hoi meiden ben ik weer erg verdrietig vandaag ik ahd al steeds last van blaasontstekingen en schimmels gedurenden de zwangerschap de urine is op kweek gezet en vandaag de uitslag gehad en die is niet leuk!! in de urine zijn dus de hemalytische streptokok b aangetroffen normaal zit deze in je darmen en heb je er geen last van bij mij is deze door de vele schimmels en blaasontstekingen geeplodeerd en in mijn urine/blaas terecht gekomen aangezien ik dus drager ben van de streptokok heb ik nu een uiterst risicovolle zwangerschap in de zwangerschap zelf kan het geen kwaad maar tydens de bevalling kan ik het dus overdragen naar me meisje en kan het zelfs levensgevaarlijk zijn als ze ziek word ik heb net 2 kuren antibiotica achter de rug dus de urine word weer op kweek gezet aan de hand daarvan krijg ik weer een kuur of niet dan met 36 weken naar de gynecoloog die een kweek gaat afnemen en dan weer antibiotica of niet gaat de bevalling beginnen direct na het ziekenhuis en ook daar tydens de bevalling aan een antibiotica infuus zodat de kleine meid beter beschermd is tegen de bacterie die longonsteking hersenvliesontsteking of iets in de bloedbaan kan veroorzaken gelukkig zijn we er redelijk op tyd bij en kunnen we het dus tegen gaan met antibiotica maar er bijft toch een risico van 1 a 2 % dat ze ziek kan worden er is zelfs bekend dat van de 250-300 baby,s 5% overlijd aan een opgelopen infectie al met al dus een risicovolle zwangerschap die ook nog eens een vroeggeboorte kan veroorzaken door de bacterie is er hier iemand die er ervaring mee heeft ?? die het kent misschien wel of die er weleens van gehoord heeft ik zou zo graag ervaringen delen en meningen horen thanxs alvast groetjes daisy
Hier helaas wel ervaring Met 32 weken, had ik op en af buikpijn en pijn rond de nierstreek. Destijds urine bij de huisarts ingeleverd en uit de kweek kwamen wel wat eiwitten ,maar niet voldoende? Contact gehad met de vk en die vond toch dat ik met deze klachten naar de gyn moest. Daar opnieuw urine op kweek en de gyn constateerde hetzelfde als de huisarts. Hun hebben er bloedonderzoek bij gedaan om te kijken hoe hoog de infectiewaarde in het bloed lag. Na 2 dgn daalde de infectiewaarde en vonden hun AB niet nodig. Ook vonden ze het niet nodig om op GBS te testen??? Daarna toch wel steeds wat op en af buikpijn gehad ,maar het was allemaal niks zeiden ze. Ik voelde het kindje immers goed bewegen en de ctg's waren ook prima. Met 36 weken sta ik in de jumbo boodschappen te doen en spontaan breken mijn vliezen. 1 uur en 15 min later is onze dochter geboren en die was helaas ook meteen doodziek. Gelijk naar het zkh gegaan ,waar ze alles op alles hebben moeten zetten om haar niet te verliezen. Ze heeft bijna een week aan de beademing gelegen en een maand op de nicu. Ze heeft echt op het randje gebalanceerd. Dankzij haar mooie geboortegewicht van 3730 gr heeft ze het heel goed gedaan. Toen ze eindelijk na alle weken weer uit het ziekenhuis mocht ,woog ze nog maar 3200 gr. Zelf ben ik 3 dgn na de bevalling met spoed gecurreteerd de gbs bacterie was flink gaan infecteren met een klein stukje achtergebleven placenta. Gelukkig weten ze het bij jou en zijn ze adequaat geweest ,iets wat helaas tijdens mijn zwangerschap niet is gebeurd. Veel sterkte met alles!!!! Mocht je meer vragen hebben stel ze gerust
Ik ben er helemaal niet bekend mee hoor maar ik zit me dan af te vragen of je dan niet beter je kindje middels keizersnede geboren kunt laten worden? of zeg ik nou iets doms? Verder wens ik je natuurlijk sterkte, rot situatie.
