Hyperspermie vraagje

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lailap, 2 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lailap

lailap Lid

14 apr 2017
    66
    17
    8
    Een goede collega van mij heeft me onlangs toevertrouwd dat ze al een jaar bezig is om zwanger te raken en dat haar partner zijn zaad moest onderzocht worden. Dat resultaat is nu binnen, hij heeft hyperspermie (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperspermia). Hierdoor is hij wellicht verminderd vruchtbaar. Hyperspermie heb je al vanaf een hoeveelheid van 5,5ml - da's niet echt dat je zegt wow zoveel, ongeveer een koffielepeltje maar. Wat ik niet begrijp is hoe hyperspermie onvruchtbaarheid kan veroorzaken. 'Verdrinkt' het sperma in het vocht? Of is er iets anders aan de hand met de zaadjes zelf dan?

2. mamalacht

mamalacht Actief lid

19 apr 2017
    385
    267
    63
    Voor zover ik weet heeft het inderdaad te maken met de verhouding zaadvocht/zaadjes. Het is niet altijd dé factor waarom het niet wil lukken, het is maar een indicatie. Een koffielepel van 5ml lijkt weinig, maar ik geloof dat de gemiddelde zaadlozing maar 1,5-2,5 ml is. Het lijkt altijd meer als je het ziet ;)

3. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Mijn vriend heeft geen zaadjes, maar tijdens de IUI-D zeiden ze dat er ook niet te veel zaadjes mochten zijn. Anders gaan ze elkaar tegen zitten, noem het maar ruzie maken hahaha.

4. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar hyperspermie zegt niks over de hoeveelheid zaadjes, alleen de hoeveelheid ejaculaat.
    Volgens mij is het gewoon zo dat hyperspermie vaak samen gaat met een verlaagd semengehalte. Als er sprake is van een normaal gemiddeld gehalte aan zaadjes doet de hyperspermie niks af aan de vruchtbaarheid.
    Vaak is het een gevolg van leefstijlissues en dat zou ook de reden kunnen zijn dat de hoeveelheid goed zaad dan verminderd is.

Deel Deze Pagina