Een paar maanden geleden kreeg ik van mijn fysio te horen dat ik hypermobiel ben. Ik had altijd al veel problemen met mn knieën en veel kleine pijntjes, maar naar mate dit met de jaren steeds erger werd en vaker voorkwam is de fysio tot deze conclusie gekomen. Nu ken ik verder niemand die dit ook heeft en weet niet of ik alle klachten onder het hypermobiele kan zetten. Mijn lichamelijke 'klachten': Pijn in beide knieën tijdens lopen, veel en lang staan, trap lopen en fietsen Makkelijk verstappen, enkels verzwikken Snel last van schouders tijdens tillen Pijn aan de polsen (zwaar gevoel) Nu heb ik dus ook steeds last van mn vingers, die doen dan pijn bij het bewegen of iets vast houden en veel last van mn ellebogen die voelen heel zwaar en hebben een zeurende pijn.
Hallo, hier ook een hypermobiele meid... herken niet alles wat je schrijft, maar wel een aantal dingen. Bij mij wisten ze het al van kleins af aan, kan mijn handen en vingers bv heel ver doorbuigen. Als ik iets lang indezelfde houding vasthou zoals een schilmesje, krijg ik zere vingers/pols. Ik verzwik inderdaad makkelijk, ook al is het maar een klein kiezeltje waar ik over stap. Hier vooral last van heupen en knieen. En voor mijn werk sta of loop ik bijna de hele dag, dus dat is ook niet echt bevordelijk. Ook kan ik bv mijn duim uit de kom knakken en mijn schouder, ziet er best eng uit, maar is niet pijnlijk ofzo. Tis niet op te lossen, maar aangeraden word sporten, sporten en nog eens sporten... onze spieren moeten de stevigheid bieden wat onze gewrichten dus niet doen, naar mate je ouder word, word het steeds erger als je niet sport....
Mijn oudste zoontje is ook hypermobiel (en hypertoon). Hij is nu net gestart met fysiotherapie. Heeft er op school heel veel last van.
Ik weet sinds een tijd dat ik ook hypermobiel ben. Duimen op mijn polsen en een abnomale stand die ik met mijn benen kan zijn de grootste dingen die ik eraan merk. Ik heb pijn in nek, schouders en rug. Heel vervelend. 1 op de 10 heeft er pijn van de andere vaak niet. Spieren kweken is inderdaad het enige wat helpt.
Hier ook.. Veel speling in heupgerwichten, loop of fiets ik veel dan heb ik daar de volgende dag last van. Zit al slijtage in mijn heup. Draag geen hakken, gegarandeerd dat ik mijn enkels verzwik. Mag niets boven mij. Hoofd tillen, laatste keer dat ik met eef vliegtuigje speelde was meteen de laatste keer aangezien mijn schouder toen uit de kom sprong. Gelukkig schoot ie weer terug, maar heb gegild van de pijn. Ideaal bij yoga, kon meer dan mijn yogajuf Elleboog herken ik ook, was de eerste weekjes na fienes geboorte heel erg omdat ik dus teveel tilde. Ben zelf geboren met heupdysplasie, ze denken dat daar verband tussen zit. Eef is geboren met een knieluxatie en heeft het waarschijnlijk ook. Het bepaald mijn leven niet echt, heb tijdje veel last van mijn heup gehad en heb toen fysio gehad. Nu heb ik gewoon af en toe pijn, maar ben ik ondertussen aan gewend geraakt. Succes er mee!
Hier ook hyper flexibiliteit geconstateerd nadat ik zo ontzettend veel pijn in mijn heupen had bij het lopen. Ik loop nu dus wel altijd op hakken, omdat de stand van mijn bekken dan anders is waardoor ik eindelijk weer gewoon kan lopen. Met als nadeel, steeds mijn enkels verzwikken. Breek soms bijna mijn nek, maar heb nooit last gehad van mijn enkels qua pijn na het verzwikken. Schouders zakken steeds uit hun kom, niet pijnlijk maar wel grote kans op slijtage aan het gewricht...kan nog geen boodschapje tillen zonder dat mijn armen uit hun verband zakken. Verder speling op heel veel gewrichten, maar daar heb ik geen last van. Hoop alleen dat ik op latere leeftijd niet sneller last krijg van slijtage en dus misschien pijn
Ik ben ook hypermobiel, vooral in mijn polsen, enkels en heupen/bekken. Van mijn polsen en enkels ondervind ik niet echt hinder, (behalve het snel omzwikken van mijn enkels) van mijn heupen/bekken wel. In de zwangerschap bekkeninstabiliteit er bovenop gekregen en daar nu nog steeds een behoorlijke nasleep van.
