Onze zoon is nu ruim 10 weken oud en vanaf zijn geboorte kwam hij 's nachts maar 1 keer voor een voeding. Met 8 weken heeft hij zijn vaccinaties gehad en toen sliep hij 's nachts ineens door tot een uur of 7. (laatste fles is om 23.00u) Na 1,5 week vond hij dat wel genoeg en sindsdien is hij rond 5uur klaarwakker. We kunnen het soms dan nog wel wat rekken door hem weer onder te stoppen en hem zijn speentje te geven maar heel lang lukt dat niet. We hebben niet het idee dat hij dan honger heeft dus we geven hem dan dus ook nog geen fles maar ja...is dat wel zo handig? en hoe zou een slaapschema van een baby van 10 weken er ongeveer uit moeten zien? Verder lees ik regelmatig op het forum meiden van wie hun kindje al om 19.00uur naar bed gaat en dan doorslaapt tot de volgende ochtend. vanaf welke leeftijd gaan kindjes dat doen en zijn er nog dingen die je als ouder kunt doen om je kind te helpen om langer te slapen?
Mijn zoon is van 12-11 en daar zit nog geen enkel echt schema in hoor. 's nachts wordt hij nog om de 3/4 uur wakker voor bv, hij zit op de 7 voedingen. We doen hem wel 's avonds rond 19 uur op bed samen met de oudste, in bad, liedje zingen etc. Soms blijft hij dan slapen en wordt enkel wakker voor een voeding, soms is hij om 9 uur nog zo wakker dat hij er nog een uurtje bijkomt. Mijn zoon kreeg vanaf 3 maanden flesvoeding en heeft nog tot 8 maanden een avondvoeding van 11 uur gehad(op het laatst nog maar een klein beetje..) vanaf 8 maanden sliep hij dus van 7 tot 7 en dat doet hij nu nog steeds. Overdag is mijn jongste zoon trouwens telkens ongeveer een uur wakker en dan weer 2.5 uur slapen ongeveer.
Even een aanvulling; ik denk dat je heel erg geluk hebt gehad de eerste 2 maanden. Het is eerder uitzonderlijk dat zo'n jonge baby al zo goed slaapt. Als ik jou was zou ik gewoon om 5 uur een flesje geven en dan kijken of hij weer verder wilt slapen!
Oh als ik jou verhaal zo lees dan ben ik gewoon een beetje verwend denk ik Ik had al zoiets van...hoe kan het dan dat sommige kindjes zolang doorslapen maar als ik jou goed begrijp is dat pas veel later? Hij krijgt 5 voedingen per dag en vaak zit er zo'n 4uur tussen. 's avonds zit er ongeveer 3uur tussen. (we hadden van iemand een tip gehad om de voedingen 's avonds wat meer op elkaar te doen zodat zijn buikje wat voller zou zitten voor de nacht. Overdag is er ook totaal geen ritme te ontdekken in zijn slapen. de ene keer slaapt hij 's ochtends niet meer en de andere keer wel, hetzelfde geld voor eind van de middag/begin van de avond. Wat wel elke dag hetzelfde is, is dat hij na zijn voeding van 12.00u vaak slaapt tot een uur of 15.00u en 's avonds valt hij tegen 22.00uur in slaap en dan maak ik hem wakker voor zijn laatste fles. (ik had laatst het briljante idee om hem te laten slapen toen hij om 22.00uur in slaap was gevallen om te kijken tot hoe laat hij dan zou doorslapen. was alleen even vergeten dat hij dan zijn laatste fles zou missen dus meneer was om 2uur wakker en heeft daarna bijna niet meer geslapen...dat doen we dus ook niet meer haha) Hoe laat krijgt jou kleine zijn voedingen en slaapt hij overdag veel of is daar ook nog geen ritme in te vinden?
Er zijn wel kindjes die heel snel doorslapen maar dat is echt een uitzondering. Het lijkt vaak wat meer omdat die mensen heel trots en blij zijn(wel logisch) en dat dus delen. Het is heel normaal dat je kindje nog langere tijd een late avondvoeding heeft of zelfs een nachtvoeding. Doorslapen betekent in principe al 5 uur aan 1 stuk slapen, dus dat doet jou kindjes officieel zelfs al. Mijn zoon is overdag meestal maximaal een uur wakker. 20/30 minuten in de box, voeden, knuffelen en dan weer in zijn bedje slapen. Als hij langer wakker is raakt hij overprikkeld en valt hij een stuk slechter in slaap. Kindjes die overdag heel veel wakker zijn, zijn 's nachts vaak zo overprikkeld dat ze als een blok in slaap vallen(en dus lang slapen) maar overdag slapen is ook heel belangrijk voor een baby. Een 'echt' ritme zit er niet in, in ieder geval niet qua tijden, dat verschilt elke dag en nacht, maar ik probeer dingen wel op dezelfde manier te doen, en dat is dus wakker, spelen, voeden, knuffelen, verschonen, slapen, wakker, spelen etc. 1 x in de 2 dagen in bad en rond 7 uur 'echt' naar bed met een klein avondritueel.
