Hypermobiliteit, wie nog meer?

Discussion in 'De lounge' started by jerami, Oct 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik heb het ook.
    Ik heb vooral last van mijn schouders.
    Toen ik nog werkte had ik vooral last van 1 pols, en van mijn rug.

toen ik zwanger was van de 1e is er ook een ruggewervel verschoven.
    En ik mag ook absoluut niet naar de chiropractor.

1 van mijn dochter heeft het waarschijnlijk ook, die kan haar armen en benen net zover door buigen dan ik...helaas.\

want hoe ouder je wordt des te erger worden de klachten

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Klopt dat je niet naar een chiropractor mag als je hypermobiel bent. De schade wordt alleen maar groter.

3. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Thanks! Goed dat je het zegt. Ik ben echt heel erg hypermobiel en mij is dit nooit gezegd. Door de zwangerschap heb ik last van mijn bekken en rug, ik had me pas bedacht maar eens een afspraak te maken. Dat doe ik dus maar niet :D

4. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

Jun 29, 2012
    1,061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Dat wist ik ook niet.... weer wat geleerd!

5. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

Nov 20, 2010
    3,123
    0
    0
    limburg
    Hier ook hypermobiel.
    vroeger sloeg ik vaak mijn enkels om maar daar heb ik weinig last van nu gelukkig.
    mijn knieen voel ik met traplopen.

verder best wel last van mijn schouders en tussen de schouderbladen en nek..
    ook van mijn onderrug er veel last, moet echt heel goed op een juiste houding letten, anders meteen erge last en trekt dan echt door tot in mijn been. zak er dan ook door.
    mijn bekken staat geregeld scheef, moet het dus vaak recht laten zetten.
    en heb vaker last van mijn polsen/vingers...zenuwen schieten ook vaker klem, waardoor ik echt zo'n zenuwpijnscheuten heb en tintelingen in de vingers.

mijn knieen,maar vooral mijn ellebogen kan ik echt ver de andere kant op buigen. ziet heel raar uit. vroeger wel es een gymleraar laten schrikken die dacht dat ik mijn arm had gebroken.

verder heb ik spataders en vaker last van blaasontsteking, wist eigelijk niet dat dat er mee te maken had, tot een reumatologe me dat een x vertelde.

ik heb mensendieck therapie gehad, is echt goed voor een goede houding en heb geregeld fisio/manuele therapie.
    voor de pijn helpt acupunctuur erg goed moet ik zeggen mag alleen niet tijdens de zwangerschap (sommige behandelingen wel of zijn juist goed tijdens de zwangerschap)

nu ik zwanger ben heb ik trouwens al sind een week of 12 bekkenklachten, gelukkig met oefeningen en goed op mijn houding letten is het nog niet erger geworden.

6. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    Hier nog een,vooral mijn knieën en ellebogen slaan door,.mijn oudste heeft dat ook...ook heb ik last van mijn heupen.
    s'Nachts ondersteun ik mijn armen altijd met een kussen.,omdat mijn elleboog anders te ver doorbuigt en dat doet zeer.

7. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Sanne en mama roos, je kunt onmogelijk alles weten. Ik wist het door mijn fysio. Ik had maar last van mijn nek en rug en mijn man ging er heen en dacht laat ik daar heen gaan. Toch eerst de mildere manier geprobeerd en ze drukte me echt op het hart het niet te doen.

Hip ik moet ook heel erg op mijn houding letten. Zoals mensen zeggen zat ik altijd op mijn bovenste nek wervel. Recht zitten vind ik heel moeilijk. Heb er een brace voor, die je schouders naar achter trekt en je dus een goede houding hebt. Met dat warme weer was dat nou niet echt lekker. Moet het nu maar weer eens doen denk ik.

Op hakken lopen scheelt bij mij ook. Ik sta rechter wat voor mijn rug beter is.

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Hier ook iemand met hypermobiliteit... Mijn kinderen hebben het ook allemaal. Het zit aan mijn vaders kant in de familie.

Ik heb vooral last van de rechterkant van mijn lichaam omdat mijn heup iets scheef staat. Maar als kind begon het al met pijn in mijn rechterenkel. Ik kon net als de anderen de leukste trucjes.

Maar aardappels schillen is bijv een hel. of net als van de week, even komkommer raspen, dan schiet mijn hand dus vreselijk in de kramp en dan staat dus mijn hele hand scheef. Mijn schouders kunnen makkelijk uit de kom en ik moet regelmatig even mijn lichaam weer goed zetten. Nou ja, inmiddels is het allemaal heel gewoon maar als mijn vingers weer heel erg pijn doen dan baal ik wel. Ik gok dat het erbij hoort, dat ik ze toch overbelast en dat er dan vocht in mijn vingergewrichten komt en dat gaat zeer doen, al is het wel echt iets vand e laatste tijd. De andere dingen, tsja ;)

Mijn propriocepsis is soms ook heel slecht. Op dit moment zit ik bijvoorbeeld op de bank met mijn benen languit en over elkaar geslagen maar ik kan zo dus niet voelen welk been waar zit of als ik soms in bed lag, dan kon zo mijn arm achter mijn rug liggen terwijl ik zou zweren dat ie gewoon naast me lag ;). Ook overstrek in mijn benen heel erg.

