Hypo-allergene voeding. Hoelang?

Discussion in 'Flesvoeding' started by prinses, Apr 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Omdat ik zelf een koemelkallergie heb, is ons door de vk aangeraden om hypo-allergene voeding te geven. Tot hoelang moet je hiermee doorgaan?
    De vk zei in ieder geval het eerste half jaar. Nou zei mijn vriend: Moet je daarna ook doorgaan met hypoallergene voeding nummer 2.

Mijn vriend vindt de hypo-allergene voeding erg duur en vraagt zich af, wat hier nu het nut van is. Hij zegt ook: Je hebt een allergie of je hebt het niet.
    Kunnen we niet overgaan op gewone nummer 1? Krijgt hij er dan last van, dan zouden we eventueel op pepti over kunnen gaan (wat dan wel vergoedt wordt)? Dat zijn de vragen die hij heeft.
    Ikzelf weet wel dat het beter is om door te gaan met hypo-allergene voeding, maar de precieze redenen ben ik vergeten. Wie weet de antwoorden op mijn vragen?

2. randi

randi Niet meer actief

ze raden toch meestal aan om door te gaan daarmee tot een jaar en dan eens te proberen of ze der tegen kunnen, veel koemelkallergieen gaan over na een jaar omdat dan de bloedspiegel veranderd maar het is ook best mogelijkdat je baby die allergie langer blijft houden of zelfs zijn hele leven maar dat kan niemand nu nog voorspellen. het is wel zo dat na een halfjaar je nog maar 2 a 3 flesvoedingen meer geeft dus dat scheelt ook wel tegenover nu hé

3. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Maar de hypo-allergene voeding wordt gegeven, om de kans op koemelkallergie te verkleinen. Hij heeft het dus nog niet. Het wil dan toch neit zeggen dat hij het heeft/krijgt, als we zouden overstappen naar wat anders. (ik moet zeggen dat ik liever hypo-allergeen blij geven, maar ik wil wel graag met een goed onderbouwde redenatie komen)

4. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    beter voorkomen dan genezen toch ;)
    Als hij wel koemelkallergie krijgt dan moet je hapjes straks introduceren onder begeleiding en heel voorzichtig en zit je ook nog aan een kinderarts vast. (dat is wat ik ervan weet)

5. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

May 12, 2007
    1,108
    0
    0
    Met een allergie is het niet zo dat je het hebt of niet hebt. Een allergie kan bouw je op. Dus je kan eerst nergens last van hebben en in de loop van de tijd toch allergisch gaan reageren op iets.
    Als hij het goed doet op de hypoallergeen zou ik dat voorlopig mooi zo laten...

6. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Zo denk ik ook! Maar mijn vriend vind het stom dat deze hypo-allergene voeding niet (gedeeltelijk) vergoedt wordt door de zorgverzekeraar, terwijl het wel is voorgeschreven door de vk.

7. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Als het om de kosten gaat, kan je ook Kruitvat Extra Care gebruiken, die is namelijk ook hypo allergeen en een stuk goedkoper.. Geloof 9,75 per pak ofzo. Misschien een tipje?

Toch, wat scheelt het nou helemaal.. als het om de gezondheid gaat en het voorkomen van latere gezondheidsklachten, zou ik inderdaad echt goed doorgaan met de HA voeding.

In het foldertje wat ik vandaag toevallig binnenkreeg van de Nutricia Club, staat trouwens dat je tot 10 maanden Hypoallergeen gebruikt, dus eerst HA1, na 6 maanden de HA2, en na 10 maanden gewoon de Standaard opvolgmelk 3.

8. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

Mar 17, 2006
    4,738
    0
    36
    Wij hebben friso allergy care en hier word het wel vergoed door de verzekeraar?

Wij moeten een half jaar zowieso doorgaan hiermee.
    groetjes

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ik heb het 3 mnd gebruikt en mocht nu proberen over te stappen van het CB...

10. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ma2B, ik kreeg de folder ook vandaag. Thx voor je antwoord.
    Kruidvat Extra Care is dan misschien ook een idee. Maar ik heb eigenlijk al besloten toch door te gaan met Friso HA. Als we het geld nou niet hadden, maar nu is het iets meer investeren, maar heb je ook geen geklungel.

Friso allergy cara, gebruik je dat ook pas, als er een allergie geconstateerd is?

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    extra care kost hier overigens 8 euro en nog wat

12. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

Mar 17, 2006
    4,738
    0
    36
    Allergy care hebben we omdat er aan vaders kant allergieen zijn , er is dus bij Damian nog geen allergie geconstateerd.
    Hij doet het wel een stuk beter na laatste ziekenhuisopname (was meteen start met allergy care).

