Hi meiden, Inmiddels is mijn dochtertje 12 dagen oud. Ze krijgt Hero voeding uit de dr brown fles. We mogen 100cc aanbieden (90 water/3 voeding) en daar moet ze minstens 80cc van drinken. Maar ze valt altijd al in slaap als ze net 50 heeft gedronken.. dus nu verschonen we haar tussen de voeding in om weer een beetje wakker te worden, boertjes laten, andere houdingen.. en dan krijgen we er met moeite nog een klein beetje in daarna. Komt er op neer dat ze eigenlijk steeds maar 60/70 cc drinkt elke keer. Wat er in resulteerd dat ze binnen 3 uur al weer wakker is voor de volgende voeding. Ze heeft het dus wel echt nodig denk ik. Is het nou erg dat ze per voeding niet boven die 70 cc uitkomt? ze doet ongeveer een half uur tot 3 kwartier over de fles. Lijkt wel alsof ze veel moeite moet doen om er melk uit te krijgen? Iemand tips?
Je mag 100cc geven, maar het hoeft niet. Het is voor jonge babys juist heel goed om kleine beetjes te drinken en elke 3 uur iets te drinken. Het is veel natuurlijker. Volg haar en zolang ze poept, plast, tevreden is en groeit gaat het goed. De adviezen die tegenwoordig gegeven worden is om zo snel mogelijk naar zo groot mogelijke flessen te gaan. Hierdoor rek je de maag onnatuurlijk op en dit kan op latere leeftijd juist obesitas als gevolg hebben. Kleine beetjes zijn natuurlijker en ook beter voor een baby. Bij te veel voeding kan je reflux klachten creeren en darmkrampjes verergeren. Als richtlijn word gehanteerd dat je 150cc voeding (dus water met de schepjes erin) per kg kg per 24 uur. Dus een baby van 3 kg mag dan per 24 uur 450cc voeding. Als je 8 flesjes geeft kom je uit op 56cc per voeding. Minimaal mag je 120cc aanhouden en maximaal 180cc. Alles daartussen is goed. Sommige kindjes drinken zelfs iets onder het minimum, maar zolang ze tevreden zijn is dat geen probleem. Over de max kan je beter niet gaan.
Is het tongriempje niet te kort? Dat was het geval bij mijn zoontje deed er ook zo lang over viel ook makkelijk in slaap. En het is niet erg als ze vaker kleine beetjes drinken. Ze krijgen dan uiteindelijk genoeg binnen.
Onze dochter dronk met 10-14 dagen 7x70cc per dag, niks mis mee hoor, meer kreeg ze gewoon niet op. En na 2,5-3 uur weer komen voor een voeding is heel normaal hoor voor zo'n kleine baby!
Bedankt voor jullie reacties! Vannacht liet ze halve flessen staan en vanmorgen viel ze ook weer snel in slaap, dus hebben we het overgegoten in de difrax s fles. Ze maakte bijna geen geluidjes meer bij het drinken, en de fles was met een minuut of 10 leeg. (De helft had ik gegeven met de brown fles en daar had ze al 20 min. Over gedaan). Ik kijk het vandaag dus even aan hoe ze het doet met volledige difrax flessen.. Kleine meisje zit ook nog onder haar geboorte gewicht, en ik had een kraamzorg die nogal snel dreigde met het ziekenhuis, dus daar heeft ze me behoorlijk onzeker mee gemaakt. Maar ze ziet er goed uit, elke luier nat en minstens 2x per dag poep.. dus ik weet ook wel dat het gewoon goed gaat..
Jouw meisje doet het eigenlijk super, zoals baby's moeten doen. Voor een optimale groei en ontwikkeling van de hersenen is het net belangrijk dat ze maximum om de drie uur kleine beetjes drinken. In tegenstelling helaas tot de richtlijnen tegenwoordig, die vooral op maat van ouders gemaakt zijn en kinderen zo snel mogelijk op zo'n groot mogelijke flessen willen, zodat ze meer uren tussen een voeding laten. Jammer dat je aan de natuurlijke gang gaat twijfelen door die absurde norm. Dus nee, niet erg dat je meisje dat doet. Beter tien keer per dag kleine beetjes, dan zes keer een grotere fles. Écht.
