Zijn er ook dames die ervaring hebben met "Hypnobirthing" of er aan denken deze methode te gebruiken bij de bevalling. Het klinkt heel zweverig, maar het is simpelweg ontspannen en zonder angst je bevalling ingaan. In heel veel gevallen zorgt juist de angst voor een hoop pijn, door te ontspannen tijdens de weeën wordt de bevalling door heel veel vrouwen als een stuk minder pijnlijk of ook wel pijnloos ervaren. Ik ben momenteel in verwachting van ons derde kindje en ik heb bij mijn twee vorige bevallingen ook aardig goed weten te ontspannen tijdens de bevalling, waardoor beide keren behoorlijk ongecompliceerd en relaxed zijn verlopen. Nu ben ik me sinds kort aan het inlezen in het Hypnobirthing en ik moet zeggen dat het me erg aanspreekt. Ik kan me zo voorstellen dat door de ademhalingsoefeningen en de meditatie cd mijn 3e bevalling nog prettiger zal verlopen.. Ervaringen of meningen iemand? Groetjes Fanny
Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb het ook niet nodig want krijg weer een ks, maar kan idd handig zijn voor meiden die wel gewoon bevallen. Ben benieuwd of het ook zo goed werkt.
Ja de keizersnede datum is bekend Hopelijk blijft de beeb nog ff zitten. Jij nog een hele fijne zwangerschap, geniet ervan de tijd vliegt achteraf voorbij he
Ik ben ook zwanger van m'n derde, loop nagenoeg gelijk op met jou. Ik heb wel interesse in hypnobirthing, heb er al het een en ander over gelezen. Ben helemaal niet zo zweefie, maar ben wel van mening dat ontspanning essentieel is om de pijn de baas te blijven. De vorige 2 gingen als een speer (2e in 51 minuten), dus toen was er weinig sprake van ontspanning, maar hoop het dit keer iets meer relaxed te kunnen doen.
Ik heb er helaas ook geen ervaring mee maar zou het wel leuk vinden om er meer over te horen.. Zeker het ontspannen kan nooit kwaad.. Ik probeer al thuis te bevallen omdat ik denk dat ik in mijn eigen bad met muziekje erbij en kaarsjes aan eerder kan ontspannen dan in een ziekenhuis bed.. Ontspanning is essentieel...
@Jomidi: wat leuk dat we bijna gelijk lopen!! Mijn eerste twee bevallingen duurden beide 4 uur (zat 9jaar tussen) de verwachting is dat deze bevalling sneller zal gaan, maar we zullen zien. Door de eerdere ervaringen weet je precies hoe je het wil doen en beleven, ik vind dat wel echt super!! @Babyphat: ik wil ook thuis bevallen, heb ik de laatste keer ook gedaan en dat was zo prettig!! Heerlijk na afloop gewoon in je eigen huis en bedje.. Ik moet nog wel even met de verloskundige checken of ik op mijn eigen slaapkamer mag bevallen ( op de 2e verdieping) het is nl wel twee trappen op en het schijnt dat dat af en toe nog wordt afgeraden.. Bij de vorige bevalling stond het kraambed op de babykamer op de 1e etage maar nu ligt mijn zoontje daar natuurlijk.. Bovendien wil ik dit keer graag in mijn eigen bed.. Afwachten wat de verloskundige zegt.. Het blijft spannend allemaal... Fanny
Ik ben ook zeker geinteresseerd in hypnobirthing, ik doe nu aan zw yoga en daar zijn ze ook heel erg bezig met ontspanning en ademhaling, vooral rustig in en uitademen. Dat lukt me goed,ik denk eerlijk gezegd dat zo'n pufcursus voor mij juist het tegenovergestelde doet Ik ben ook informatie aan het verzamelen over waterbevallingen, ik hoop een zo ontspannen mogelijke bevalling te hebben... en ik denk dat je daar zelf echt veel aan kunt doen!
Grappig was dat er één vrouw op de zwangerschapsyoga dat heeft gedaan en zij heeft achteraf de heftigste bevalling gehad met 32 hechtingen enz... Dat zegt natuurlijk helemaal niks, maar ze gaf dus aan er niks aan gehad te hebben! Het klonk wel zweverig, maar wel heel interessant! En als het je wat lijkt, moet je het zeker doen!
Ik heb beide gedaan, gym en yoga, en aan beide niks gehad, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. Ik was goed voorbereid, wist wat er komen ging en kwam er natuurlijk erg vlot mee weg. De eerste belde ik de vk, had ik volledige ontsluiting en na 8 minuten persen was ie er. Voor een eerste natuurlijk heel snel (voor een volgende ook wel ) maar ik heb constant proberen rustig door te ademen. Bij m'n tweede raakte ik op een gegeven moment in paniek, ging te snel, toen zij de vk rustig ademen, rustig ademen, en toen had ik het zo weer te pakken. Dus kortom; voor mij werkt een gecontroleerde ademhaling heel goed. En dit leer je niet op yoga of gym, dit leer je zelf, gezien je op yoga of gym namelijk zelf ontspannen bent en geen pijn ervaart.
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap het boek 'hypnobirthing' van M. Mongan twee keer gelezen, ik vond het geweldig! Ook de ontspanningsoefeningen op de cd heb ik veel gedaan. Uiteindelijk ben ik heel relaxt in bad bevallen, een super bevalling volgens het boekje, zonder scheurtjes! Geweldig! Ik heb absoluut veel aan het boek gehad, met name omdat mijn houding t.o.v. bevallen daar enorm door veranderde. Heel inspirerend vond ik het.
@ fanny 1980, ik hoop voor je dat het vlot verloopt, maar echt niet binnen een uur. Dat gaat, mijn inziens, echt te snel. Ik hoop er wat langer over te doen dan de vorige keren.