Hoi allemaal, Wij hebben een dochtertje van bijna 2. Een lief en heel actief meisje. Ze is de hele dag in de weer met rennen, klimmen, spelen, etc. Daarom dacht ik altijd dat ze wel eten nodig zou hebben. Maar niets is minder waar. Ze eet niet veel en is daarom ook aan de dunne kant. Haar pappa was ook zo vroeger. Weinig eten en erg pielen met het eten. Ook hij had en heeft een tengere bouw. Onze dochter ontbijt niet goed, ze eet ongeveer een half broodje met een flesje diksap of een bekertje magere drinkyoghurt. Soms eet ze er nog een creamcrackertje bij (waar ze een uur over kan doen). 's Middags eet ze een boterham met moeite. Nu wil ze 'm niet en knabbelt op een crackertje. Straks krijgt ze een fles dreumesmelk; ze heeft ooit gewone volle melk gehad maar omdat ze toch slecht bleef eten geven we maar dreumesmelk. Het beleg wat ze lekker vindt is smeerworst, smeerkaas en pindakaas. Meer variatie zit er niet in. 's Avonds is ze dol op aardappels. vlees en groente. Wel geprakt, overigens. Ze is gek op spinazie, bloemkool, broccoli, wortels, kaassaus, jus, aardappels, tartaartje, hamburger, worstje, noem maar op. En stampotten gaan er ook prima in. Geef ik echter eten wat niet Hollands is , dan wil ze het meestal niet. Oók net haar vader Ze heeft een tijdje wel macaroni en penne gegeten, maar nu is die fase ook klaar. Tussendoor eet ze een liga of rozijntjes, ontbijtkoek of fruit. Ook niet veel, een beetje. Herkennen jullie deze situatie? En hebben jullie tips? Ik weet dat ze op haar pappa lijkt en met hem is het hartstikke goed gekomen en tóch houdt het me bezig. Gek he... Hebben jullie ontbijt- en lunchtips? En hoe kan ik haar leren om andere avondmaaltjes dan aardappels, vlees en groente te eten? Bedankt alvast!
wow stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je, onze dochter heeft altijd goed gegeten. Maar sinds een paar maand is dat een stuk minder geworden. Vooral het avondeten, aardappels en groente gaan er niet meer in. Een enkele keer een paar hapjes. Verder spaghetti of tagliatelle met roomsaus wil er nog wel eens in....maar dan nog niet veel. Ik zal denk ik in jan een oproep krijgen voor cb, ben benieuwd naar haar gewicht. Ze is wat lang, en smal. En vrees dat ze weinig is bijgekomen. Ontbijt en lunch gaat meestal wel goed, gewoon een broodje met beker roosvicee. Fruit wil ook wel. Ik heb geen tips voor je. Wil je wel zeggen dat zolang je kind goed slaapt/drinkt/vermaakt je je weinig/geen zorgen moet maken. Wat er niet in zit krijg je er ook niet in....denk ik. Zelf het goede voorbeeld geven en meer kun je niet doen. Dat is hetzelfde met eten aanbieden, blijven aanbieden. Wil ze eten? Mooi, wil ze niet eten? Jammer volgende keer beter. Maar ik snap je heel goed hoor...ik heb mij er ook bij neergelegd en hoop dat het nog eens beter gaat. Ondertussen kan ik nu wel stoer zeggen van geen zorgen maken, maar blijft wel door je hoofd spoken oja met brood mag ze bij ons nu kiezen wat ze er op mag, anders ging ze niet meer eten. We zetten drie dingen neer waar ze uit mag kiezen. Sindsdien gaat het brood eten goed.
Wat een fijne reactie, dank je wel! Ik zie dat je dochter ook van februari 2011 is, wat leuk! Ik ben ook erg benieuwd naar het gewicht van onze dochter, ze net als jouw dochter lang en smal. Ik denk ook dat ze weinig aangekomen is. Ze schiet de hoogte in, dat wel Met brood eten zal ik haar eens vaker laten kiezen! Weleens gedaan, maar dan wil ze weer iets anders als ze één hap heeft gehad. Je hebt gelijk, ze speelt en slaapt goed, dus het zal wel goed zijn. En ze is nu ook moe van alle drukke dagen in december. Het zal vast goed komen! Daar gaan we vanuit!
Tuurlijk....ooit gaat het goedkomen. Maar het gaat nooit zo snel als moeders willen het was bij ons zo dat ze haar brood ook niet echt meer wilde nadat ze in november ziek was geweest. Hadden we brood klaargemaakt en at madam niet op. En sinds we laten kiezen gaat het goed. En eet ze ook haar brood op. Hoewel ze de laatste tijd aan het kwakkelen is, verkouden, koorts, verkouden...pfff...dus daardoor eet ze niet altijd haar brood op. In nov/dec werden wij wel eens gek. Vooral met het avondeten. Soms wilde ik wel met alle geweld het eten in haar stoppen. Maar dat werkt niet. Nu hebben we ons er bij neergelegd. En sindsdien hebben we rust. We zetten haar bordje voor haar, en we zien wel wat ze doet... Het schijnt dat ze nu ook minder snel groeien en daardoor ook minder eten nodig hebben. 's ochtends starten we nog steeds met een fles warme melk. Koude melk krijgen we er niet in. Verder drinkt ze alleen roosvicee. En als ze echt honger heeft....dan eet ze wel hoor!