Beste Allen, nog enkele weekjes en dan word mijn zoontje geboren. mijn partner en ik willen ons kindje heel graag laten dopen. maar ik vroeg mij af hoe die allemaal geregeld moet worden. en duurt het lang voordat dit alles geregeld is? moeten wij er nu al aan beginnen of kunnen we wachten tot ons beebje een maand of 2 oud is. wil het graag laten dopen rond de 3 a 4 maanden ofzo. kan iemand mij hier meer over vertellen? alvast bedankt! groetjes,Sharon
Het is handig om contact met diegene die in het doopgroepje zit van je kerk, wij moesten een aantal avonden voorbereiden. Ook moesten wij met de andere ouders zelf een kerkboekje in elkaar zetten (met hulp uiteraard, was erg leuk). Succes, groetjes Senna
wij hebben 1 1/2 mnd van te voren de pastoor van de parochie gebeld. we hebben 2 gesprekjes gehad over de aankleding van de doop, wat we wel en niet wilden, wie peetoom en tante werden en wie wat voor deed lezen etc. Boekje heeft hij daarna samengesteld en je mag zelf een doopkaars regelen of die van de parochie nemen. succes alvast met de bevalling twinny
Wij hebben een paar weken na de geboorte contact gezocht met onze dominee. Telefonisch een datum geprikt en daarna een afspraak gemaakt voor circa drie weken voor de geplande doopdatum om de doopdienst door te nemen.
Dat verschilt per gemeente/parochie. Ik zou pas na de geboorte contact opnemen, maar de kans is groot dat je wel enkele voorbereidingsavonden hebt en je wil misschien goed nadenken over teksten enzo. Dus als je al rond 3 maanden wilt dopen, moet je misschien zo rond de 1 maand contact op gaan nemen. Wij hebben ons meisje pas met 6 maanden laten dopen.
Bij ons staat in het kerkenblaadje altijd wanneer zo'n infoavond is voor je kindje te laten dopen. Hier ging dat heel vlug, hadden ons ingeschreven voor de infoavond, week erop kregen we een persoonlijk gesprek en konden we onze voorkeur voor de dag geven. Wij hadden dat 2 maanden van te voren gedaan, zodat we ook tijd hadden om de uitnodgingen te maken en versturen! Gewoon anders even informeren bij jullie kerk hoe het in zijn werk gaat en hoelang er overheen gaat