Hoi dames, Ik zit met het volgende. Vanochtend hebben we van de gynaecoloog gehoord dat een bepaalde waarde in mijn bloed licht verhoogd is. Het gaat om antistoffen tegen mijn schildklier en volgens mij specifiek om iets wat anti-TPO heet?? Deze antistoffen zouden een verhoogde kans op miskramen geven, maar de gynaecoloog gaf aan dat het niet behandeld hoeft of kan worden? Ze zou nog even voor de zekerheid met de internist overleggen, maar dit had allemaal geen haast. Over twee weken zou ik wel horen of wat. Nu ben ik momenteel heel pril zwanger en heb dat ook gemeld, maar er was nog geen haast geboden. Nu ik het allemaal heb laten bezinken, vind ik het eigenlijk allemaal heel vreemd (en de informatie die ik op interet vind, stemt me ook niet echt vrolijk ). Ik ga sowieso de gynaecoloog deze week ook bellen, maar ik vroeg me af iemand van jullie mischien ervaring met deze antistoffen heeft en er misschien wel voor behandeld wordt? Liefs trees
ik ben nog een beste leek in de schildklier bizness, bij mij is het pas 4 mnd geleden geconstateerd en toen bleek dat mijn antistoffen mijn schildklier helemaal stil hadden gelegd. dus heb sinds dien wel heel wat medicatie. maar toen raakte ik al gelijk zwanger terwijl mn waardes nog niet goed waren (bloedwaardes die aangeven wat je schildklier doet) en heb toen ook gehoord dat zolang je waardes niet goed zijn je een verhoogde mk kans hebt. maar gelukkig is mijn kleine blijven plakken en mn waardes zijn nog steeds niet goed. dus wat ik jou aanraad is om jou waardes op te vragen bij je huisarts. dan kan ik/jazzie je wel vertellen hoe slecht ze zijn. en als het nodig is krijg je waarschijnlijk Thyrax. dat mag je gewoon nemen bij zwangerschap en dan word je elke 6 weken gecontroleerd. oh en het kan zijn dat je je kraamtijd in het ziekenhuis moet blijven, daar moet je dan ook bevallen. maar dat allemaal alleen als je te veel antistoffen hebt. maar maak je nou geen zorgen, zie mij.. en alles gaat nog perfect!
Dank je wel voor je antwoord. En fijn om te zien dat bij jou alles goed gaat. Toch maak ik me wel ontzettend zorgen, aangezien ik al 5 miskramen heb gehad het afgelopen anderhalf jaar. Met zo voorgeschiedenis maak je je automatisch zorgen en de angsten van de vorige keren neem je gewoon mee in je hoofd. Ik heb gisteren weer mijn gynaecoloog gesproken en heb ook al veel informatie via de site van Freya gevonden over het type antistof wat ik aanmaak. Het blijkt dat deze antistof ook een uiting kan zijn van een nog onbekende auto-imuunziekte en het gevolg daarvan is dat mijn lijf niet lichaams-eigen cellen aanvalt. Ze denken dat Thyrax in dit geval wel zou helpen, maar er moet nog onderzoek naar gedaan worden en vandaar dat ze het niet willen voorschrijven . Verder kreeg ik van iemand nog de tip om hoge doseringen selenium te slikken en volgens mijn gynaecoloog was dit inderdaad een goed idee. Ook hiervoor is nog te weinig bewijs, maar er zijn al wel heel veel aanwijzing dat het antistoffen omlaag brengt. Mijn overige schildklierwaardes zijn trouwens wel goed en het gaat dus echt om een specifieke anti-stof (anti-TPO) die geassocieerd wordt met een driemaal hoge kans op miskramen. Het kan wel zijn dat ik later een schildklierziekte ontwikkel, maar het kan ook al een eerste teken zijn van een andere auto-imuunziekte zoals bijv. reuma of inderdaad iets onbekends. Het lijkt dus op dat er weinig te doen valt, behalve hopen dat het misschien deze keer wel goed gaat. Zelf kan ik me nauwelijks voorstellen dat het u plotseling wel goed gaat, maar ik vind het wel een opluchting om te weten waardoor mijn miskramen veroorzaakt worden en dat het in ieder geval niet onmogelijk is.
whow ja ik snap nu wel dat je je flink zorgen maakt. en vind het jammer dat ik niet meer voor je kan doen dan duimen! ik blijf voor je hopen dat het deze keer goed gaat en als ik jou was zou ik dan met de selenium beginnen, kan nooit slecht zijn.. je weet nu wel dat de mk's neit jou schuld waren. succes meid en hou me op de hoogte oke?