Mijn meisje slaapt al door sinds ze 7 weken is.. maarja, ik baker haar in voor de nacht. Ik merkte vooral dat ze heel erg onrustig slaapt en ze sloeg zichzelf dus wakker 's nachts. Sinds ik haar inbaker heeft ze elke nacht doorgeslapen en zit ze prima op schema overdag. 3,5/4 uur tussen haar fles. 5 flessen..
heel herkenbaar Max is altijd een hele goede slaper geweest en rond de 8/9 weken werd hij ook om 6 uur 's morgens klaar wakker. dan liet ik hem bij me drinken en dan was meneer klaar voor de dag...ik heb er gewoon aan toegegeven...vroeg naar bed en 's morgens lekker om 6 uur opstaan en met hem spelen...om een uur of 8 was hij dan weer kapot moe en ging hij nog 3 uur slapen...dan sliep ik meestal ook nog even. gewoon aan toegeven en in meegaan is de beste optie in mijn ogen gaat vanzelf weer over
wat fijn om te horen hoe jullie dat aanpakken! @Floormax, heeft Max dat lang gehad dat hij zo vroeg aan de dag begon? en hoelaat ging hij dan naar bed? @mroos, leggen jullie, jullie kindje gewoon in bed ook al slaapt ie niet? Wij hebben dat tot nu toe nog niet gedaan en leggen hem pas in bed als hij slaapt maar we twijfelden al of het zo'n goed plan is dus de laatste dagen leggen we hem ook in bed als hij wakker is. Misschien is het ook wel een punt dat we dus niet zo'n vast avondritueel hebben.... Finn krijgt rond 20.00uur een fles en valt dan tegen 22.00uur in slaap waarna wij hem wakker maken voor zijn laatste fles rond 23.00-23.30uur. Herkennen jullie dit ook en is het dan een idee om de laatste fles naar voren te schuiven of gewoon wakker maken? Ik had van een vriendin een tip gekregen om hem een slaapzakje aan te doen omdat hij misschien wakker wordt van de kou...dat ga ik dus ook maar eens proberen.
ik geloof een week of 2...ik deed hem toen om een uur of 8 naar bed...en om 11 uur maakte ik hem dan nog wakker voor een voeding, ineens was het weer over en sliep hij steeds langer nu slaapt hij de klok rond
ik legde hem trouwens ook wakker in bed...in het begin kreeg ik wel protest en was ik als ik pech had met tussenpozen van 10 minuten wel een uur met hem bezig eer hij sliep...maar tegenwoordig leg ik hem wakker in bed en hij geeft geen kik soms nog een keertje terug voor de speen maar that's it van dat schema ben ik nooit zo geweest...ik deed het hoe het uitkwam dus daar zou ik me niet zo druk om maken...
wat wij hier nu proberen is de laatste fles iets meer te geven. Lucas zou 5x150 of 6x120 mogen hebben. 5 flessen redt hij nog niet omdat hij 's nachts ook nog een keer komt. Ik heb gisteren contact met het CB gehad en wij geven hem nu overdag 5x120 en de laatste fles tussen 22 en 23 uur (afhankelijk van het verloop van de dag, want we hebben nog geen echt ritme) geven we hem 1x150/5. Vannacht voor het eerst geprobeerd en hij heeft geslapen van 22.00 uur tot 4.30 uur! Dus daar zijn we super blij mee! We gaan dit nu gewoon een paar weken doen, in de hoop dat die 4.30 u later gaat worden. Ook proberen we 22.00 uur iets later te maken. Maar nogmaals, dat ligt aan zijn eigen ritme. Als hij zijn eerste fles in de ochtend om 7 uur heeft is zijn dag heel anders ingedeeld dan dat hij deze om 9 uur heeft. Misschien is het een idee om de laatste fles dus iets meer te geven. Bovendien maken wij lucas NOOIT wakker voor een fles, behalve de laatste fles. Daarbij houden we wel rekening mee dat er overdag niet te veel tijd tussen de voedingen zit, maar van de andere kant geeft hij zelf aan wanneer hij honger heeft....