Ik ben ook hypermobiel, helaas. Ik heb er bijna mijn hele leven al last van. Ik draag steunzolen al vanaf mijn pubertijd, verzwik vaak mijn enkels. Kan geen hoge hakken dragen daardoor. Ook heb ik tijdens mijn zw.schap bi gekregen en nu heb ik heb ik daar nog steeds last van. De combi bi en hypermobiliteit is niet fijn! Mijn vingers en polsen zitten continu 'vast' waardoor als ik ze buig ze knakken. Sporten is idd heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je spieren alles opvangen.
Ik ben ook hypermobiel.. voornamelijk rugklachten en enkels die snel zwikken. Verder kunnen mijn gewrichten heel snel uit de kom schieten maar ook snel weer terug te zetten zijn. Ik heb er verder weinig last van alleen tijdens mijn zwangerschap maar verder nooit eigenlijk echt last.
Ik verdenk mijn dochter ervan. Ze is extreem lenig vooral in de heupen en merk ook dat ze vooral daar nog niet de kracht heeft om te staan en zo. Geen idee, vanaf welke leeftijd ze er wat over kunnen zeggen. Vorige keer op het cb heb ik wel aangegeven, maar daar deden ze er een beetje raar over.
hier ook ehlers danlos heb ook veel pijn aan knieen en polsen ooit wel een brace geprobeerd maar dit hielp niets
Hier ook, altijd daardoor pijn in de schouders, verder onstekingen in de slijmbeurzen in de heup, pijn in de onderrug.. Verder schiet mijn linkerknie elke keer uit de kom, waardoor die band slap is.. Enkels zijn doorgezakt en een stel platvoeten.. En dan kan ik mijn duim te ver de verkeerde kant uit buigen.. De fysio wil nou eerst een foto van de heup en knie, want die durft niet meer.. Maar de huisarts is het daar nog niet mee eens, die wil eerst dat ik weer langs de podoloog gaan. Maar de podoloog (paar jaar geleden) heeft al gezegd dat hij het weinig kans gaf en dat je daar het beste jong mee kunt beginnnen. En dat klopt want als ik de zooltjes gebruik heb ik minder pijn aan mijn heupen, maar mijn rug en mijn knie vliegt dan elke keer uit de kom dan.. (Dus voor de mensen met kinderen die hier last van hebben, misschien helpt een podoloog ook nog, de zooltjes hoeven ze dan alleen in hun groei te dragen waardoor de stand van hun lichaam zich beter gaat ontwikkelen.. En ze later geen zooltjes hoeven..) Nja.. Ben de pijn behoorlijk zat, kan af en toe de trap niet opkomen en dan moet mijn man me de trap ophelpen.. Val de laatste tijd elke keer, laatst van de trap gevallen.. Dus als er mensen met tips zijn? Gr. Carlien
wat voor sport is dan het beste? de pijn ben ik inmiddels wel gewend, tijdens mijn werk sta ik heel veel, niet echt ideaal, maar het is werk..
Ik heb vooral hypermobiliteitsklachten aan m'n ruggenwervels en als het erg is, valt m'n been soms ineens uit. Beetje hernia-achtig, maar lang niet zo ernstig natuurlijk. Ik moet dan even stoppen met waar ik mee bezig ben en de boel 'terugklikken' en dan kan ik weer verder, zij het wat pijnlijk. Ik heb heel veel oefeningen gekregen om het spiercorset in m'n romp te verstevigen. Normaal gespoken gaat het goed, maar tijdens m'n zwangerschap had ik al snel klachten (na een maand of 3 al) doordat alle banden enzo dan natuurlijk slapper worden door de hormonen. En de laatste weken zakte m'n bekken steeds scheef, dus zat ik 2x per week bij de bekkentherapeut om de boel recht te zetten en ook weer nieuwe oefeningen te doen. Nu gaat het weer goed gelukkig. Van m'n knieën heb ik in de loop van de jaren steeds periodes last gehad. Daarvoor heel veel oefeningen voor sterkere bovenbeenspieren gehad. Dat hielp wel en ook sporten in de sportschool op van die apparaten! Ik heb bij de sportschool aangegeven waar ik last van had en een keer alle oefeningen doorgenomen met een sportfysio. Dat was wel een goeie zet! (maar helaas sport ik er niet meer. geen tijd meer voor)
Weet niet of ik het goed zeg, maar de fysiotherapeut noemde de oorzaak van mijn langdurige steeds terugkerende onderrugpijn; lichte hypermobiliteit in de onderste rug wervels.
