Hihi, het zal idd van de hele situatie afhangen of het gaat of niet. Het hoeft van mij ook niet perse. Het lijkt mij mooi maar als je idd 'druk bezig' bent en de vk hem op je borst legt zou mij dat ook niet uitmaken. Als het dan zo verloopt en alles gaat verder goed... @charise, ben benieuwd hoe je vk denkt over een badbevalling. Hebben jullie zelf een bad of zou je er dan 1tje moeten huren?
Goedemorgen! Wij volgen op dit moment de cursus en lezen het boek. Ik krijg er een heel goed gevoel bij. Heb er nog geen ervaring mee maar t doet me goed om het vertrouwen te hebben in mn lichaam en mn kindje. Ik hoop enorm dat ik me dan ook daadwerkelijk kan ontspannen en dat de verloskundige er in mee kan/wil gaan. Tevens wil ik graag voor een bad bevalling gaan (zoals het nu lijkt). Het boek moet ik nog goed gaan lezen maar de cursus hebben we al heel veel aan gehad.
@Senna, gaaf zeg de cursus. Helaas was die hier niet in de buurt. Maar leek me ook super gaaf. Ben benieuwd of je nog leuke tips aan ons kunt geven vanuit de cursus. @Peony, ik moet een bad huren dan, dus beetje aan het zoeken waar het een beetje betaalbaar is ook. Je betaald al gauw zo'n 200 euro voor een bad (wel incl. allerlei spullen die je nodig hebt zoals pompen e.d.). Dus ja even kijken hoe en wat.
Dit klinkt interessant zeg! En ik maar elke week bij de yoga oefenen op het persen :s Houdt hypnobirthing nu dus o.a. in dat je niet perst, maar doorademt? Is dit verantwoord te doen zonder cursus erbij, denken jullie? Ik doe sowieso elke dag minstens 30 min. ademhalingsoefeningen (hmmmm endorfine!!) en heb veel vertrouwen in de bevalling, maar ik zou niet zomaar iets anders durven te doen dan wat ze bij de zwangerschapsyoga aanleren...
@charise, ja had al van een vriendin gehoord dat het best prijzig is... Maar als je beide echt een heel goed gevoel hebt bij een bad bevalling zou ik het zeker overwegen. Ik heb niet heel sterk die behoefte maar 200 euro zou ik er (maar dat is natuurlijk persoonlijk), wel voor over hebben. @pregnantje, ik volg ook geen cursus. Alleen ZwangerFit (sporten, ademhalingsoefeningen, theorie, partneravond en na de bevalling nog een les babymassage). Redelijk volledig dus maar niet in het straatje van hypnobirthing. Ik pik er zelf dingen uit die daarbij aansluiten. Maar ondanks dat ik dus geen cursus hypnobirthing volg ben ik wel van plan om niet actief mee te persen maar idd door te blijven ademen. Ik heb wel het geluk dat een goede vriendin van mij 2 keer een hypnobirthing heeft gehad. Zij heeft ook geen cursus gevolgd en beide keren haar kindjes eruit 'gezucht' (woorden van de vk). In het boek staat het heel duidelijk beschreven hoe je moet ademhalen en wat er allemaal in je lichaam gebeurd. Ik heb wel het vertrouwen dat ik dan weet wat ik moet doen. Je kunt trouwens ook op youtube even kijken, daar vindt je ook veel filmpjes over hypnobirthing. Oh, en ik denk ook maar.... als het niet goed zal gaan zal de vk dat wel aangeven en je helpen of kun je terugvallen op ademhalingsoefeningen van yoga. Doen wat jou fijn lijkt.
Net mijn bevallingsplan besproken met de vk. Ze vond het een erg mooi en duidelijk plan! Ze wist alleen niet of ik het zou redden om de kleine geboren te laten worden zonder te persen maar we hebben afgesproken dat ik er gewoon vanuit mag gaan en het op de hypnobirthing manier ga doen. Mocht het toch niet helemaal lukken dan hebben we afgesproken dat ze kleine en rustige aanwijzingen geeft om toch een beetje mee te persen. Maar ze wilde graag het boek van mij lenen na de bevalling, het sprak haar erg aan wat ik vertelde. Wat een fijn gevoel als je vk zo achter je staat!
Hoi Ja fijn is dat he?! Ze staan tegenwoordig zeker wel open voor hypno Birthing bevallingen. Mijn vk zei letterlijk dat het juist meer terug moet gaan naar hoe het vroeger was,en dat hypn b daar meer bij aansluit. Ik heb er heel veel aan gehad. Zonder pijnbestrijding bevallen van een prachtig dochtertje! Helaas wel een zeer zware bevalling moeten doorstaan maar dit was me niet gelukt zonder de HB denk ik! Heb me door de weeën heen geademd dit ging zo soepel dat het personeel zich verwonderde... Hadden ze nog nooit meegemaakt hoe rustig ik was... Dat terwijl ik toch pijnlijke rugweeen had hoor Ik denk doordat ik ingeleid moest worden( te weinig vruchtwater) dat het ineens problematisch werd. Mijn kindje is er met vacuüm uitgehaald ( lag verkeerd sterrenkijkertje...) en haar schoudertje bleef hangen achter het schaambeen...niet makkelijk dus allemaal maar heb het zonder ruggen prik of iets gedaan dankzij de Hypno Birthing Het persstadium is bij mij wel echt persen geworden dit ging echt helaas niet anders... Bij een 2 e kindje is dat waarschijnlijk ook wel wat makkelijker. Suc6 met bevallen!en de hypno Birthing Oefenen in bad is zeer relaxt! Groetjes
@poepiemonster, leuk om te horen hoe jij je bevalling hebt ervaren! Ondanks dat het dus allerminst 'makkelijk' was heb je het niet als iets ergs ervaren.... De vk vond ook juist dat het niet iets zweverigs was maar juist heel 'aards' en weer terug naar de basis. We hebben helaas geen bad maar ga heerlijk op bed liggen voor mijn oefeningen. Vaak val ik daarna in slaap omdat ik zo ontspannen ben!
