ik volg hypnotherapie, lijkt er erg op, alleen is het bij mij een combi met haptonomie. ik heb er veel baat bij. zelfs als ik "gewone" harde buiken heb, helpen de oefeningen om mijn buik snel weer ontspannen te krijgen.
Ik heb het boek gelezen en ik moet zeggen dat ik bij beiden bevallingen alleen de uitdrijving als pijnlijk heb ervaren, toen kon ik mij niet meer ontspannen.... Maar wie weet is het gewoon mijn lijf dat ervoor zorgt dat mn weeen niet echt pijnlijk zijn. Ik had ook 2x een snelle bevalling en dat had volgens de vk wel met ontspannen te maken.
Ik heb een workshop gehad, was eigenlijk een uitleg en ik raad het zeer aan. Voor mij komt het nu te laat, heb nu haptotherapie. Maar bij een volgende keer zou ik de hypnobirthing willen doen. Uitgangspunt bij HB is dat een bevalling niet per definitie een pijnlijke ervaring is, maar levenservaring. Angst en spanning zorgen voor een vluchtreactie, wat ervoor zorgt dat ontsluiting e.d. tegen gewerkt wordt (het is dan namelijk niet veilig om te bevallen denkt het lichaam). Ontspanning zorgt voor een vlotte en prettige bevalling.