Ik had hem ook maar zonder klachten. In het begin een antibiotica gehad en met 36 weken een controle. Urine was toen schoon. Inderdaad anders met antibiotica bevallen en langere ziekenhuisopname kindje ivm. controle. Ik weet zeker dat er op dit forum meer over te vinden moet zijn want ben dat al verschillende malen tegen gekomen. In andere landen schijnt hier tijdens de zwangerschap altijd op gecontroleerd te worden in Nederland dus niet (volgens mijn gyn.).
hoi appeltjes heftig zeg maar wat stom dat ze je er niet op hebben gecontroleerd dat hadden ze gewoon moeten doen nu is het wel zo dat ik ook echt wel heb aangedrongen hoor het voelde gewoon niet goed er is maar 15 tot 20% van de vrouwen die de bacterie bij zich heeft maar vaak onopgemerkt wat fijn dat je dochter er zo goed uit is gekomen !!! gelukkig weten we het hier van tevoren maar toch is en blijft er een risico waar we rekening mee moeten houden en aangezien bij mij alles al zacht is van onder hoop ik zowiezo de 34 weken vol te maken en het liefste natuurlijk langer heeft je dochtertje er verder niks aan overgehouden want heb begrepen dat dat ook nog kan ? @mvm2008 je kan de bacterie ook overdragen na de bevalling via je handen en contact maar ik dacht precies hetzelfde als jij dan toch een keizersnee maar helaas tot 12 weken blijven ze uitterst gevoelig voor de bacterie en kan het ze goed ziek maken
hoi miesemies idd als er geen klachten zijn word er idd ook niet op gecontroleerd in nederland dit omdat er maar weinig vrouwen de bacterie bij zich schijnt te dragen ben jij dan zelf gewoon bevallen zonder dat je de bacterie hebt overgegeven ? is het zo dat als je urine schoon is er weinig kans is op het overgeven van de bacterie?
@deesje84, destijds kende ik gbs baceterie nog niet ,dus heb ik er ook nooit om gevraagd en ben ik gewoon van hun "kundigheid" uit gegaan. Na de bevalling vielen er stukjes op de plaats, omdat ik mij over gbs ben gaan inlezen en zei ik ook, ik had destijds een blaaontsteking met 32 weken, waarom is er toen niet op gbs getest? Hun zeiden, omdat het toen nog 8 weken duurde voordat je moest bevallen ongeveer???? Bizar toch! Onze dochter heeft de eerste anderhalf jaar echt heel veel ziekenhuis in en uit geweest, door allerlei lichamelijke gezondheidsklachten etc. Daarna is het roer om gegaan. Qua motoriek etc is alles gelukkig goed. De psycholigische testen zijn ook steeds meer dan goed gelukkig.
@ appeltjes dat is natuurlijk hartstikke fijn het is nooit leuk je kindje ziek te zien echt fijn dat ze het nu zo goed doet wat ik me wel afvraag nu na het verhaal van miesemies is hoeveel kans je hebt op het overgeven van de bacterie als je urine schoon is ? toch eens vragen morgen bij de verloskundige ik denk ook dat er gewoon weinig over bekend is en dat ze het daarom niet zo snel controleren denk dat veel vrouwen niet eens weten wat gbs is ik had er namelijk ook nog nooit van gehoord
Bekend probleem. Dochter heeft hierdoor na de bevalling 1 week ABinfuus gehad omdat ik haar tijdens de bevalling besmet had. Bij zoon waren we voorbereid en ben ik ingeleid waardoor de AB die je dan moet krijgen op tijd er in zit waarna ze daarna de bevalling zijn gaan inleiden. Ik heb dit als zeer prettig ervaren omdat we op deze manier de controle hadden. Nou ja de verloskundige í. Het ziekenhuis natuurlijk. Hierdoor was zoon al beschermd en was er nagenoeg geen kans dat ik hem ook zou besmetten.
Wees je ervan bewust dat de bacterie ten alle tijden zich kan 'activeren'. Op maandag kan het niet actief zijn op tests maar op dinsdag kan het dan wel actief zijn. Ze nemen in ons ziekenhuis gelukkig geen risico's. Hier geld dat wanneer het actief is geweest je zo en zo met AB moet bevallen.
Hier ook drager van streptokokken b....... mijn dochter was er toen even ziek van en kreeg AB. bij de andere bevallingen was het niet actief en liep dat gelukkig wel goed. nu word er hier met 34 weken weer gekeken. Ik had ook vaak blaas en nier ontstekingen.