Maar waar ik ontzettend veel baat bij heb is triggerpointtherapie. Omdat bij hms patienten de banden slecht zijn moeten de spieren die functie overnemen, maar hierdoor komt er veel stress op de spieren en ontstaan er een soort knoopjes in de spieren en dat geeft nog meer last en daardoor ontstaat veel pijn.
    Zo heb ik al 13 jaar bekkeninstabiliteit, heb zelfs een poosje niet kunnen lopen, maar sinds de triggerpointtherapie heb ik echt nog maar weinig last en dat had ik echt niet durven dromen!
    De triggerpointtherapie lost niet de hypermobiliteit op maar maakt het allemaal wel beter bewegelijk en dus minder pijnlijk.
    De therapie (wordt gewoon door een fysio gedaan) doet wel echt pijn. Wat ze doen: ze voelen aan de spier en dan voelen ze een soort verdikking in je spier, dat voel jij op dat moment dan ook (auw!) dan gaan ze net zolang op die plek drukken totdat de pijn weg is. Het idee erachter is dat door drukken wordt die plek warm waardoor de doorbloeding beter wordt en de afvalstoffen op die plek afgevoerd worden.

9. denise89

denise89 Bekend lid

Dec 22, 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    herken veel in je verhaal vooral aardappelen schillen. hihi als ik dan kracht zet met mijn duim op de aardappel gaat eerst mijn duim in zijn uiterste scheve en rare positie staan en dan komt nog eens het daadwerkelijke schillen van de aardappelen. intussen schil ik dan wel mijn aardappels met een enorm belasting op mijn vingers aangezien de rest ook langzaam krom begint te staan van de druk. aan het einde van het verhaal kan ik eerst alles rechttrekken en rekken en strekken en hersteld het zich langzaam weer..

die triggerpointtherapie heeft mijn fysio ook al een aantal keren gedaan. aan het begin ga je echt door de grond van de pijn maar na een tijdje trekt dat weg en daarna voelt het echt heerlijk aan. zou het liefst mijn vriend een spoedcursus daarvoor willen geven want het helpt echt enorm goed. mijn fysio doet het eigenlijk niet standaard alleen als ik ergens heel erg veel last heeft voor de rest zegt ze altijd rust nemen op zijn tijd en veel komen sporten. dus ja helaas. misschien opzoek naar andere fysio die maar daar wel bij kan helpen als het echt even nodig is.

10. jilina

jilina Fanatiek lid

May 27, 2010
    2,362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Hier ook hypermobiel en fibromyalgie, dus welke klachten nou precies waarbij horen weet ik niet. Ik heb altijd overal pijn. Ik denk het rare staan en vingers heel ver kunnen buigen dat dat toch wel van het hypermobiel zijn komt.

11. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Als ik al jullie verhalen hoor, valt het bij mij nog wel mee en mag ik niet klagen!

Ik heb het echt vooral bij mn enkels en knieën. Knieën kan ik op slot zetten en te lang in 1 houding lukt niet, dan zit het helemaal vast en gaat het met veel pijn weer in een andere houding. Heb ook vaak vocht achter mn knieën.
    Mn enkel klappen vaak dubbel, maar dit is zo'n gewoonte geworden, dat ik het soms niet eens meer merk.

Heb een periode gehad dat ik uitval van mn hele lichaam had, dit bleek vanuit mn nek te komen, daar zat een zenuw klem en dit veroorzaakte uitval van benen en armen. Met fysio is dit gelukkig weer verholpen.

Van de zomer schoot, na een rare beweging, mn schouder uit de kom en gelijk weer terug, helse pijn en artsen geloofde me niet. Toen kwamen ze er achter dat ik hypermobiel ben en al mijn lichamelijke klachten van de afgelopen jaren hadden eindelijk een verklaring.

Sinds een paar weken zijn nu ook mn polsen, ellebogen en vingers pijnlijk. Vooral schijven en typen voel ik.

Het probleem nu is dat ik financieel nogal krap zit en sporten voor mij een dure uitgave is. Maar mn lijf is toch wel belangrijk, dus moet even kijken hoe ik dat ga doen.

12. maybe3

maybe3 Niet meer actief

Hier ook hypermobiel en al 2 operaties gehad. Na 13 jaar fysio de hoop opgegeven. M,n oudste zoon heeftnhet ook. Nog ergermals ik. Meneer kan ze voet zover buien dat z,n tenen z,n scheenbeen raken.

Share This Page