Ik heb de selenium inderdaad al ingeslagen en nu maar hopen [-o<. Ik heb vanochtend gelukkig al overgeven, doordat ik plotseling zo misselijk werd. Dus dat is een goed teken. Ik hou je op de hoogte en hopelijk kan ik een goed nieuws blijven brengen. Jij in ieder geval ook nog een fijne zwangerschap gewenst en ik hoop dat alles goed blijft gaan, ondanks de schildklierproblemen!
Wow meid, je bent weer zwanger! :-D Gefeliciteerd! (ik was maar wat aan het scrollen en zag je bericht toevallig). Pfffff..... ik word plaatsvervangend zenuwachtig voor je, ga heel hard voor je duimen! Ik hoop dat de oorzaak dan nu een beetje duidelijk is, hoe raar dat ook klinkt, je weet wat ik bedoel. Jemig meid, veel sterkte en plezier en hopelijk werkt de selenium! X Miepie
Hi miepie, We hebben het inderdaad weer geflikt . Het voelt ook best wel als een opluchting om nu eindelijk te weten waardoor het waarschijnlijk komt. Ik ben net zo brutaal geweest om één of andere schildkliergoeroe in Belgie lastig te vallen met een mail. Ze schijnen daar een stuk verder te zijn dan hier en hoop meer behandelingsopties te vinden. Wie iet waagt, wie niet wint. Aan onze inzet zal het niet liggen.. Hoe is met jou verder? Ben je al bij de laatste loodjes aangekomen of valt het nog mee?
Brutaal, wat is brutaal? Heb je potverdomme wel recht op zeg, met alles wat je mee hebt moeten maken! Ik hoop dat die goeroe wat voor je kan betekenen. Het is vaak zo dat ze in België verder zijn met nieuwe ontwikkelingen. Heb om één of andere reden het gevoel dat ze sowieso wel wat beter zijn dan hier, maar vraag me niet waar dat idee vandaan komt. Hou ons op de hoogte he? Met mij alles goed. Laatste loodjes? nee joh, ik begin net een beetje op te leven! Heb weer energie, mijn buik is heerlijk bescheiden en ik heb verder ook eigenlijk geen klachten meer.... Alleen het werken, daar kijk ik wel naar uit om binnenkort (over 6 weken al!) even mee te stoppen en dat voelt al wel alsof ik het een beetje aan het afbouwen ben. Ik hoop je over een week of 24 weer te spreken en dat je precies weet waar ik het over heb! [-o<
Ik help je alvast mee aftellen richting je verlof... Over 6 weken ben jij met verlof en als ik over 6 weken nog steeds een goede echo heb, gaat hier de vlag uit! Ik denk dat Belgen gewoon slimmer zijn Zonder gekheid het belgische onderwijssysteem is in ieder geval voor een aantal opleidingen beter dan in Nederland. En als het gaat om de medische wetenschap zijn wij zo conservatief! Als ik ook de teksten van de gynaecologen hoor: ja we weten bijna zeker dat het medicijn helpt, we weten al 100% zeker dat het mag tijdens een zwangerschap, maar we willen een nog grootschalige onderzoek uitvoeren om zeker te weten dat echt helpt en dat we niet iets geven wat niet helpt. Verdorie ik wil wel proefkonijn zijn
trees, ik raad je aan om eens tekijken op het forum van de website www.hypomaarniethappy.nl daar is ook een kopje zwangerschap waar schildklierpatienten met elkaar praten. Inderdaad goed om daar evt je bloedwaarden op te schrijven en er vragen te stellen, dan zou je daar mss wel wat wijzer van kunnen worden. Ik maak zelf ook anti-tpo aan en heb daardoor de ziekte van Hashimoto. Een zwangerschap is trouwens een goede trigger voor het ontwikkelen van een auto-immuunziekte dus met een verhoogde anti-tpo is het zeker geen slecht idee om een internist te raadplegen!! De antistoffen zijn zoals eerder genoemd geen reden om in het ziekenhuis te bevallen, wel zal er wat bloed uit de navelstreng gehaald worden en onderzocht worden in het ziekenhuis. Antistoffen TSI (bij een te snel werkende schildklier) die zijn wel reden voor een medische indicatie. Wat ik me afvraag.....ben jij met 5 miskramen nog niet onder behandeling van een gyneacoloog? (ik heb zelf 3 miskramen gehad en ben nu met mijn 5e zwangerschap bezig en daardoor ging ik ook naar de gyn.) Die kun je namelijk ook van deze afwijkende waarden vertellen zodat hij/zij je evt door kan sturen naar een internist. Veel huisartsen beoordelen de schildklierwaardes niet goed. Mij eigen arts ook niet, mijn waardes waren altijd hoger dan 5 (dus echt aan de bovenzijde van de referentiewaarden) maar ik blijk dus het beste te funcitioneren met een sk waarde (tsh) van 0.01 dat is dus een enorm verschil. Ik zou zeggen.....graaf je er nog eens goed in en zoek veel informatie op internet. Kijk ook eens op de site die ik noemde voor een symptomenlijst. Wie weet herken je jezelf hierin. Heel veel succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. oh ja.....ik slik ook selenium/zink preparaat van etos. Ik heb een tijdje een dubbele dosis geslikt in het begin van mijn zwangerschap.
