Hypermobiel

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jalou, Jun 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik ben vandaag met mijn zoon van 4 naar de kinderfysio geweest. Sinds hij kan lopen, vind ik dat hij een typisch loopje heeft. Hij is een stuk minder snel dan zijn leeftijdgenootjes, maar gelukkig belemmert dit hem nergens in. Sinds kort doet hij aan funky hockey en daar gaven ze aan dat hij veel meer werk moet verrichten om de anderen kinderen bij te houden.

Dus op naar de fysio. Daar vertelden ze mij vandaag dat hij Hypermobiel is. Opzich valt wel het een en ander op zijn plaats. Hij is snel moe en kan na een drukke dag pijn in zijn benen hebben.
    Hij zal nu een aantal fysio behandelingen krijgen en hij moet naar de podotherapeut voor vermoedelijk zooltjes omdat zijn voetjes scheef staan.

Ik ben niet bekend met hypermobiliteit. Ik hoop dat hij door d fysio beter gaat lopen en iets sneller wordt. Hij hoeft geen sprinter te worden, maar hij wordt nu aan alle kanten voorbij gelopen.

Zijn er andere moeders met hypermobile kinderen en hoe gaat het daarmee na de fysiobehandelingen. Heeft het echt effect?

2. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

Oct 13, 2010
    2,418
    53
    48
    Ik lees mee, afgelopen dinsdag hebben wij te horen gekregen dat onze dochter hypermobiel is.

3. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

Nov 26, 2008
    1,871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik zelf ben hypermobiel en mijn drie kinderen hebben het ook waarvan 1 zoon iets erger is rennen gaat idd niet erg goed en met zwemmen had mijn zoon ook problemen 6,5 jaar om diploma a te halen ik zelf heb wel fysio gehad mijn kinderen niet bij mij heeft het niet geholpen maar bij iedereen is dat natuurlijk anders

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,819
    2,678
    113
    Ik lees mee. Mijn dochter van bijna 3 jaar is extreem hypermobiel en valt daardoor vaak. We zijn afgelopen weken bij de kinderarts en klinisch geneticus geweest en die vermoeden HMS. De fysio kon niet veel voor onze dochter doen, omdat ze uit zichzelf al de hele dag springt en stuitert. Ze kreeg daar alleen oefeningen voor sensorische integratie maar dat helpt niks voor het instabiele lopen. Ze heeft gelukkig geen pijn tot nu toe. Ik hou wel rekening met voldoende rustmomenten op een dag, maar gelukkig slaapt ze nog een paar uur 's middags dus dat gaat vanzelf.

We wachten (nu al zes weken...) op de intake bij het revalidatiecentrum. Dan gaan een fysio, revalidatiearts en ergotherapuet haar tegelijk bekijken. De kinderarts gaf aan dat het goed is om haar nu al vroeg te gaan begeleiden, zodat ze op school volgend jaar geen achterstand krijgt door problemen met stilzitten en schrijven. De kinderarts en revalidatiearts gaven ook aan dat ze bepaalde sporten nooit mag doen, zoals turnen, acrogym en volleybal. We hopen snel een indicatie te krijgen zodat ze het peuterzwemmen vergoed kan krijgen via het revalidatiecentrum, want dat gaat echt super goed, ze loopt een jaar voor op leeftijdsgenootjes.

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Mijn dochter van bijna 3 is hypermobiel, met name bij haar enkels en voetjes. Als ze zonder schoenen staat zakt ze heel erg door haar enkels (flexibele platvoet). Onder meer hierdoor ging ze pas laat (22 mnd) lopen en heeft ze heel lang alleen kleine stukjes kunnen lopen, dan was ze moe.
    Ze is een paar keer op consult geweest bij kinderfysio, kinderrevalidatiearts en orthopedisch instrumentenmaker.
    Van die fysio merkte ik eigenlijk geen verschil. Maar sinds een maand of 2-3 heeft ze steunzolen en dat helpt heel erg! Die zetten alles gewoon netjes recht en daardoor kost het haar veel minder energie. De orthopeed gaf ooit wel een goede uitleg hoe lopen zonder die zolen voor haar voelt, alsof je door het mulle zand, op het strand ofzo, moet lopen. Het gaat wel, maar is veel intensiever.

