Weer een flesvoeding topic Hoewel wij de afgelopen maanden ''go with the flow'' hebben toegepast bij onze jongste en dit best lekker gaat willen we nu toch wat meer naar een schema. Maar ik vind het weer even puzzelen. Hij is nu 5,5 maand Nu: 6.30 180+6 melk (dan ergens daarna rond 8/9 weer slapen) 930/10 wat hapjes fruit (we hebben het echt nog over 3-4 lepeltjes al wilde hij gisteren heel veel peer) 1030/11 180+6 melk (dan weer ergens daarna slapen) 14.30/15 180+6 melk 16.00 ergens wat hapjes groente 18/1830 180+6 22/2230 180+6 Even over de flessen: de eerste drinkt hij goed en leeg. De tweede is altijd gedoe, wil hij nooit, laat hij staan, bokken. De middag fles gaat vaak ook wat bokkerig. De fles van 18/1830 gaat altijd op en voor de fles van 22/2230 wordt hij echt nog wakker. Vervolgens slaapt hij door. Bij mijn oudste was het makkelijk die liet die laatste fles ineens vallen (of hij werd er niet wakker voor, wel 's nachts maar dan kreeg hij kleine fles) Daardoor zat ik vrij automatisch op 4 flessen en kwam toen ik hapjes kreeg zijn fles rond 19/20. We hadden toen zoiets: 630 fles, 930 fruit, 12 fles, 16.00 fles, 17/1730 groente, 1930 fles. Maar dat zie ik dus nu niet snel gebeuren omdat hij echt nog wakker wordt om 22/2230 voor die fles. Maar ik ben ook weer bang dat als hij rond 17.00/1800 (want uiteindelijk wil ik dat hij daar steeds meer zijn groente gaat eet rond die tijd) eten krijgt hij direct daarna ook geen fles meer hoeft. Wie heeft er zin om te puzzelen? Ik kan wel wat inzichten gebruiken waar ik een beetje naar toe kan werken zonder te weinig melk te gaan geven. Ik denk dat ik het te lastig maak haha.
Je zegt dat hij de 2e en 3e fles moeizaam drinkt. Daar zou je dus wat kunnen schuiven, het is niet erg als er langer tussen de flessen zit. Je zet er geen slaaptijden bij, die zijn misschien ook niet echt vast, maar ik doe even een poging: 6.30 180/6 10.00 fruithap 12.00 180/6 16.00/16.30 180/6 18.00 groentehap 20.00/21.00 180/6 Zoiets misschien? Wij hebben hetzelfde schema ongeveer, alleen de 1e fles is hier bijna 2 uur later. Voor de rest houd ik ongeveer deze tijden aan, al maak ik d'r niet echt wakker, maar meestal is ze dat zelf wel. Verder krijgt ze hier in principe geen late fles meer (nooit gehad ook), maar de laatste 3 avonden (en nachten ook) is ze weer wat onrustig en meestal wil ze dan eind van de avond niet meer slapen, dus dan geven we wel een flesje. Wij hebben na de fles van 20.00/21.00 altijd op verzoek gevoed, dus dat komt er op neer dat ze hier meestal rond 5.00 's morgens nog een flesje van 100/2 krijgt. Als je wel wilt dat hij langzaam van de late voeding af gaat kan je misschien proberen om deze fles steeds wat kleiner te maken. Bijv. elke keer verkleinen met 30cc, slaapt hij daar goed op door dan verklein je 'm weer 30cc. Als ik kijk naar onze dochter, of ze nu om 3.00 of 6.00 komt voor dat flesje van 100cc, ze is eigenlijk altijd rond 8.00 wakker. Nou ja dit was zo maar even een idee, misschien kan je er wat mee.
Oh en slapen is hier trouwens ook al redelijk vast, doordat ik wel elke dag rond dezelfde tijd begin met de dag. Maar soms bakt ze er een dagje niks van, dan ga ik maar met haar mee. Slapen doet ze doorgaans van 10.00-12.00 van 14.00-16.00 en dan van 18.00-18.30/19.00. Soms slaapt ze 's morgens of 's middags 3 uur of ook wel maar eens 1-1,5 uur. Ze geeft verder bijna nooit aan dat ze honger heeft, dus vandaar dat ik voor mezelf wel ongeveer de tijdens van 8/12/16/20 aan houd, als leidraad en de hapjes komen daar tussendoor.
Thanks! Qua slapen is het niet echt vaste tijden, meer als hij moe is. Zo ongeveer: 8-930, 12-14 en rond 16 nog even. Vervolgens gaat hij rond 19/20 slapen en komt dan om 22/2230 zelf. Daarom denk uk zelf dat zoals in jouw schema 20/21 fles lastig wordt. 21.30 zou beter zijn maar dan heeft hij weer van 16-2130 geen flesvoeding. Kan dat wel zolang? Wanneer weet je of ze voldoende eten qua hapjes? Op zich hoef ik nie perse al die fles af te bouwen hoor die komt wel vanzelf. M’n oudste liet toevallig die vallen maar kwam dan snachts tot 9 maanden nog voor een kleine fles. De jongste sliep vrij snel door maar komt dus wel echt nog voor de avondfles. Als hij blijft slapen laat ik hem slapen masr dat gebeurd dus nog niet.