dank je Beby voor je antwoord. Ik had al gekeken op de site die je noemde en ik herken inderdaad wel heel veel. Mijn gyn vindt het overigens niet nodig om me naar een internist te sturen. Ze blijft aangeven dat deze toch niks kan betekenen voor me. Vandaar dat ik nu zelf verder aan het zoeken ben en nu uiteindelijk wel een internist geraadpleegd heb. Ik ben eigenwijs . Het is mijn lijf en ons kindje. De gynaecoloog is ook degene die me hier op heeft laten testen en aangaf dat de waarde verhoogd was. Ze geeft wel aan dat het een oorzaak van de miskramen kan zijn, maar er wat aan doen ho maar [-X. Misschien is het 'probleem' wel dat mijn overige waardes nog goed zijn? Bij jou niet begrijp ik? En welke waardes zijn naast TPO bij jou ook afwijkend, waardoor je weet dat je Hashimoto hebt? Gyn gaf wel duidelijk aan dat de kans groot is dat ik wel problemen met mijn schildklier in de toekomst zal krijgen. Weet je of dit ook getriggerd door een zwangerschap kan worden? En jij ook heel veel succes met zwanger worden gewenst!
Nog één vraagje. Weet jij of schildklier-problemen kunnen samenhangen met een te lage b12-waarde. Na mijn 3e miskraam zijn we er al achtergekomen dat deze waarde ook aan de lage kant lag, waarvoor ik injecties krijg. Zit me nu plotseling te bedenken of dit misschien met elkaar te maken heeft.
B12 en schildklier kan idd samen gaan. Een te lage B12 waarde is zeker voor jou wel iets om in de gaten te houden. Gefeliciteerd met je zwangerschap en ik ga duimen dat je de zwangerschap mag voldragen
sk en b12 kunnen idd samen gaan. Google maar eens op b12 tekort, dan kom je op een site van Hendrik de Jong. Die heeft veel info. Ja een zwangerschap is voor veel vrouwen een trigger tot het ontwikkelen van sk klachten. De een in de zwschap de ander erna. Bij mij richten de antistoffen tpo zich tegen mijn schildklier waardoor die langzaam afsterft. Afwijkende waarden zijn voor mij de TSH en Ft4, dat zijn de meest belangrijke iig. Ik ben ook benieuwd naar de waarden van je sk (goed id om die op te vragen bij de assistente en ze te noteren...of een uitdraai op te vragen die ze naar je opsturen. Het zijn je eigen gegevens dus voor jou gewoon vrij om over te beschikken) want hoe "goed" is goed eigenlijk??? Je bent inmiddels met selenium begonnen hè?! Dat kan echt een aanzienlijke daling schelen. En....niet geheel onbelangrijk hoe voel je je verder? ben je gezond?
@dreamer dank je wel! Jij nog 4 dagen tot aan jullie gesprek zie ik. Ik hoop echt dat jullie zo snel mogelijk mogen beginnen en een wondertje mogen krijgen [-o< @ bebe heb volgende week weer een belafspraak met het ziekenhuis en zal dan ook meteen de waardes opvragen. Verder heb ik geen klachten. Het enige wat kan bedenken dat ik net voor mijn zwangerschap in 2 maanden tijd 5 kg ben afgevallen, maar ik was ook aan de diarree zonder duidelijke reden. Heel vreemd, maar de huisarts dacht dat het een virus was. Welke klachten heb jij van je schildklier en waar merkte je het eerst aan?
