Hypermobiel

Discussion in 'De lounge' started by Noddie, May 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    Hi dames,

Ik vroeg me af of er hier meer zijn met hypermobiliteit en hoeveel last jullie er van hebben?

Ik zelf heb dagelijks erg last van mijn nek/schouders en hierdoor erg vaak hoofdpijn.
    Helaas helpt bij mij fysiotherapie helemaal niet! Manuele therapie had ook geen zin omdat dit ook niet helpt.

Mochten hier dames zijn die dit ook hebben, hebben jullie ook zoveel last en wat doen jullie hier aan?

Liefs Noddie

2. Lin

Lin Actief lid

Mar 19, 2007
    243
    1
    18
    Heb ik ook last van.
    Voornamelijk in de schouders en nu ik zwanger ben heel erg in mijn heupen. Ik zak er gewoon door heen.

Ben wel onder behandeling van een fysio en dit helpt redelijk.

3. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ik heb het vermoeden dat mijn dochtertje het heeft.
    We gaan binnenkort naar de fysio voor tests. Ze is net een slangenmensje.
    Vermoed ook dat ze daarom nog niet loopt.
    Kinderen die dat hebben, moeten het van spierkracht hebben om te kunnen gaan lopen en omdat ze net een elastiekje is, heeft ze heel veel moeite met zichzelf optrekken en gewicht op haar beentjes kunnen dragen. Dat gaat dus nog niet.

4. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    @Lin:Heb jij ook zo'n last van hoofdpijn dan met je schouders?

@WenT: Wat voor tests krijg je dochtertje bij de fysio?

Ben zelf ook redelijk lenig maar er niet echt blij mee natuurlijk.
    Ik kan mijn polsen helemaal naar achteren buigen en naat voren, ik zet ook mijn knieen vaak op slot, dan knik ik ze helemaal naar achteren, iedereen vind dit altijd zo eng :D

Knieen en polsen is opzich niet zo erg, daar heb ik niet veel last van maar m'n nek en schouders en dan die hoofdpijn daarvan, word er soms zo knettergek van het is af en toe zo erg dat het net op migraine lijkt.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Klopt, mijn vader heeft het, ik ook en mijn dochtertje is ook te flexibel volgens het CB. Die liep met 16 maanden pas los, terwijl ze verder met alles aardig snel was. We noemen haar vaak slingeraapje, want ze is echt heel lenig.
    Ik heb er zelf wel fysiotherapie voor gehad, maar dat hielp niet zo heel veel. Ik heb voornamelijk last van mijn knie.
    Het enige voordeel is wel dat ik bijv. op zwangerschapsgym zelfs met mijn dikke buik de meest ingewikkelde posities zo aan kon nemen, ging zelfs beter dan bij de 'juf', haha! Ik hoef er niets voor te doen. Kan zelfs mijn benen in mijn nek leggen en dat soort gekkigheid, terwijl ik niet echt het uiterlijk heb van een slangenmens :D!

6. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    Ik krijg ook vaak reacties van: HUH?!?! Hoe doe je dat?
    Sommige mensen vinden het leuk dat je zo kan buigen en doen, dat willen ze ook wel kunnen zeggen ze dan..
    Ze mogen het met alle liefde van me overnemen! Denk dat ze 't dan niet meer zo geweldig vinden.
    Mijn vader heeft het idd ook maar niet zo erg als mij, hij heeft ook alleen last van z'n knie.

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb het ook maar heb er geen last van eigenlijk. Geen pijn iig!
    Ik ben gewoon heel erg lenig...ben ook bij een reumatoloog en reaumaconsulent geweest maar omdat ik niet echt vaak pijn heb is het advies voor mij dat ik krachttraining moet doen. Dan worden je spieren korter en dus ben je minder lenig (wel eens een brede vent een split zien doen...hahaha!)

Tijdens mn zwangerschap heb ik er ook geen extra last van gehad terwijl ze in het ZH zeiden dat 90% van de vrouwen met hypermobiliteit bekkeninstabiliteit krijgen..maar ik dus niet!

