Onrust, borstvoeding, Koemelkallergie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Ukkie1, Jun 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Al 6 weken tobben we met onze kleine man. Enorme krampen, heel veel winden laten, onrustig, niet slapen, kapotte billen, pukkeltjes... Ik geef volledig borstvoeding. Z'n tongriempje is geknipt. Lactatiekundige heeft meegekeken. En ik eet sinds deze week koemelkvrij. De eerste 2 dagen een enorm verschil: rustig, lachen, nauwelijks krampen, slapen... Maar t is weer helemaal mis. WonWin, krampen, huilen, krijsen, pukkeltjes, zere billen. Ik weet t echt even niet meer.

Maandag heb ik een afspraak bij de osteopaat. Verder kan ik t niet meer bedenken... Wie heeft nog tips?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Soja, dierlijke melken en ei ook laten staan?
    En echt alle sporen van melkeiwit?

Ukkie1 likes this.
  3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Ik eet helemaal geen melkproducten momenteel, dus ook geen geitenkaas oid. En check alles wat ik eet of er geen melk in verwerkt is. Soja en ei kan ik nog proberen.. maar weet dan eerlijk gezegd niet wat ik nog wel kan eten... :|

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Komkommer :roflmao:

Als het werkt zou ik eens contact opnemen met een diëtist om te kijken wat je allemaal nodig hebt en wel kunt eten.
    En aangezien je al bij 2 dagen verschil merkte, zul je nu ook wel snel verschil merken denk ik

Ukkie1 likes this.
  5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    1,689
    110
    63
    Genoeg;) echt. Eieren zijn in gerechten ook te vervangen door banaan en appelmoes. Verder is het vooral veel dingen zelf koken en melk(producten) vervanger voor iets plantaardigs. Let wel goed op je vetten, zeker gezien je borstvoeding geeft.

Lees alle verpakkingen, ook al ken je het product. Het recept kan ineens anders zijn.

Als er op een verpakking staat “kan sporen van ... bevatten of “kan ... bevatten” hoeft dit niet te betekenen dat het er in zit. Hier wegens jongste met bewezen koemelk- en soja allergie tot voor kort koemelk en sojavrij geleefd, bij hem konden “kan sporen van bevatten” en “kan melk bevatten” wel, maar je kan pech hebben en de verkeerde batch hebben.

Op Facebook is er een groep voor borstvoedinggevende mama’s met kinderen die allergieën hebben

Ukkie1 likes this.
  6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik lees zeker wel klachten waarvan ik denk dat kan met een allergie te maken hebben. Naast melk hebben ei en soja wel grote kans op veroorzaken van allergische klachten.

Een dieet hoor je doorgaans wel minimaal 2 weken de tijd te geven om te zien wat het precies doet. Een hele korte verbetering kan, in mijn ogen, meerdere dingen betekenen en niet per definitie dat het kma is.
    Ik had het met mijn oudste ook. Elke wijziging deed hij een paar, meestal een dag of 2, beter. En daarna weer terug bij af. Dus dat kan er ook mee te maken hebben dat het lichaam even aan de nieuwe situatie moet wennen zonder dat het daadwerkelijk iets doet.

Pukkeltjes vind ik een lastig iets. Pukkels kunnen komen door hormonen, die van jou bij hem iets doen. Dus dat hoeft niets te zeggen, maar kan wel.

Ik zou nu niet te veel achter elkaar proberen. Je bent wanhopig en logisch. Echter als je nu heel veel tegelijkertijd gaat proberen creer je onrust, waardoor huidige klachten blijven of verergeren, terwijl je misschien wel het juiste aanpakt. Dus wees daar van bewust. Hoe meer je tegelijkertijd probeert hoe minder je ziet wat iets wel of niet doet.

