Ik heb samen met mijn vriend de cursus Hypnobirthing gevolgd en raad het iedereen aan! Ik was heel rustig en ontspannen tijdens de bevalling en wist dat ik het kon. Tuurlijk, de bevalling was niet pijnloos en heb wel als een gek moeten persen (bij hypnobirting leer je om de baby eruit de ademen zeg maar... ). Maar vond de bevalling echt reuze meevallen, terwijl ik echt altijd erg bang was voor de bevalling en mijn pijngrens normaalgesproken zeer snel bereikt is . Wel moet je mogelijk rekening houden met snelle ontsluiting als je deze cursus hebt gevolgd . Ik had hele dag wel wat krampen hier en daar in mijn rug, maar niks geks. 's Avonds namen de krampen echter toe en kwamen ze achterelkaar. De vk gebeld en bleek toen al 7cm ontsluiting te hebben. Eenmaal in het ziekenhuis (ritje van 25 min) zat ik al aan 10cm! De vk stond versteld en zei dat het normaalgesproken niet zo snel gaat bij een eerste bevalling . Ik denk wel dat mijn ontspannen houding door de cursus ervoor heeft gezorgd dat het allemaal snel ging.