Mijn zus en broertje hebben het ook allebei...moet zeggen dat mn zus er wel vaak pijn van heeft. Maar die heeft er gewoon mee om leren gaan.

8. WenT

WenT Bekend lid

Jul 25, 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ik heb geen idee wat de tests in gaan houden... IK denk dat er wordt gekeken of ze haar knietjes en ellebogen kan overstrekken enzo. We gaan het over 2 weken zien...

Zelf ben ik wel vreselijk lenig, maar ik geloof niet dat ik hypermobiel ben... (Nooit laten testen tenminste, maar wel vaak rug en nekklachten en duizelig).

Joleijntje kan nog steeds helemaal geen gewicht op haar beentjes zetten... Opdrukken op haar armpjes gaat steeds beter... Ze kan nu sinds een week of twee pas gaan zitten vanuit ligstand en een beetje rondtijgeren... Dus wij waren al behoorlijk bezorgd...

Hadden jullie deze klachten als kind ook al ? Of zijn die pas later begonnen ?

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Bij mij is het echt in de puberteit gekomen (tenminste, dat ik er last van kreeg), toen is mijn knieschijf 2 x uit mijn knie gevlogen, gewoon omdat die banden en spieren te lang zijn. Vervolgens heb ik weken lang op krukken gelopen. Blijft altijd een zwakke plek.
    Bij mijn dochtertje waren ze wat aan het buigen op het CB en zeiden toen dat ze alles echt erg ver door buigt.
    Een vriendin van mij heeft het ook, op de basisschool mocht die bijv. niet de handstand doen, omdat haar armen dan dubbel klapten, die kon haar armen ook heel raar doorbuigen.

10. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    Voor zover ik weet had ik er geen last van toen ik klein was. Bij mij is het begonnen toen ik begon met werken.
    De hele dag staan, zwaar tillen.
    Ik heb nu zittend werk maar er nogsteeds last van, als ik een tijdje zit, zak ik op een of andere manier in elkaar m'n schouders gaan dan helemaal hangen met als gevolg: hoofdpijn.
    Klinkt wel een beetje vreemd zo maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen :)

11. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Ik ben ook hypermobiel, heb er opzich weinig last van zolang er niks gebeurd..
    Vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd en nu nog last doordat alles om me enkel nog steeds slap is..
    Daarbij een heupluxatie gehad bij mijn geboorte..
    Tijdens de zwangerschap heftige BI gehad, maar erna vrij snel over doordat ik altijd gefietscrosst hebt waardoor mijn spieren nog erg sterk zijn en het gelukkig allemaal snel weer oppakken zeg maar..
    Fietscross was maar vreemd dat ik het kon doen volgens de artsen, maar heb het toch 15 jaar gedaan!
    Ik kan de meeste gewrichten zo uit de kom draaien, maar gelukkig gebeurd het niet vanzelf !

12. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    heb het ook in mindere mate, mijn moeder heftiger. had al vroeg in zw. schap last van bekken/onderrug. met name met lopen voel ik dat het los zit, en dat doet pijn.
    Bekend met af en toe sportblessures; knie, voet, enkel, pols etc.

hopelijk worden klachten niet erger, zit niet te wachten op BI.
    x PIna

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik ben ook hypermobiel.
    Ook ik begon er in mijn puberteit echt last van te krijgen, daarvoor was ik gewoon een lenig kind ;) Wel had ik altijd als kind al last van mijn rechterbeen en dan vooral mijn hiel, nou ja, ik merkte het zelf niet zo op maar mijn ouders wel. Ook heb ik op 12 jarig leeftijd mijn achillespees gescheurd, dat was eigenlijk het eerste. Daarna toen ik snel groeide ineens kreeg ik luxaties van mijn schouders, knieschijf, elleboog en vaak kapotte enkelbanden enz. Mijn banden zijn slap maar scheuren ook nog makkelijk. Tijdens mijn zwangerschappen heb ik in wisselende mate last gehad van bekkeninstabiliteit. Tijdens mijn eerste nergens last van, maar na de bevalling wel. Bij mijn 2e kind zo erg dat ik niet meer kon lopen, bij de 3e wel erg last van maar was allang blij dat ik nog kon lopen enz en bij de 4e heb ik last gehad maar met veel bekkenmassage was dat heel dragelijk eigenlijk.