Hoi Op bed is het ook prima te oefenen, en volgens het boek helemaal goed juist om tijdens de cd in slaap te vallen.... Ik kwam ook haast nooit tot het einde hihi En of ik door de hypno Birthing mijn bevalling als niet erg kan beschouwen nu weet ik eigenlijk zo net niet....heb het helaas als best traumatisch ervaren bij mij ging het niet zoals ik gehoopt had, ik vond het zo jammer dat ik geen rustigere hypno Birthing bevalling had! Had er zo op geoefend... ben je er dus wel bewust van dat het gaat zoals het gaat en je er niet teveel een mooie voorstelling van maakt... Het is teleurstellend als het anders gaat dan snap je? Natuurlijk moet je wel vertrouwen hebben in je eigen lichaam! Maar ik wil je absoluut niet ontmoedigen of bang maken! Ik had gewoon echt pech met alles... Juist door de hypno birthing heb ik het kunnen door staan denk ik! En dat zelfs zonder pijnmedicatie( ben ik gewoon niet zo'n voorstander van..) moet iedereen zelf weten hoor.. Heb wel echt pijn gehad...ik kon niet anders meer mijn kindje zat al te diep in het geboortekanaal vast om nog pijnbestrijding te krijgen, heb dus wel een moment gehad dat ik dacht ;ik kan niet meer . maar je weet waarvoor je het doet gelukkig... En het is allemaal goed gekomen uiteindelijk! Ik wens je heel veel suc6 en hopelijk heb je een mooie rustige natuurlijke bevalling! Is je gegund ! Zet m op!
'n Hele late reactie maar ik heb mijn kindje zelf mogen aanpakken. Het eerste gedeelte met het hoofdje deed de vk. De rest van het lijfje heb ik zelf gedaan. Is heel erg apart en hoop het nu weer te kunnen doen..
Ik volg nu de cursus. Ik vind het erg interessant maar moet er nog helemaal inkomen. Merk dat ik sommige dingen nog vaag vindt. Maar komt vanzelf.
Herkenbaar. Hadden wij in het begin ook wel. En er zijn ook wel dingen waarvan we denken: yeah right..... Maar daar konden we al snel onze eigen weg in vinden. Veel plezier met de cursus! Misschien leuk om straks ervaringen te delen.
Senna: dt lijkt me een leuk idee. Doen we. oefen jij dan ook dagelijks? Of als je nu al voorweeen hebt, merk je dan dat je de techniek gebruikt en dat het ook werkt?
Ik probeer iedere dag de ademhalingen en een ontspanningsoefening te doen. Ik merk wel dat ik steeds makkelijker ontspan zonder aan van alles te denken. Voorweeen heb ik nog niet gehad. Hoe doen jullie het oefenen enz?
Geen reacties gelezen maar bij de derde wel gelezen over ademtechnieken enzo over dit onderwerp en mijn bevalling was op twee weeen na en 10 minuten persen pijnloos. Liep tussen de weeen de trap op en af om spullen te halen en kon tussendoor zo heerlijk ontspannen. Ademen naar je buik, kindje de ruimte geven.... en het gekke was ik was na een bevalling van 24 uur en een heel pijnlijke van 1,5 uur echt nerveus, ik bleef trillen met mijn handen en klappertanden, maar toch was ik echt ontspannen. Als we nog eens een vierde krijgen ga ik het boek erover aanschaffen.
Ik geloof zeker in de ademhaling technieken. Wel heb ik moeite met de woorden die bij hypno birthing anders worden gebruikt. Zoals: slijmprop wordt baarmoederzegel!!!!!
Het klopt. Je hebt enorm veel pijn. Maar wanneer je erop vertrouwd dat jouw lijf doet wat het doen moet. En wanneer je tussen de weeen goed kunt ontspannen, dan verloopt je bevalling een stuk prettiger. Met hypnobirthing heb ik geen ervaring, maar er wordt hier in de buurt wel een cursus gegeven. Ben daar zeer in geinteresseert. De yoga-oefeningen die ik bij mijn eerste had gehad hebben mij toen erg geholpen. Ikheb het idee dat het bij hypnobirthing net een stap verder gaat met ontspannen. en dat staat me wel aan. Dus mensen die ervaring hebben: laat het maar weten!
@senna, ik oefen gewoon (bijna) dagelijks. Ik ga toch halverwege de dag even liggen. Dan zet ik de cd op of doe ik een oefening uit het boek. Het staat duidelijk beschreven dus na een aantal keer lezen weet je precies wat de techniek is. Het wordt steeds makkelijker om te ontspannen. Vaak val ik na de oefening in slaap. Heerlijk! Word dan ook echt uitgerust wakker, terwijl ik normaal altijd wakker werd met hoofdpijn en een 'zombie-gevoel'. @littlejoy, ik doe geen cursus en lees alleen het boek in het Engels. Ik heb dus geen idee van de Nederlandse benamingen... Maar moet wel zeggen dat baarmoederzegel vriendelijker klinkt dan slijmprop. Heb ik toch meteen een ander beeld in m'n hoofd (en dat is uiteindelijk toch de bedoeling). Zodra ik bevallen ben laat ik natuurlijk weten hoe het gegaan is.