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die krijg je als je kind zich echt al flink belabberd voelt. Dat wens je je kind echt niet toe hoor, een bewezen allergie. Liever beetje meer geld uitgeven en een allergie voorkomen of uitstellen, dan op de korte termijn geld besparen en vervolgens met de brokken zitten.

Dit staat op de site van Friso:
    Allergie en erfelijkheid
    Erfelijkheid speelt een belangrijke rol bij het wel of niet ontwikkelen van een allergie. Komen allergieën in de familie voor dan loopt je baby een grotere kans om een allergie te ontwikkelen. Maar ook als er geen allergie in de familie voorkomt, kan je baby er last van krijgen.

Allergie in de familie? Kans op allergie
    Geen allergie in de familie 5 - 15 %
    1 allergische ouder 20 - 40 %
    1 allergisch broertje of zusje 20 - 40 %
    1 allergisch(e) ouder + broertje of zusje 40 - 60 %
    2 allergische ouders 60 - 80 %

Je kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op het ontstaan van een koemelkallergie te verkleinen:

geef bij voorkeur tot minimaal 6 maanden borstvoeding;
    is borstvoeding niet (meer) mogelijk, dan is het advies een speciale hypo-allergene flesvoeding te geven;
    start pas vanaf 6 maanden met bijvoeding;
    rook niet tijdens de zwangerschap en (laat andere) niet roken in de buurt van je baby.
    Flesvoeding van Friso Kindervoeding
    Friso Kindervoeding heeft een uitgebreid assortiment voor kindjes met een (verhoogd risico op) koemelkallergie:

Friso 2 Hypo-Allergeen (voorheen Friso 2 Preventief Hypo-Allergeen)- verkleint de kans op koemelkallergie;
    Friso 2 Intensief H.A.- bij koemelkallergie;
    Allergy Care van Friso Kindervoeding- bij ernstige koemelkallergie.
    ...
    Allergy Care van Friso Kindervoeding bij ernstige koemelkallergie
    Als je Friso 2 Intensief H.A. geeft, maar de klachten gaan niet helemaal over, dan kan het zijn dat je kindje een ernstige koemelkallergie heeft. Een arts kan je hierover zekerheid geven. In veel gevallen zal er een zogenaamde 'provocatietest' gedaan worden. Als er inderdaad sprake is van een ernstige koemelkallergie kan de arts je kindje Allergy Care van Friso Kindervoeding voorschrijven. In deze voeding zijn de eiwitten nog verder in stukjes geknipt (zeer intensief of sterk gehydrolyseerd).

En dat de verzekering het niet vergoed? Ja, wees blij: betekent dat je kind gezond is!
    Die vergoeding is so wie so krom: als je als moeder borstvoeding geeft en een dieet volgt vanwege de kans op allergie krijg je helemaal geen cent vergoed!

14. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    We hadden inderdaad al besloten om er gewoon mee door te gaan. Wat het kost dat kost het. Helaas is de borstvoeding bij mij mislukt, anders had ik dit graag aan mijn zoon gegeven. Ook de goedkoopste oplossing.
    Ik weet wel dat ik het van de zotte vind dat een pak hypo-allergene voeding 6 euro duurder is, dan een gewoon pak voeding. De verzekering moet juist blij zijn dat ouders dit geven, omdat als er allergieen geconstateerd gaan worden, ze dit nog veel meer geld kost. En wat ik dan helemaal van de zotte vind, is dat pepti helemaal vergoed wordt. Die ouders hoeven dus niets te investeren.
    Zelfs niet de kosten voor een gewoon pak voeding.

Tuurlijk ben ik blij dat mijn kind gezond is, dat staat natuurlijk op nummer 1, maar duur is het wel. En dat geeft dan de rare bijsmaak.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Is niet bij alle merken duurder hoor. Eén merk heeft HA voeding als standaard. Maar verder, leuk melkkoetje voor de fabrikant ja.

16. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Welk merk is dat dan?

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nestlé's standaardvoeding is hypoallergeen.

18. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Nou ik geef pepti en krijg het ook (nog) niet vergoed.

Ben Pepti gaan geven omdat het 1. ideaal combineert met borstvoeding omdat het lichtverteerbaar is , en 2. ik haast zeker weet dat Anne haar reflux mede veroorzaakt wordt door heftig reageren (allergie) op o.a. koemelkeiwit (maar ook noten en ei via borstvoeding).

Op de Hypo Allergeen flesjes reageerde ze ook. Op de Pepti niet. Nou, prima zo. Toevallig ging de pepti bij onze Jumbo uit het Assortiment en zat er 25% korting op. Heb gelijk de hele voorraad opgekocht van 7 pakken... Kost wat maar ze doet het er prija op!

Share This Page