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn zoontje is hypermobiel 9net als ik)dat weten we al vanaf geboorte. hij kreeg eerste 6 maanden van zijn leven fysio. en ik hou hem altijd in de gaten. elk jaar naar de fysio om te kijken of hij achterstand heeft. dat heeft hij gelukkig niet. omdat we nog altijd fysio check hebben heeft zoontje geen verkeerde bewegingen aangeleerd om te compenseren. maar hij is inderdaad snel moe en kan nooit een renwedstrijd winnen. dat kan anders gaan als hij wat ouder is. ik kon wel snel rennen maar niet lang volhouden. dus bij 100m winnen, 400m redelijk goed, bij 3000m niet te doen. hahaha. maar kan wel als je je traint! dus meer sporten en dat gaat ook voor altijd. eigenlijk voor iedereen.
    ik moet ook op letten dat ik rechtop zit. om dat vol te kunnen houden heb ik super sterke spieren. buikspieren enzo.
    je kindje krijgt ook houding advies en oefeningen waardoor alle spier groepen sterk genoeg worden zodat de houding gecorrigeerd is, en hij kan zich economischer bewegen. want als je op verkeerde manier beweegt dan wordt je sneller moe en je hebt last van pijn waar het overbelast raakt.

maar goed, niks ergs dus. gewoon leren hoe je je gezond beweegt en sterk wordt! volg de instructies van fysio, ook als je kind daar geen zin in heeft. en met dsipline. ze/hij gaat je ook leren waar je allemaal op moet letten!succes.

7. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn zoontje heeft geen gewricht dat in de norm valt! dus wel extreem, net als ik.

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Hier ook licht hypermobiele dochter, met platvoeten en x beentjes.
    Maar hier wordt niets aan gedaan.
    Ze struikelt vaker over dr eigen voeten maar dat is het dan ook.

Ik hoop dat fysio jullie zal helpen

9. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Bij mij zit het in de familie. Was zelf als kind erg flexibel, maar ben daar nooit voor behandeld. Had daar geen last van, wel wat vaker struikelen en turnen ging niet goed maar ik Liep het hardst van de hele lage school ( korte afstanden, dat wel). Mijn zusje was wilder dan ik, en die had regelmatig dingen uit de kom. We zijn allebei niet sneller vermoeid dan een ander.

10. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mijn dochter is hypoermobiel in haar onderlichaam (enkels, knieën heupen) en in de kleine gewrichten van haar bovenlichaam (polsen en vingers).

Mijn dochter heeft steunzolen en daar gaat het lopen goed op. Ze kan ook rennen, maar niet zo hard en niet zo lang. Verder is er weinig te merken van haar hypermobiliteit.

11. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie verhalen en adviezen. We gaan wel zien wat de toekomst ons brengt. Hij is erg beweeglijk, speelt veel buiten, fiets pt, zwemt enz. Dus eigenlijk doen we al veel. Donderdag naar de podotherapeut, ik ben benieuwd wat die gaat zeggen

12. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,740
    1,061
    113
    Hier ook een hypermobiel kindje en mama. Hier 1x per week fysio, dit ook voor evenwichts problemen en verminderde spierkracht in de benen. Waarschijnlijk als gevolg van.. hij is nu 3.5 en fietsen,loopfiets of step lumt hem dus nog niet. Verder rent,klimt en klautert hij wel enigzins voorzichtiger als andere kinderen.
    fysio is hier gericht op evenwicht verbeteren en kracht opbouwen. Dit door therapie en thuis spelenderwijs. Verder 1x pw peutergym.

Ook hier loopt hij wat raar hij loopt net alsof hij platvoeten heeft en zijn voetjes staan goed scheef. Fysio geeft hier echter aan dat hij nog te jong is om er al wat aan te doen ivm de ontwikkelingsfases vd voeten/benen.

13. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Hier ook een jongen die extreem hypermobiel is. We lopen nu bij de fysio voor hem, maar tot nu toe weinig vooruit gang. Aankomende woensdag gaat er een orthopedisch schoenmaker mee kijken. Bij mijn zoontje merken we heel erg verschil als hij schoenen aan heeft, ook al zijn deze licht qua gewicht. Hij kan zijn voeten dan bijna niet optillen. Als de schoenmaker niks kan beteken of het verbeterd niet worden we door verwezen naar een revalidatiecentrum.