ik heb het ook. vond het vroeger leuk om klasgenoten te laten schrikken door in de engste houdingen te gaan staan en maar lol hebben er mee maar intussen niet doorhebben dat het eigenlijk wel heel raar is en dat daar de verschillende pijnklachten weg kwamen. tot ik op mijn 21 steeds meer klachten kreeg tijdens mijn werk wat zeer intensief was voor vooral mijn armen, handen en rug. maar ook met lang zitten mijn heupen en zelfs tot uitval-verschijnselen in mijn been. ik ben toen terecht gekomen bij de huisarts met een slijmbeursontsteking in beide schouders. En toen ging hij me even in allerlei posities zetten en toen was de diagnose snel gemaakt. ben toen gaan fysiofitnessen en dat was erg zwaar en pijnlijk en niet te doen in combi met mijn werk die ik toen had en ben dus ook gestopt en later ook met het werk wat ik deed. nu ander werk en gaat beter maar heb eigenlijk die fysio nog wel nodig maar moet eerst ook gaan diëten want dat bevorderd het ook niet. heb zelf voornamelijk last van: -knieën (kan niet lang lopen en fietsen ook niet) -heupen. verdraai die heel erg snel en heb dan uitvalsverschijnselen in mijn benen en voel dan mijn heup ook echt uit de kom gaan. en schiet gelukkig altijd terug -heb platvoeten en kan geen damesschoenen dragen omdat die te smal zijn. ga binnenkort voor steunzolen en goede schoenen - rug. daar heb ik altijd wel wat last van vooral met werken. -schouders. met mijn nieuwe baan minder maar blijft zwak punt - voorheen ook pols en vingers maar die hoef ik nu niet meer zo intensief te gebruiken. verder ben ik door alles heel erg snel vermoeid en ben eigenlijk altijd wel moe. op goede dagen probeer ik wel te fietsen of eens te winkelen maar ben dag erna echt op. op slechte dagen lig ik veel in bed en kan ik mijn zoontje bijvoorbeeld niet eens tillen bij gebrek aan kracht. vind het wel erg jammer dat fietsen zo slecht gaat want vind dat altijd wel leuk en mijn zoontje vind het heerlijk als we op de fiets gaan en je ziet hem dan echt genieten. zaten al te kijken naar een fiets met ondersteuning maar vind dat toch best prijzig. helaas is dat budget er niet
qua sporten: zwemmen, omdat je dan al je spieren gebruikt, maar niet je gewrichten zwaar belast. Ik zou als je een andere sport gaat doen altijd aangeven dat je hypermobiel bent en nooit zonder fysio of instructeur gaan sporten. Ik ben ook bij een podoloog geweest en sinds dat ik steunzolen heb, heb ik veel minder pijn aan heupen/ knieen. Dat is ook zeker een aanrader. Ook kan ik al mijn gewrichten knakken, zoals enkel/pols/schouders en nek bv
Hier nog een. Heb hierdoor vaak verzwikkingen in enkels (maar de laatste jaren minder) last van heupen en onderrug. Tijdens mijn zwangerschappen werd het dus nog erger met gevolg heel veel pijn vooral bij zoonlief, het leek net alsof ik uit elkaar zou vallen
Heb het ook, en heb ook van alles al eens last gehad, kan geen gewricht vinden dat nog nooit klachten heeft vertoond. Heel wisselend van er alleen pijn aan hebben tot een schouder die even snel uit de kom vloog. Heb nu ook al erge bi, maar vorige zw niet. Omdat ik toen heel erg veel gesport heb heeft dat gecompenseerd. Nu heb ik blessures aan knie en pols (door hypermobiliteit) en kan ik dus niet sporten als compensatie. Als je dat wel kan vooral gaan doen!!! Ik heb ook veel gehad aan fitness obv een fysiotherapeut!