Ook ik kan de nodige trucjes, hoewel ik nu wel wat stijver ben dan een paar jaar terug. Zo kan ik slangen met mijn vingers, tsja hoe leg je dat nou weer uit, iig staan mensen daar altijd heel verbaasd naar te kijken hahaha. Split, spagaat nooit een probleem, overstrekken, benen in mn nek leggen. en touwtje springen met mijn armen.

Om op kinderen terug te komen. Ik was ook 'langzaam' in mijn grof motorische ontwikkeling. Ik vond laatst mijn groeiboekje, zo ging ik pas zelf zitten met 1 jaar en 2 maanden en lopen pas toen ik bijna 2 was, terwijl ik dan ook vrijwel meteen zindelijk was.

Mijn kinderen hebben het ook, de oudste 3 zeker, de jongste weet ik niet (die is nog maar anderhalve maand) maar zou mij niks verbazen.
    De oudste, jongen 10 jaar, heeft DCD. Developmental Coordination Dissorder, wat ook met de hypermobilieit samenhangt. Hoewel hij dus heel snel was met grove motorische ontwikkeling, wat er dan eigenlijk weer niet bij past, heeft ie heel lang gedaan over de fine-tuning daarvan. Hij lag eigenlijk ook altijd op zn snufferd en was 1 grote blauwe plek (snel blauwe plekken hebben kan ook een kenmerk zijn) Wat het voor hem ook niet makkelijk maakt is dat ie heel lang te lang voor zijn leeftijd is geweest.
    De 2e is heel erg lenig, supergoed in turnen en zat ook in de selectie maar ze vond het neit leuk meer... Krijgt nu wat kwaaltjes met haar enkel bijv en nu ze snel groeit heeft ze daar ook veel last van.
    De 3e is nu 1jr 9mnd en lag als baby erg veel overstrekt, ze kon bijna met voeten bij haar hoofd... Toen we voor haar fysio hadden kon de fysio haar bijna in de split leggen. Ook heeft ze 'losse botjes' (net als ik) dus als je haar een hand geeft bijv dan is het net of de botjes loszitten. Mijn man wil mij soms ook geen hand geven omdat dat zo eng voelt. Hahaha.

Bij mij helpt het om vooral te sporten. Hoewel mijn favoriete sport niet meteen de handigste is: volleybal ;) Ik had op heel hoog niveau kunnen spelen als ik geen klachten had gehad maar mijn lichaam liet me wat dat betreft in de steek. Maar goed, ik ga (Zodra dat stomme vloeien over is) weer zwemmen en bij de fysio doe ik ook oefeningen. Het gaat er niet van over maar zo is er wel iemand die let op hoe ik het doe want zelf merk ik het overstrekken bijv niet.

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Heb in mijn zwangerscha trouwens mn arm nog uit de kom gehad. Ik was in de supermarkt en wilde nog een receptenkaartje pakken, maar die stonden buiten de hekjes. Ik moest iets rekken en een beetje draaien om het te pakken te krijgen en toen draaide ik mn arm dus uit de kom... nu was dat wel vaker gebeurd in mijn leven maar nu toch al wel zeker 3 jaar geleden en doordat ik mijn schouders veel getraind had viel ik nu bijna flauw van de pijn... en dat net terwijl ik in de periode van hele lage bloeddruk zat (onderdruk 55) . hahaha ach ik kan er wel om lachen. Maar heb bijna elk jaar wel op krukken moeten lopen maar omdat ik daardoor carpale tunnelsyndroom heb gekregen mag ik nooit meer op krukken lopen...

