Volgende week 6 maanden; hoe verder?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Devero, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Komend weekend is onze dochter 6 maanden oud. We hebben steeds gewacht met bijvoeding in verband met het risico op allergieën.

Ze heeft tot 4 maanden volledige BV gekregen, daarna een combi van BV en Friso HA. Ze dronk inmiddels met gemak flessen van 180/6 leeg. Ruim een week geleden kreeg ze griep en begon ze slecht te drinken; liet steeds de helft van haar flessen staan. Inmiddels is ze allang weer fit, maar het gewijzigde drinkpatroon blijft.

Ze drinkt niet veel uit de fles, variërend van 60-90cc tot 120 cc. Ze wil daarna soms nog aan de borst, maar geen fles meer. Ze vraagt overdag niet veel vaker om voeding, maar wel in de nachten; gemiddeld zo'n 3 keer per nacht (en ook dan drinkt ze weinig) Terwijl ze al sinds 6-8 weken doorsliep! Drinken uit de fles is nooit eerder een probleem geweest.

Het drinken aan de borst gaat goed. Om praktische en lichamelijke redenen wil ik wel gaan afbouwen naar 2x per dag (ochtend/avond) alleen in de huidige situatie durf ik dat niet zo goed.

Mijn vraag: hoe ga ik in de huidige situatie starten met bijvoeding en hoe kan ik de overgang naar opvolgmelk het beste aanpakken? Ga ik dan ook weer voor HA?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Vanaf 6 maanden mag je overgaan op de Standaard opvolgmelk, Friso Standaard 2. Deze smaak is ook anders, misschien wil ze daar wel van drinken. Dat zou fijn zijn. Evt. kun je voor de overgang naar de opvolgmelk, om haar hieraan te laten wennen, wat afgekolfde borstvoeding (als je dat hebt) of Friso HA mengen met de Standaard 2.
    Hier kun je al mee beginnen als je dat wilt. Dan kun je er vene de tijd voor nemen (paar dagen tot 1-2 weken). Wanneer dit goed gaat kun je met wat fruit of groente beginnen.
    Groetjes Angelique

3. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Bedankt voor je antwoord!
    Drinken gaat gelukkig alweer wat beter! Stomme vraag misschien, maar in welke gevallen moet je dan HA opvolgmelk gebruiken?

We zijn inmiddels ook gestart met eerste hapje wortel en dat gaat goed. Wat ik me wel afvroeg: moeten we haar de eerste tijd hapjes voor +4 maanden blijven geven of kunnen we ook gewoon starten met hapjes voor +6 maanden?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Graag gedaan. Fijn om te lezen dat het drinken al beter gaat.
    Friso HA is met name de eerste 6 maanden na de geboorte belangrijk (wanneer er geen borstvoeding gegeven wordt, dat is uiteraard eerste keus) bij een verhoogde kans op een koemelkallergie. Vanaf 6 maanden kun je evt. Friso Standaard 2 gaan geven.
    Wanneer je net begint met hapjes is het fijn om te beginnen met de hapje vanaf 4 maanden. Dan kan je kindje hier even aan wennen. Hier zitten namelijk nog geen stukjes in en vanaf 6 maanden (over het algemeen) wel.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina