HypnoBirthing ervaring

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liefeling, 8 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Zijn er hier dames die ervaring hebben met HypnoBirthing?
    Hebben jullie de cursus gevolgd of via het boek en internet zelf het nodige aan kennis en kunde opgestoken?

    Ik zou bij mijn volgende bevalling wel meer vanuit HypnoBirthing willen bevallen. Dat was de vorige keer ook het plan, maar de cursus ging niet meer door. Ik heb dit keer niet zo'n behoefte om meerdere avonden naar bijeenkomsten te gaan.

    Mijn 2 bevallingen waren in hun omstandigheden hartstikke fijn en geen aanleiding voor verandering. Wel heb ik wat kleine dingen die ik graag anders zou willen, maar dat zijn details. Verder heb ik geen angst voor bevallen of te weinig vertrouwen in mijn lijf en baby, dus dat is niet mijn drijfveer voor baren middels HypnoBirthing.
    Ik denk dat ik op zoek ben naar een nog bewustere en meer serene manier van bevallen. Vooral het nog beter in contact raken met mijn lichaam en het hele baringsproces.

    Ik zoek ervaringsverhalen. Wat heeft HypnoBirthing voor jou betekend?
     
  2. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb bij onze tweede een 1 op 1 cursus hypnobirthing gedaan met mijn man samen. Vooral om er samen zo bewust mee bezig te zijn. Dit keer lezen we het boek nog een keer door om onszelf op te frissen, het is tenslotte alweer ruim 6,5 jaar geleden
     
  3. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @kwebbelsnoes wat leuk om te lezen. Hebben jullie het goed kunnen toepassen?
    Wat vond jij het meest fijne of toepasbare van HypnoBirthing?
     
  4. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb een hele traumatische eerste bevalling gehad, dus had het vooral nodig om meer vertrouwen te krijgen in mijn lichaam en in mezelf. Echt bewust te zijn van het proces en te verbinden en los te komen van de angst. Daarnaast heb ik van mezelf een vrij hoge, snelle ademhaling en kan snel hyperventileren.
    Door dit samen te doen met mijn man zijn we echt heel sterk de bevalling in gegaan. Als ik het even kwijt was, ving hij me op, legde zijn hand op mijn buik en vroeg me naar zijn hand toe te ademen. Ik heb daardoor een hele vlotte, serene bevalling gehad ❤️
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik had bij de eerste een soort 'snelcursus' hypnobirthing gedaan. Was 1 middag privé les samen met mijn man. De bedoeling was om daarna nog te oefenen met het lesmateriaal maar dat kwam er niet van aangezien ik nog geen week later beviel.

    Bevalling was redelijk ok, maar had voor mijn gevoel niet super veel aan de hypnobirthing. Maar denk zelf dat dat lag een het feit dat ik alles wel 1x gehoord had maar er niet echt mee geoefend had zodat het automatisme wordt. Ook speelde mee dat mijn man het vrij zweverig vond (viel best mee, hij vind zo ongeveer alles zweverig :rolleyes:) En hij mij daarom ook niet echt kon helpen om de technieken toe te passen.

    Bij de tweede heb ik daarom zelf een cursus yoga gedaan met elementen van de hypnobirthing. Deed dit bewust vanaf 30 weken zodat ik de tijd zou hebben om iedere week te oefenen. Dat hielp echt! Ook hiervan een privé les gedaan met mijn man maar dit was een stuk praktischer waardoor hij er meer mee kon. Was meer: 'als je vrouw hier pijn heeft kan jij daar druk geven' en 'als ze niet mag persen moet je zus en zo met haar mee ademen'. Dat werkte voor mijn man beter.

    Hypnobirthing element wat erin zat was wel een soort van mantra/affirmatie die hij op een papiertje had en letterlijk aan mij voor kon lezen om tussen de weeën door de ontspanning weer te vinden. Daarmee had ik wekelijks geoefend en dat hielp dus super goed, ik was echt een soort geconditioneerd om te ontspannen zodra hij dat voorlas.
    Hij heeft me tijdens de tweede bevalling ook echt veel beter gesteund omdat hij beter wist wat hij moest en kon doen.

    Samenvattend: hypnobirthing is prima maar wel als je er genoeg mee oefent en als het bij de belevingswereld van jou én je partner aansluit. Althans, da's mijn ervaring :)
     
  6. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Liefeling vindt dit leuk.
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @kwebbelsnoes
    Wat een goede keuze dat jullie deze cursus dan samen hebben gevolgd. Heel bijzonder om te lezen hoe jullie dit als team hebben gedaan en hoe je man precies wist hoe hij je kon helpen.

    Wat je schrijft over de ademhaling, dat is ook wel een van mijn redenen om er meer over te willen leren. Ik ben nu vooral zelf aan het oefenen met filmpjes en ik merk dat het goed leren ademen voor mij wel een aanwinst is. Mijn baby reageert er zelfs in mijn buik op als ik heel bewust met mijn ademhaling aan de slag ga. :)
     
    kwebbelsnoes vindt dit leuk.
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Muisje2016 wat een goede tips! Het oefenen lijkt mij ook noodzakelijk om het te kunnen toepassrn.
    Ik ken een hypnobirthing-instructrice en ik denk dat ik ga vragen of zij ons een praktische snelcursus zou willen geven. Een avond met concrete en praktische oefeningen klinkt voor mij wel voldoende als je vervolgens zelf ermee aan de slag kan.
    Zo'n mantra klinkt niet verkeerd...

    Dankjewel voor het delen van je ervaring!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik heb echt ontzettend veel gehad aan HypnoBirthing! Onze cursus bestond uit vijf bijeenkomsten van tweeënhalf uur. Dat vond ik niet te veel en niet te weinig. We hadden een fantastische docente, die ook verloskundige was en ons daardoor van ervaringsverhalen kon voorzien. Na de cursus voelden mijn man en ik ons megavoorbereid en heel zelfverzekerd. We gingen de bevalling vol rust, vertrouwen en geduld tegemoet. Tijdens de bevalling zelf heb ik niet letterlijk de oefeningen uit de cursus gebruikt, maar alle affirmaties, meditaties en visualisaties zaten in mijn hoofd. Hierdoor had ik inderdaad een heel ontspannen thuisbevalling, echt precies de bevalling waar ik van tevoren zo van had gedroomd, en waar mijn man een mooie rol in heeft kunnen spelen. Ik zou de cursus bij mijn eventuele volgende zwangerschappen zo weer volgen! Al was het alleen maar om weer zo vol vertrouwen de bevalling in te gaan.
     

Deel Deze Pagina