Hi Lalalamanon, zowel boek als cd is in de Engelse taal. Volgens mij is er geen Nederlandse versie verkrijgbaar. Ik was eerst bang dat ik het niet zou kunnen volgen, maar valt me erg mee. Tot nu toe heb ik niets hoeven opzoeken in woordenboek Ja, gaat opschieten hier nu. Ik laat het je uiteraard weten hoe het me is 'bevallen'!
Het leest makkelijk, hier ook de engelse variant, maar je kunt heel wat hoofdstukken skippen zeg maar... Ik heb me gefocused op de hoofdstukken met de ademhalingstechnieken en met de houdingen.. En verder de cd 3 keer per week gedaan, in die combi ging het bij mij erg goed.. Zo goed dat ik dus niet doorhad dat ik weeen had haha, en het zkh ook twijfelde aan mn weeen (te erg gewoon haha!)
Ja, ik heb een cursus gedaan! In Soest, dus misschien is dat dichterbij voor je. Ik heb er best veel aan gehad, maar het was uiteindelijk niet precies zoals de filmpjes laten zien, zonder pijn, nee dat niet. Wel kon ik me goed concentreren tijdens de bevalling, maar de pijn was enorm, veel meer dan verwacht. Uiteindelijk was het vooral fijn dat mijn vriend geleerd had wat hij kon doen om mij te helpen ontspannen. Dat hebben we tijdens de zwangerschap vaak geoefend en eigenlijk heb ik daar nog het meest aan gehad. Maar ook dat ik een tool had (ademhaling) die ik kon gebruiken, zodat ik me wat zekerder voelde. Alleen, de ademhaling bij het persen (het naar buiten ademen ) werkte hier niet. Dat was echte een flater, ik moest gewoon persen hoor! @brilletje: Ik heb MET cursus alsnog de boel bij elkaar geschreeuwd hoor. Eigenlijk vond ik dat wel bevrijdend, ook al schaamde ik me ook, het was toch lekker, ik kon niet anders. Maar mensen, zoals je uit mijn verhaal al begrijpt, heb niet de illusie dat je met zo'n cursus en een bepaalde ademhaling ineens geen pijn meer voelt. Ik kon me wat beter ontspannen, dat is alles wat ik eraan heb gehad.
Ik heb zelf ook het boek gelezen (2 keer, in het begin en in het eind van mijn zwangerschap) en geen cursus gedaan. Ik ben vooral door het lezen van het boek heel ontspannen naar mijn bevalling gaan kijken. Of ik verder heel veel aan die technieken had.. ik weet het niet (wel aan de ontspanningsoefeningen op de dvd) maar ik denk dat je houding t.o.v. van de bevalling erg zal veranderen door het lezen van het boek en dat juist dat de kans op een fijne bevalling vergroot! Het is overigens makkelijk te lezen (vooral omdat het zooo interessant is). Ik had trouwens een zeer vlotte en fijne thuis (bad)bevalling! Eerste kindje, geen scheurtjes, niks!
@ reina dat van het persen, heel erg herkenbaar! had ik ook, toen had ik ff niks meer aan hynobirthing hup eruit dacht ik alleen maar. @ bloem fijn dat je er ook wat aan hebt gehad. de cursus stond ook in de wij jonge ouders onder nieuw en hip
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu toch behoorlijk nerveus ben voor de bevalling. Ik ben al 1 dag overtijd en begin aan mijzelf te twijfelen. Ik vroeg mij af of de andere dames toch iets van een spanning of nervositeit voelden voor hun bevalling ookal ze de cursus hebben gedaan? Als dit wel het geval is, hoe ging je hiermee om?
Ik heb hetzelfde gevoel. Tot voor kort was ik redelijk ontspannen, maar nu spoken er soms ook allerlei horrorscenario's door mijn hoofd. Elke keer als ik mezelf daarop betrap probeer ik een positief beeld naar voren te halen. Ik weet niet of je het boek hebt, maar misschien kun je daar iets uit lezen? Dat helpt wel iets, maar pffff..wat vind ik het nu spannend worden zeg! De kans dat ik niet thuis kan bevallen wordt ook met de dag kleiner..waardeloos, maar ja, je doet er niets aan. Succes en ik hoop dat je snel bevalt!