Hi Ik heb ook problemen met mijn schildklier. Ik heb na mijn bevalling van mijn zoontje 2006 de ziekte van gravens gekregen. Dit komt ook door antistoffen maar dan door TSI. Mijn immuumsysteem richt zich tegen mijn schildklier en oogspieren. Resultaat mijn schildklier werkt te snel en mijn ogen puilen aardig (nietaardig hoor) uit. Ik ben een jaar aan de medicatie geweest strumazol en thyrax en ik ben vanaf juni goed met mijn waardes. Alleen mijn ogen leiden nog een lekker eigen leventje. Nu ben ik niet geheel volgens de planning zwanger geworden en ik was gelijk in paniek. Er werd verboden om zwanger te worden wanneer er TSI in je bloed zit. En mijn oogziekte kan ook erger worden. JEETJE dacht ik. Gelijk contact met ziekenhuis. Resultaat mijn schild is iets verhoogd (maar dit kan komen door HCG) en mijn ogen worden minder. Volgens mijn oogarts is wanneer je zwanger bent je immuumsysteem nihil in werking anders stoot het je vrucht af. Dus resultaat dat het ontstekingsproces rustiger is. Ik krijg volgende week de uitslag van mijn antistoffen en wanneer die aanwezig zijn krijg ik een medische bevalling. Wel een hoop rompslomp hoor. Maargoed dit was mijn verhaal. Ik begrijp dat jou schild te langzaam werkt? Dan is het vest raar dat je geen thyrax krijgt want volgens mijn internist heeft de baby juist de eerste 3 maanden veel schildklierhormoon nodig. (mijn T4 is 36 normaal 20 maar dat was juist goed). Schildklierproblemen veroorzaken vaak miskramen. Wanneer je door medicatie goed bent ingesteld dan kan je gewoon zwanger worden. Zo komen mensen er vaak achter dat ze problemen hebben. van selenium heb ik ook gehoord. Mijn internist zei dat het niet veel uit zou maken maar dat slikken ervan geen kwaad kan. Kan dit wel tijdens de ZS? Nou misschien dat je iets aan ijn verhaal hebt al verschillen we kwa klachten. Ik hoop dat je een goede zwangerschap hebt en gewoon lekker van genieten. groetjes natas
Hoi Natas, Bedankt voor je verhaal, maar ik ben al niet meer zwanger (weer een miskraam). Over je vraag over Selenium, dit mag je gebruiken tijdens de zwangerschap, maar niet meer dan 200mgr. In de meeste zwangerschapsvitamines zit meestal ook al 50mgr selenium, dus daar moet je rekening mee houden als je extra erbij gaat slikken. Ik heb geen trage of snelle schildklier, maar ik maak alleen TPO-antistoffen aan, terwijl de rest van de waardes goed zijn. Vandaar dat ik schijnbaar niet behandeld kan worden. Het enige advies wat ze nu geven is bij een zwangerschap van 6 weken de schildklierwaardes opnieuw testen, want de kans is groot dat deze dan wel te snel of te langzaam is door het HCG. Pas dan kan ik schildkliermedicaties gebruiken. Heel frustrerend allemaal dat ze bij voorbaat al niks kunnen doen. Na 6 miskramen ben ik het behoorlijk zat . Ik heb nu wel een andere arts gevonden die mijn hele schildklier wil gaandoorlichten. De TPO-waarde bleek toch wel erg verhoogd te zijn en volgens deze arts moet dat toch ergens vandaan komen. Hopelijk kan hij preventief wel wat doen. Jij een fijne zwangerschap gewenst en ik hoop dat je antistoffen normaal zijn. liefs trees
ik heb niet alles precies gelezen maar als ik het zo lees dan heb jij jou miskramen misschien wel gehad omdat ze je schildklier niet behandelen.. ze zeiden bij mij ook de eerste 2x dat er niks aan de hand was en de 3de test bleek mn schildklier helemaal stil te liggen.. en een onbehandelde schildklier probleem veroorzaakt miskramen.. ik hoop dat ze jou toch dan beter gaan onderzoeken en behandelen dan.. ik heb dus een trage schildklier in feite en ben vlak voor mn zwangerschap met Thyrax begonnen. nu gaat alles perfect, mn waardes zijn goed en met de kleine gaat goed. helaas heb ik wel de verkeerde antistoffen (TPO?) en moet zowel in het ziekenhuis bevallen en de kraamtijd in het ziekenhuis blijven. ook word het hartje in de gaten gehouden tijdens de zwangerschap. meer mensen dat gehad of weten al dat ze dat straks moeten?
de verkeerde antistoffen zijn TSI, met TPO kun je gewoon thuis bevallen en wordt alleen een buisje navelstrengbloed afgenomen dat onderzocht wordt in het lab. op het forum van hypomaarniethappy.nl daar zijn wel mensen die met TSI antistoffen zijn bevallen. Als je daar je vraag stelt krijg je er vast wel antwoord op. Trees, nog 2 maanden joh! Ik hoop dat je door evt vakantie en zo een beetje wordt afgeleid van het wachten...