Oh ja, en meneer komt dus bijna niet voor flessen en viel laatste tijd ook af. Vandaar dat ik dus beetje schema zoek
Nee je kan die fles er nog best inhouden hoor, zeker als hij het kan hebben. Ik zou de 1 na laatste fles geven voor hij dan naar bed gaat om 19.00/20.00. Hier dus 9 vd 10x ook nog een flesje s nachts, principe is dus hetzelfde. Ze krijgt dus alleen maar 100cc anders drinkt ze s morgens niks. Tja voldoende eten qua hapjes is lastig inschatten. Je hebt grote en kleine eters natuurlijk, maar zelf houd ik minimaal 4 flessen aan tot de 6 maanden. Merk hier wel dat de behoefte minder wordt, ze laat geregeld wat staan, maar minder groente/fruit maakt daarin geen verschil dus ze mag van ons in principe eten zoveel ze wil. Komt nu denk rond de 75-100 gram van beiden. Onze zoon at op deze leeftijd makkelijk 150-200 gram weg dus best een verschil.
Die tweede en derde fles gingen hier ook als eerste moeilijk en ineens weigerde hij de derde fles helemaal en dronk de tweede weer normaal...toen zaten we ineens op drie flessen rond 6.5 maand
En hoe zag dat er ongeveer bij jullie uit? Hij weigerde vandaag ook z’n 2e en 3e fles. Ja 50 cc van beide
Ja dat was bij onze zoon ook zo, maar ik vond en vind 5,5 maand daar wat te vroeg voor dus vandaar dat ik ze nog wel aanbied. 3 flessen op de dag zag er bij onze zoon zo uit: 8.00 fles 180/6 10.00 fruithap 13.00 fles 180/6 en boterham 15.00 tussendoortje en diksap 17.00/17.30 warme maaltijd 20.00 fles 180/6 Hier drinkt ze ze vandaag opeens weer allemaal leeg, behalve de 1e vanmorgen niet, maar dan maak ik tegenwoordig pap van het restant en geef dat met de lepel, dan gaat er ook nog wel wat in.
Ik heb hem tot 6.5 maand gewoon het beetje laten drinken wat hij toen deed... Op het laatst was dat maar een slokje of 3 van de derde fles. Bij het cb zeiden ze toen ook...laat maar gewoon eraf, grote kans dat hij de andere fles dan wel weer helemaal opdrinkt. Om 8.00/.8.30 kreeg hij toen een bordje pap van 180/6 voeding, om 12.00 180/6 en om 19.00 180/6 Hij dronk inderdaad zijn tweede fles weer helemaal leeg toen de derde eraf ging.
Dat papje maakte ik ook toen hij begon te klooien en nog steeds. Hij was en is geen grote fan van zijn fles...liever water uit een rietjesbeker dan voeding en zijn flesje.
We komen er toch niet lekker uit merk ik! Probleem is dat de eerste fles vast staat om 630/7. De laatste tijd komt hij ook vast voor z’n laatste fles om 22.00 en anders snachts. Het lukt me dus slecht om naar 4 flessen te komen. Op zich zou dit wel lukken: 630/7 fles 180/6 930/10 fruit 12 fles 180/6(hij is nog geen 6 maanden maar daar wil ik dus over poosje brood en dan fles doen) 16 fles 180/6 17/18 groentehapje Maar dan: hij eet nog weinig groentehapje dus rond 19/20 krijgt hij honger. Het vervelende is: hij is om 19 super moe dus dan zou ik hem naar bed doen (als huj dan gaat slapen) en wasrsvhijlo komt hij dan om 20/21/22 zelf. Maar als ik hem om 19 geef voor z’n fles dan wordt ie ook om 23/00 wakker verwacht ik. We zitten zo te klooien omdat hij de fles van 630-18/19-22 altijd zo graag wil en voor die echt komt en leeg drinkt. Maar met die tijden kom ik bijna niet naar 4 flessen.
Ik kon het niet uit je verhaal helemaal duidelijk opmaken...maar een fles gewoon om 19.00/19.30? Als hij moe is en zijn nacht ingaat plus voldaan dan slaapt hij door. En als hij echt 5 flessen nodig heeft is dat volgens mij ook geen ramp, het wordt vanzelf minder als hij meer gaat eten.
Hana we hebben dit dus inderdaad gisteren gedaan en hij mekkerde een paar momenten wat maar geen drama en sliep door tot 7. Vandaag idem en vooralsnog slaapt hij nog (nu ik nog) We hebben dit 2 weken geleden ook gedaan en toen kwam hij steeds nog zelf om 22 maar nu lost het zichzelf een beetje op lijkt het
Nou het kan dus ineens zo zijn Ik kreeg het op me heupen want waar mijn oudste een mini was en is (woog bij 6 maanden 6100 gram bij geboortegewicht van 3300 gram) weegt deze vent al 8 kilo (met geboortegewicht van 3100 gram) Niet dat hij al te dik is of dik eruit ziet maar ik kreeg wel het advies minimaal een fles te laten vallen. Gelukkig vrij soepel gelukt nu!
Haha ik heb hier een dame van 70cm en 9,5kg CB wilde dat ik al naar 3 flessen ging, van de week 1 dag geprobeerd, maar is echt nog geen optie. Ze geven t vaak ook zelf wel aan. Hier laat ze gewoon staan als ze genoeg heeft dus zal vast goed komen. Totaal komt ze echt niet boven de 800cc op een dag uit. Kon vanmorgen ook weer 70cc wegspoelen. Hoop dat ze hier binnenkort ook de nacht lekker doorpakt.
AH maar dan is ze wel lang ook toch? Klinkt als prima in verhouding. Onze jongste is wel wat korter en ook korte ledematen dus aan z’n kleding nog niet gemerkt of zo, zit prima in 68 en liet inderdaad ook vaak zat flessen staan. En tot 2 weken geleden wilde hij ook perse die avondfles. Eten gaat ook nog niet zo best dus ik dacht prima eigenlijk. Niet dus blijkbaar Wel puzzelen zo he? Hopelijk pakt ze binnenkort die nacht okk!