Hij valt heel veel, loopt heel appart en rennen ziet er raar uit :)
    De fysio gaf aan dat we mazzel hebben dat hij zelf heel veel doorzettingsvermogen heeft want anders had hij nog niet gelopen. Inmiddels kan hij ook fietsen (met zijwielen hoor) loopfiets gaat hard, en trappen op een skelter gaat ook goed.
    Wel moet hij echt gedwongen rust nemen, want als hij bijv s morgens fysio heeft gehad en daarna nog even fietst dan heeft hij s avonds heel veel pijn. (fietsen is dan hooguit 5 min, langer red hij niet)

14. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    20150603_083634.jpg

Dit is ongeveer de stand van zijn voeten

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Heeft hij geen gips nodig ???

16. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,672
    1,432
    113
    Ook hiereen hypermobiel mannetje, ik zei al vaker hij is zo stijf in zijn bewegingen en ergens klopt het niet maar volgens iedereen was het normaal op dieleeftijd en psz en cb zagen niks vreemds.
    School vond het in eerste instantie passend bij de leeftijd en toen werd hij echt 4 en was het ja hij is nu al 4 dus oo naar de fysio.
    Quinten bleek hypermobiel en had daardoor een veel te hoge spierspanning, hij hield zich zelf gewoon hele dagen erg stijf om zijn gewrichten goed te houden, daardoor viel zijn hypermobiel zijn niet zo op wel dat hij extreem langzaam was met rennen, vaak viel, niet goed kon springen, niet op 1 been staan maar iedreen zei is stijf tja dat was het probleem dus niet.
    Dus bij de fysio een plan voor de grove en fijne motoriek, elke week 2x bij de fysio, en nu zijn we (bijna) anderhalf jaar verder en sinds 2 weken hoeft hij niet meer naar de fysio voor de grove motoriek hij zit oo schema en kan wat hij moet kunnen op zijn leeftijd, qua springen, rennen, hinkelen, en we zien echt groot verschil, hij is niet meer de lamgzaamste maar komt mee met de rest, hij kan springen op een springkussen en overeind blijven en hij is veel sterker geworden. Fijne motoriek nog wel fysio voor maar we weten dat met wat geduld en tijd dat ook vast goed komt.

17. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    mijn zoontje heeft de fiets niet eens echt geprobeerd tot en met 3,5 jaar. met 3 jaar 8 maanden hebben we hem een nieuwe fiets gekocht en wat denk je, hij zat er op en hij fietste in een keer(met zijwieltjes) weg. zonder zijwieltjes ook binnen een dag geleerd op 16inc met 4 jaar 3 maanden oud. maar hij fietste dus heel weinig om te leren.
    heeft je kindje wel een loopfiets?(zoontje wilde dat echt niet, had het niet)fysio adviseerde dat ons. maar ik kocht het toch niet, omdat zoontje het echt niks vond.

18. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Bedoel je mijn zoontje?

Ik heb dat ook laatst gezegd tegen de fysio :) ik opperde eigenlijk spalken oid, maar daar kunnen ze als ze echt willen uitkomen en dan gaat het juist mis, en ik zei toen eigenlijk gips hem dan maar in tot zijn liezen :) als ik dat zeg kijken mensen mij raar aan, maar nu heeft hij het nog geen "last" van, maar straks op school gaat hij het wel merken met gym ed, hij kan dan niet met alles mee doen, en als hij wel mee doet is het risico op een blessure erg groot

19. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,079
    3,866
    113
    Ik ben hypermobiel en heb het weer van mijn vader. Die heeft ook van die spalken gehad, kon eerst niet eens zelf lopen, want zijn benen stonden zo scheef. Nou ja, hij heeft verder niet echt last van dingen, alleen kan hij alles ver door buigen, lopen ging toen zijn benen goed stonden ook goed.
    Zelf heb ik er last van dat gewrichten makkelijk uit de kom kunnen schieten, ik moet geen rare, snelle bewegingen maken, geen sporten doen waarbij ik moet springen of waarbij je snel opzij moet schieten zoals tennis. Ik heb er ook reuma bij gekregen. Wel fysiotherapie gehad als tiener en later ook nog.
    Volgens het CB lijkt mijn dochter ook wat hyperflexibel, ze konden haar armpjes en beentjes veel verder buigen dan normaal. Volgens mij heeft ze verder nergens last van.

20. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,740
    1,061
    113
    hier ook geen intresse in loopfiets/traptractor of 3wieler.. fysio gaf idd aan dat een normale fiets wellicht makkelijker gaat zijn voor hem ivm andere manier van kracht inzetten.

Share This Page