastzitten. Dus ik heb altijd veel gesport en moet het heel mijn leven blijven doen (niet dat dit een straf is).

6. tamaar

tamaar Actief lid

21 feb 2006
    111
    0
    0
    Onze vent is ook hypermobiel, hij heeft een extreem lage spierspanning. Met 10 maanden zijn we met fysio begonnen, met 11 maanden lag hij eindelijk op zijn buik, met 13 maanden tijgeren, met 18 maanden optrekken aan tafels, stoelen en dergelijk. Toen hij 20 maanden was kruipen (was niet meer verwacht) en met 22 maanden liep hij! Hebben dus een jaar intensieve fysio gehad, en ik ben er erg blij mee geweest. Had het wel fijn gevonden als ik meer moeders had 'gesproken' in die tijd omdat je onzeker bent af en toe. Inderdaad ook stevige schoenen met flexibele zolen. En hij valt nog wel regelmatig hoor. Zeker als hij moe is, daar wordt tie gewoon onhandig van.

Succes!

Deel Deze Pagina