Voor nu, blijf koemelk vrij eten. Ga maandag naar de osteopaat en luister naar wat die wel of niet vind. Wacht af welk effect het geeft, soms heeft dat meerdere behandelingen nodig. Wij merkten wel na de 2e behandeling al verschil.
    Als dat niets of te weinig doet, verdiep je in ei en/of soja vrij eten.
    Je kan prima beide in 1 keer vermijden, maar wees je dan wel bewust van het feit dat je niet weet welke van de 2 de veroorzaker is. Dan zou je, als dat de problemen oplost, na een paar weken eens kunnen kijken wat er gebeurd als je een klein beetje ei of soje eet/drinkt. Gebeurd er niets dan kan je dat weer uitbreiden. Geeft het klachten, dan stop je direct en neem je even een aantal dagen rust voor je het andere probeert. Maak vooral kleine en rustige stapjes hierin.

Gaat het drinken wel goed? Is de drinktechniek en aanhaptechniek wel goed en heb je hier over overleg gehad met een lk?

Zie je ook reflux klachten? Bij veel onrust en huilen komt er extra lucht in de buik en dat zorgt voor krampen. Je kan de leefregels voor reflux in principe voor elk kindje oppakken, alleen ook hier: niet met andere dingen op pakken. Alle leefregels kan je wel in 1x oppakken. Zie mijn handtekening.

Heb je al eens prikkelarm geleefd? Een paar dagen alle prikkels vermeden die mogelijk zijn? Dus geen boodschappen met de kleine, geen of zo min mogelijk tv, geen radio etc.

Wees vooral bewust van je eigen acties die reactie kunnen geven op je kleintje. Jouw onrust en stress nemen kinderen over. In jouw situatie is de kans groot dat je onrust ervaart (logisch!), maar dat breng je over. Dus probeer je bewust hiervan te zijn en te kijken wat haalbaar is om aan te passen.
    Maar wees vooral bewust dat elke wijziging voor je kleintje onrust veroorzaakt en dat kan de klachten langer laten aanhouden of verergeren.

Als laatste; maak een dagboek. Wanneer drinken, wanneer slapen, wanneer huilen. Soms kan je hier zelf al een mooi patroon in zien. Zo niet, dan kan het handig zijn om mee te nemen naar een arts.

7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    @Averlhach ik probeer even alles te beantwoorden:

Ja, ik ben indd wanhopig. Er klopt gewoon iets niet. Hij huilt niet , hij krijst. Hij is gespannen en heeft duidelijk pijn...

De osteopaat vond niet veel bijzonders. Wel wat spanning hoog in z'n rug maar niet echt een verklaring voor z'n gedrag...

Prikkelarm, voor zover mogelijk met een peuter in huis, helpt iets. Ik draag hem veel in de draagdoek .maar ook daarin wordt hij ineens onrustig, gaat hard huilen, kronkelen etc..
    Refluxachtige klachten heeft hij op en af. De leefregels leven we na.
    Lactatiekundige heeft meegekeken. Hij hapt niet heel netjes aan en werken we nu aan. Maar soms drinkt hij een aantal voedingen keurig maar zit hij alsnog vol gas...
    Je reageerde ook in mijn andere topic, maar morgen heb ik een echo ivm een zwelling in z'n balzak... Spannend dus. De osteopaat vond t passend bij een liesbreuk. Maargoed hij is geen dokter. De huisarts en consultatie arts hebben dit niet genoemd.

Ik baal zo, ik kan m'n vinger er niet op leggen maar er klopt iets niet. Dit zijn géén gewone krampjes. Hij heeft overduidelijk veel pijn...

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik snap dat je wanhopig bent, dat zijn de meeste ouders met zo'n kleintje in zulke omstandigheden.

Wacht morgen even af ivm de echo. Als daar niets uitkomt, ga dan vooral verder kijken.

Zie je reflux klachten? Dan leefregels.
    Anders eens soja en ei vrij proberen. Evt aanvullend de leefregels.

Het probleem met kindjes die overmatig huilen is dat huilen ook voor lucht zorgt. Dus zo hou je alles ook in stand. Als je de veroorzaker van het huilen kan vinden is het goed mogelijk dat ook de hoeveelheid lucht in de buik afneemt.