@ duimpje zoals ik het vandaag heb begrepen beval ik hoe dan ook met ab infuus maar dat ga ik morgen even navragen want als de vliezen al langer gebroken zijn geld er weer een andere regeling maar die heb ik niet helemaal meegekregen was nogal veel informatie wel heb ik begrepen dat het zoweizo met 36 weken bij de gynecoloog nog op kweek word gezet maar als ik het nu goed begrijp kun je als je urine schoon is zonder risico bevallen?? @baby vervelend is het komt mij nogal rauw op me dak vandaar dat ik vele vragen heb en die ga ik morgen aan de verloskundige vragen heb jij nu verder nog klachten? groetjes
Hoi! Ik ben ook drager, daar kwamen ze nadat mijn dochter geboren is dmv een spoedkeizersnede achter... Ik heb 36 uur met gebroken vliezen gezeten en daardoor was de bacterie dus bij mijn dochter terecht gekomen. Ze vermoedden het na de bevalling omdat zowel ik als mijn dochter tijdens de bevalling koorts kregen. Ze is na de bevalling meteen preventief een week aan de AB geweest via een infuus en dat was maar goed ook want uit de test kwam dat ze het dus wel had! Gelukkig had ze wat bij te zetten (4080 gram) dus ziek is ze niet geweest. De gyn zei meteen dat ik bij een volgende zwangerschap een infuus moet met AB om te voorkomen dat de baby ziek wordt, hij verbood me om te googlen op de streptokok want volgens hem waren problemen heel goed te voorkomen met AB. Maar ja, heb het natuurlijk wel gedaan en daar word je niet vrolijk van.... Ik heb trouwens ook bijna de hele zwangerschap met een blaasontsteking gelopen en ze hebben daar niks aan kunnen doen toen....
Met 33 weken kreeg ik weeën, per toeval is toen de GBS bacterie ontdekt. Schijnt altijd getest te worden bij een risico op vroeg geboorte. Wat mij vertelt is door de gyn dat ik zodra de bevalling begonnen zou zijn, bij breken van vliezen of weeën ik me moest melden in het ziekenhuis zodat ik aan het AB infuus kon. Bij mij braken met 38 weken mijn vliezen en ben toen in zh aan het infuus gegaan. Kindje was gezond en mocht na 1 nachtje observatie mee naar huis. Ze is nu ruim 9 maanden en kerngezond, nooit ziek. Ik ook niet trouwens. Sterkte met alles!!
hoihoi over het algemeen hoor ik hier alleen maar positieve verhalen of kindjes die maar heel even ziek zijn geweest tot nu toe niet heel erge verhalen dus dat stemt me wel wat geruster moet ik eerlijk bekennen ik heb tot vandaag nooit geweten dat ik deze bacterie bij me droeg het is echt helemaal nieuw voor me en heb ook verder voor mijn zwangerschap nergens last van gehad altyd gewoon gezond geweest van daar beneden zeg maar moesten jullie ook rustig aan doen van de verloskundige ?? dat raad ze mij wel aan en hebben jullie toevallig ook zo een last gehad van rugpijn? kan natuurlijk ook van de blaasontsteking zijn maar ben gewoon even benieuwd groetjes
@deesje84 Momenteel heb ik er geen last van. Sinds de zwangerschap heb ik ook geen blaasonsteking meer gezien Dus hopelijk is daardoor de bacterie ook niet actief. Maar dat weten we natuurlijk pas nadat het getest is. Ik had voor de zwangerschap iedere maand een onsteking..... Werd daar soms echt moe van. Daarom ben ik zo blij dat het nu even weg is.
@ baby o dat is wel erg fijn ik heb al vanaf maand 1 alleen maar problemen en in eerste instantie dachten we dat het van het hormonen prikken kwam want ik ben niet spontaan zwanger geraakt maar met eenbeetje hulp vanuit het ziekenhuis dus door de hormonen dachten we dat het gewoon ontregeld was en dat het zich wel zou herstellen maar helaas heeft het dat tot op hede niet gedaan en nu weten we dan ook waarom wees blij dat je er voor nu even geen last van hebt dan kun je nog een beetje genieten van je zwangerschap moet jij nu wachten met testen tot je 36 weken zwanger bent of al eerder als je klachten krijgt?
Ik ben ook draagster met een hoog extra verhoogd risico. Mijn eerste is besmet met de gbs en is daar direct na de bevalling doodziek van geworden. Hij had hersenvliesontsteking... twee weken ziekenhuis met antibiotica heeft hij doorstaan. De eerste dagen was het kritiek en waren we bang hem te verliezen. Ik moet dus ook met ab bevallen. Een ks maakt niet uit. Dat brengt ook weer andere risico's met zich mee. Als je twee maal een shot ab krijgt tijdens de bevalling is de baby voldoende beschermd. Het schijnt zelfs dat de gbs door de vliezen heen kan. Je moet ook 28 uur ter observatie blijven. De baby dan.
Hoi hoi ik heb idd ook begrepen dat je de kleine tot 12 weken kan besmetten dus een keizersnede zou totaal geen nut hebben voor de bacterie frummel wist je de eerste keer dat je de bacterie bij je droeg?
Deesje, ik had blaasontstekingen en het was uit de kweken gekomen alleen de ha was het vergeten door te geven...