Wauw het is echt net alsof ik over onze zoon lees. Hier gaat het precies zo! De vk dreigde al met kinderarts en alles heeft ons echt bang gemaakt. Odin wil ook niet meer dan 55 a 65 ml drinken per keer op een gegeven moment gaat hij de fles eruit werken en dan krijg je hem met geen mogelijkheid er meer in. Hij valt ook steeds in slaap tijdens het voeden daarom zijn we soms wel een uur bezig. Van de kraamzorg moeten we elke 2 uur voeden tot hij op geboorte gewicht zit. Vind het wel zorgwekkend maar hij ziet er verder ook gewoon goed uit en plast veel.
mijn advies doe waar je jezelf en zeker ook je kleintje zich goed bij voelt. als hij niet meer wilt drinken dan 65ml dan is dat goed. hij moet al om de 2 uur eten dan is steeds zo'n grote fles ook niet fijn.
Om de twee uur drinken is ook gewoon het advies voor pasgeborenen die bv krijgen. Dus waarom zou dat zorgwekkend zijn? De behoeften van een baby blijven dezelfde, of hij nu bv of fv krijgt. Alleen passen sommige baby's zich makkelijker aan aan die absurde normen van grote flessen en minder voedingen dan anderen.
Misschien heb je hier wat aan: http://lalecheleague.be/borstvoeding-a-z/179-weinigvoedingengeven.html Dat gaat over bv, maar de behoeften van een fv baby zijn natuurlijk gewoon dezelfde...
Nou ze hadden mij een beetje ongerust gemaakt omdat ze dus over een kinderarts begonnen enzo alsof er wat mis was.
Ja. Reden te meer om kleinere flessen te geven, in tegenstelling tot het advies op de pakken fv, toch?
Zorg wel dat elke voeding altijd minimaal 15 minuten duurt. Dat is echt heel belangrijk, liever zelfs 20 minuten. Als de difrax fles te snel gaat, maar de speen fijner is kan je de difrax speen op de dr brownsfles zetten. Jammer dat je zo onzeker gemaakt bent. Had niet nodig geweest. Het mag tot 3 weken duren voor je kindje weer op geboortegewicht is, zonder je zorgen te hoeven maken. En daar ben je nu nog niet.
Mijn zoontje zat na de kraamweek ook nog niet volledig op zijn geboortegewicht. Hij kreeg vanaf een bepaald moment enorme honger en schoot omhoog in de curve qua gewicht en lengte. Geef het wat tijd en je moet met 1 maand ook weer naar het cb en dan zie je precies hoeveel hij aangekomen is.
Ja bv is lichterverteerbaar. Echter 100cc borstvoeding of 100cc kv is beiden 100cc en neemt beiden evenveel ruimte in de maag in. De maag van een baby groeit niet sneller op kv als je het natuurlijk drinkproces volgt. Het wordt wel groter doordat ouders constant horen dat ze grote flessen moeten geven. Ik weet nog heel goed dat mijn 3 maand oude zoon echt net 1 weekje maximaal op 120/4 zat. Hij deed het daar prima op en ik was tevreden. Echter het cb dacht er anders over en ik moest naar 180/6 en wel per direct. Tja echt niet dus.
Gewoon zo door blijven gaan als je nu doet. Als ze meer honger heeft geeft ze het wel aan. Het komt wel goed!
dat is zeker zo. maar ik dacht dat de 100cc bv sneller verteerd is dan de 100cc kv. dus langer verzadigd zou moeten zijn. daar kan ik het helemaal verkeerd hebben hoor. ik heb mijn beide kinderen aangeboden wat ze zelf wilden drinken. wat niet in het maagje past kan je er ook niet inproppen. 100cc glas past ook geen 105cc water in.
Bv is lichter verteerbaar, maar in hoeverre is denk heel lastig. Je hoort genoeg verhalen van kindjes die elke 2 uur komen, maar ik ken ook de verhalen van babys die (op bv) maar eens in de 4 uur komen. De manier van drinken bij bv is ook heel anders dan uit de fles. En bij kv word er vaak wel overvoert. Want die 105 cc past niet in een maag van 100cc, maar als je dit blijft geven komt er dusdanig druk op de maag dat deze vrij snel oprekt. Ik denk dat veel mensen wel een verhaal kennen, van horen zeggen of van lezen, dat iemand met een maagverkleining uiteindelijk weer dezelfde hoeveelheden eet als voor de maagverkleining. Juist omdat die maag weer opnieuw opgerekt word. Dit gebeurd ook bij jonge babys. Het natuurlijke proces hoort erbij, die maag hoort te groeien. Alleen 240cc op 4 maanden is geen natuurlijke groei.