Ukkie1 likes this.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,945
    14,996
    113
    Mama vanuit hier een digitale knuffel ter ondersteuning en heel veel succes morgen! Hopelijk morgen een antwoord of een hoek die je af kan sluiten.

Ukkie1 likes this.
  10. Sela~

Sela~ Actief lid

Apr 22, 2017
    455
    895
    93
    Female
    Vanuit eigen ervaring: Hier alles geprobeerd wat jij so far ook gedaan hebt. Uiteindelijk bleek het ook reflux. Medicatie en een zh opname hebben hier wonderen gedaan.
    Veel sterkte, weet hoe zwaar het kan zijn :(

Ukkie1 likes this.
  11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    #11 Ukkie1, Jun 13, 2018
    Last edited: Jun 13, 2018
    Bedankt allemaal. De echo was goed, er zit een balletje vocht. Dit moet vanzelf weg gaan.

@Averlhach de leefregels voor reflux leven we al een aantal weken na.
    We houden hem na de voeding een hele poos rechtop.
    Z'n bedje is verhoogd
    Borstvoeding op verzoek
    Ik kolf zn de ergste druk er even af
    Goed laten boeren
    Hij ligt niet plat op z'n rug maar op z'n zij

Ik hoor ook z'n voeding ophoogkomen. Soms 2 uur na t drinken nog.
    Spugen doet hij niet. Heel soms een golfje.
    Hij ruikt ook regelmatig zuur.

Wat kan ik verwachten van mm huisarts? Indikken zie ik eigenlijk niet zitten. Bij z'n broer gedaan, en die kreeg enorme krampen en verder hielp t niks.
    Kan ik vragen naar medicijnen?

En kan reflux zoveel ellende geven? Zo hard krijsen, onrust, niet slapen, verbeten gezichtje etc..

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ja reflux kan zoveel problemen geven.
    Maak een dagboek voor slapen en huilen etc zodat de arts ook goed inzicht kan krijgen.

Zij slapen wil niet altijd beter zijn, richtlijnen geven aan dit niet verstandig is, maar dat zou buikslapen ook niet zijn en ik heb 2 buikslapers.

Heb je mijn blog gelezen?

Dan kan je idd langs je ha, maar dat wil niet zeggen dat hij/zij mee doet.

Ukkie1 likes this.
  13. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Hmm ja, op z'n rug gaat t niet. Op z'n buik wordt hij heel boos. Op z'n zij slaapt hij redelijk... Als hij dan eindelijk eens slaapt.

Dagboek ga ik proberen. Maar t is zo onregelmatig allemaal... Weet niet of t iets toevoegd. Maar misch wel om bij te houden hoeveel hij nou echt huilt

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,945
    14,996
    113
    Het bijhouden van een dagboek (in de zin van uren en schema's) hielp hier met name om haar patroon te herkennen. Zo wisten wij dat ze elke twee uur iets moest drinken al was t maar een beetje om t maagzuur ff te remmen. Als we dat deden huilde ze minder, hapte daardoor minder lucht, had daardoor weer minder krampjes en daardoor weer minder reflux (huilen ging hier op luchtalarmpje niveau dus die maag ging aardig onder druk dan). Was even een gedoe om die spiraal goed onder controle te krijgen dat overzicht van wanneer drinken, wanneer hikken/klachten, wanneer spugen, wanneer huilen en wanneer welke activiteit oid over een week heen gemeten gaf hier een goed plaatje waarop we een beginnetje konden maken om ongemakken voor te blijven en die spiraal te breken.

Moest ff zoeken wist dat t iets met een g was, maar had t hier op t forum gevonden, je kan ook indikken met Gelilact. Schijnt niet opgenomen te worden door t lichaam. Ik heb er geen ervaring mee omdat jhbpm goed ging met onze dochter. Maar misschien heb je er wat aan.

Ukkie1 likes this.

Share This Page