Hypnobirthingervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Blondie84, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blondie84

Blondie84 Actief lid

25 feb 2013
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zijn er inmiddels al mensen die deze cursus hebben gevolgd? Hoe was de ervaring? Scheelt het echtste bevallen?

2. mappel

mappel Niet meer actief

Ja ik!!!

Ik ben er net klaar mee..

Het lastige is, ik geef zelf zwangerschapsyoga en vind persoonlijk mijn cursus een van de betere, omdat echt elk scenario besproken wordt en ik nog nooit heb terug gehoord van iemand 'ik wist niet meer wat ik moest doen' Als mensen bij mij weggaan, hebben ze een hele rugzak vol informatie en ervaring waardoor ze met veel vertrouwen de bevalling tegemoet zien.

Maar ik wilde zelf ook een cursus volgen en hypnobirthing kwam het dichtst bij wat ik belangrijk vind.

Ik moet zeggen, prima cursus voor mensen die nog nergens wat vanaf weten, maar ik vond hem erg tekort schieten in heel veel dingen (misschien is mijn cursus wel over over over compleet, waardoor ik zoveel gemist heb).

Voordelen;
    - je leert met pijn omgaan en ontspannen te blijven
    - partner wordt actief betrokken
    - de informatie is duidelijk en makkelijk toepasbaar
    - Mijn man heeft er heel erg veel aan gehad en we hebben samen heel goed onze wensen besproken.

nadelen;
    - de bevalling wordt zo erg geromantiseerd, dat als je niet relativeert en denkt dat de films die je ziet (allemaal vrouwen die bijna geen pijn hebben) het beeld van de bevalling is en je hebt toevallig pech en kunt niet ontspannen, zou ik heel erg teleurgesteld zijn in mijn lijf. Er wordt zo gehamerd op 'als je ontspannen bent, kan er niks mis gaan' met andere woorden, als er iets mis gaat, ben JIJ dus niet ontspannen genoeg. Ik zou mezelf dat kwalijk nemen denk ik.
    - Ik vond de avonden ontiegelijk lang duren (5 x 2,5 uur)
    - Er wordt heel veel voorgelezen uit een boek/ script, waardoor ik mij minder goed kan ontspannen. De docent die het gaf las het zo letterlijk voor 'je bent nu ontspannen, je bent nog nooit zo ontspannen geweest en je gaat nog dieper in ontspanning' dat als ze 1 blik op mij gewerpt zou hebben, zou ze zien dat ik HELEMAAL niet ontspannen was. Dus de interactie vond ik niet goed, maar is uiteraard afhankelijk van de docent.
    - Ik vind de cursus enorm duur!!
    - Ik miste het bewegen/ bevallingshoudingen/ fijne zwangerschapshoudingen die je in de yoga wel hebt.

Maar nogmaals, ik ben niet objectief omdat ik zelf docent ben en daardoor enorm kritisch natuurlijk!!

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb niet op die manier een cursus gevolgd, maar wel zelf trouw met (de Engelse ik weet niet of dat het zelfde is) CD's elke dag de oefeningen gedaan.
    Ik kan het niet vergelijken want bij mijn eerste had ik een geplande ks, maar ik ben echt heel ontspannen en snel (3,5 uur) bevallen. Ik moest helaas naar het ziekenhuis en dat ik daar werd ik een paar keer uit mijn 'trans' gehaald wat ik als erg vervelend ervaarde want als ik met rust gelaten werd, zelfs achter in de auto (waar ik tegenop zag), vond ik alles prima, kon ik me volledig overgeven en voelde het ook niet echt als pijn (wel heftig).
    Bij de overgang naar persen vond ik het moeilijk om om te schakelen, maar toen dat eenmaal gelukt was ging dat ook weer prima.

Ik weet natuurlijk niet hoe ik het zonder hypnobirthing had ervaren, maar ik denk zeker wel dat het een positieve bijdrage geleverd heeft.

Deel Deze Pagina