15. miekje80

miekje80 Bekend lid

Apr 27, 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Mijn kindje van rond de 20 maanden is vermoedelijk ook hypermobiel. Zij is zelfs al onderzocht op een bindweefselziekte.
    Zij is gelukkig heel erg sterk, waardoor ze op een gemiddelde leeftijd kon lopen.
    Zij is echter wel zo lenig dat ze haar kniegewrichten kan ontwrichten.
    Als ze loopt dan "flapt" ze ook met haar voeten, omdat alle banden zo los zijn.
    Van het CB kregen wij alleen het advies om haar nooit op turnen te doen.

16. haha mijn man vind dat op slot zetten ook zo eng

ik heb ontzettend veel last van mijn ellebogen en ook van mijn schouders, maar dit is stukken minder als mijn ellebogen, ik kan soms geen pan vastpakken zo zeer doen de ellenbogen dan..

ik wist ook niet dat je daar hoofdpijn van kon krijgen
    ik heb ook regelmatig hoofdpijn, dat kan dus komen door die hypermobiliteit... weer wat geleerd

17. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    :D Ik zet m'n knieen altijd op slot, vooral als ik een tijdje sta.
    Gek genoeg heb ik nooit meer last van mijn knieen. Ze zijn wel gewend dat ze altijd naar achteren staan denk ik :p.

Ik weet niet of hoofdpijn bij hypermobiliteit kan horen maar ik weet iig dat die hoofdpijn vanuit mijn nek/schouders komt, als die helemaal vast zitten en pijn doen, heb ik ook hoofdpijn..

Ik was begonnen met krachttraining via fysio, dit schijnt goed te zijn maar ben er mee gestopt omdat ik er nog meer last van kreeg, dit is normaal de eerste paar keer maar ik had er zo'n hoofdpijn van dat ik echt dacht bekijk et maar.
    Moet deze training wel onder begeleiding doen omdat ik anders alsnog alles overstrek omdat ik het zelf niet door heb..

Ik had trouwens best zwaar werk, had ik overlegt met mijn baas of ik misschien tijdelijk minder zwaar werk kon doen om te kijken of dit verschil maakte, zeiden ze: Waarom ga je niet in Cirque de Soleil (ofzo) werken?
    Trouwens een maandje of 3/4 nadat ik dit heb gevraagt kwamen ze met het nieuws mijn contract niet te verlengen omdat het werk toch te zwaar was :S, zelf nooit gezegt dat ik het te zwaar vond of niet meer aan kon, nee de bedrijfsarts had dat 'even' besloten.

18. Lin

Lin Actief lid

Mar 19, 2007
    243
    1
    18
    Ik heb wel vaak last van hoofdpijn. Vanuit mijn nek komt het dan. Mijn schouder is dan ook flink stijf en ik moet er 's ochtends dan eerst rek oefeningen mee doen om de boel op gang te krijgen.
    Hoofdpijn heb ik dan ook al vaak bij het opstaan.....

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Mijn vriend en zoontje zijn hypermobiel.
    Bij mijn vriend wisten we het eigenlijk helemaal niet, maar kwamen we erachter toen we erachter kwamen dat mijn zoontje hypermobiel is...
    De fysio heeft ons aangeraden om onze zoon iig op sport te doen (geen turne of gym oid), maar wel iets om zijn spieren sterk te maken.
    Mijn vriend heeft er wel veel last en pijn van gehad, maar heeft nu ook krachttraining bij de fysio.
    Mijn zoontje loopt nog niet en staan ook niet, omdat hij constant door zijn beentjes zakt.

20. Noddie

Noddie Bekend lid

May 12, 2010
    695
    0
    0
    't hoge noorden
    Idd hoofdpijn is er bij mij ook al wanneer ik op sta.

Ik hoop niet dat mocht ik ooit kinderen krijgen dat ze er ook last van krijgen, vind het zelf behoorlijk vervelend namelijk :(

Zou het dan gewoon erfelijk zijn of hebben veel mensen hier last van ofzo...?

Share This Page