Ik heb het boek en de CD besteld bij Bol.com Ik ga ook nog zwangerschapsyoga doen. Hopelijk komt het dan samen mooi uit dat ik een beetje kan ontspannen. Ben benieuwd
Ik heb ook de cursus in Soest gedaan en had er niet zoveel aan. Maar misschien kwam dat ook omdat de draai die de cursusleidster er aan gaf niet bij mij (ons) pastte. Ik heb niet zoveel met chakra's en moralistische interviews met je ongeboren kind. De cursusleidster zat ons een beetje op de zenuwen, dus dat zal niet geholpen hebben. De full frontal closeup van een bevalling (hoe rustig de barende vrouw ook bleef) hielp ook niet. Het boek vond ik wel goed. Al vond ik het lastig dat medisch ingrijpen, artsen en ziekenhuisbevallingen een beetje afgedaan werden als onnatuurlijk. Artsen zouden een soort puberjongetjes zijn die niets liever willen dan hun nieuwste medische apparatuur op je uittesten, waardoor je niet kan ontspannen en je bevalling vreselijk wordt. Ik werd er een beetje bang van, tot ik hoorde van een bevalling met complicaties en hoe goed het medisch personeel moeder en kind opgevangen hebben (fysiek en emotioneel). Heel veel dingen die in het boek als goed aangegeven staan (rust, eigen tempo, kindje meteen op de buik, dat soort dingen) zijn echter allang ingeburgerd bij medisch personeel. Tijdens de bevalling had ik niet zoveel aan de cursus. Ik - zelfs ik, mevrouwtje bangerik die zelfs ná de geboorte nog wakker schrok van het idee ooit te moeten bevallen - werd zo rustig toen het begon. Eindelijk had ik iets waar ik iets mee kon, het was begonnen. De pijn valt mee, vooral als je de rust kan bewaren. Zelfs het allerlaatste stukje valt mee. Wat heb ik wel aan de cursus gehad? Dat rustig blijven helpt. Dat je je eigen houding moet zoeken (ik ben te lang blijven zitten op de kruk). Dat ik in mijn eigen tempo moest persen. Naar beneden ademen werkte bij mij ook niet, maar mijn lijf nam het als het ware over. Het was best een heftig (niet perse pijnlijk) gevoel. Klinkt stom, het was een beetje als overgeven... je kan niet anders, je lijf doet het. Toen raakte ik wel in paniek en duurde het allemaal langer. Als ik alle onzin die er omheen verteld kreeg weglaat, dan was rust en acceptatie de essentie van het verhaal en daar kan ik wél wat mee. Je kan het, blijf rustig (dat helpt jou) en vertrouw op de mensen die je er doorheen helpen. Zij hebben het vaker gedaan.
Hoi meiden, leuk om jullie ervaringen te lezen. Misschien een beetje vroeg, maar heb net ook het boek besteld. Ontspanningsoefeningen kunnen sowieso nooit kwaad. Ik zit ook op gewoon yoga, dat helpt al heel erg bij het ontspannen. Las over hypnobirthing in een tijdschrift dat ik van de vlos heb gekregen. Vond het heel interessant. Een vrouwenlichaam is erop gemaakt om te baren, dus ik heb vertrouwen in mijn lijf. Als je dan ook nog leert hoe je met pijn om kunt gaan, lijkt me dat heel ideaal. Ben ook niet in de veronderstelling dat het pijnloos gaat zijn. Woon wel in Amsterdam, maar denk niet dat ik de cursus ga volgen. Ik vind het echt heel erg duur! Groet Roxie
Ik heb geen boek gelezen of cursus gedaan. maar tijdens mijn bevalling ging ik automatisch helemaal op in mn ademhaling. dwz bij een wee gaf ik me daaraan over en dmv ademhaling hield ik er grip op. Denk dat dit de belangrijkste kenmerken zijn van hypnobirting toch? Bij mij ging het automatisch en heb alleen helemaal op het einde even een paniek aanvalletje gehad omdat de weeen ineens HEEL heftig werden en ik bek en bekaf was. Toen had ik al 9 cm en mocht 5 minuten later persen..... Ik vond het heel fijn en hoop dat ik het komende bevalling weer toe kan passen! succes allemaal!
Ik wou dit ook doen bij mijn 2e bevalling, heb het boek ook gelezen en ook geoefend (niet zo vaak als er staat dat je moet doen, en ook niet alle oefeningen hoor) en ook de ademhaling geoefend maar tijdens de bevalling wou ik dus langzaam inademen en langzaam uit ademen om de weeen op te vangen (zo staat het in het boek volges mij, in ong 8 tellen inademen en dan in proberen 20 tellen uit te ademen en als je gaat persen dan wel sneller gaan ademen maargoed, dat deed ik dus, maar daardoor kreeg ik niet genoeg zuurstof en ging ik overal tintelen en moest ik dus sneller gaan ademen en verder ging alles zo snel dat ik niet echt verder aan die oefeningen gedacht heb haha! maar wie weet lukt het jullie wel!