Voor de verjaardag van mijn dochter zag ik stukjes banaan in chocola en dan met sprinkles/nootjes/kokos o.i.d. Deze stukjes moeten in de vriezer bewaard worden en kunnen als ijlolly of als lolly gegeten worden. Nu mijn vraag: deze kan ik voor haar verjaardag maken, maar op de dsg zelf moeten ze om 8.00 uur uit de vriezer en worden ze pas rond 10 uur gegeten. Kan iemand mij vertellen of het zo lang goed blijft? Ziu de chocolade eg gaan smelten of de banaan bruin worden?
Is daar geen koelkast? Verder even uittesten vooraf: Luchtdicht verpakken, in koeltas, en chocoladeglazuur/ganache maken.
Het idee is dat het dan ijsjes zijn en na twee uur zijn het gewoon koude bananen. De chocoladelaag kan bruin worden door oxydatie tegengaan (want dan kan er geen lucht meer bij de banaan) maar eenmaal bevroren banaan wordt wel wat papperig als het ontdooit. Lijkt me dus geen geweldige optie. Koelelementen en een diepvriestas zouden wat kunnen helpen maar waarom een bevroren traktatie maken als het ook makkelijk kan?
Dat was ook mijn idee, dat het pap zou worden Maar hoe kan het dan makkelijker? Als je het vers maakt, wordt de banaan toch bruin? Bovendien moet ik het de avond van tevoren maken, omdat ik op de dag zelf moet werken. Ik denk dat het toch maar appels worden...dat is makkelijker.
Ik hoorde mijn kinderen in gedachten al gruwelen hahaha.. Dit soort traktaties zijn voor hun zeker geen succes..en weet uit ervaring dat veel kinderen dit niks vinden. Ze zijn gek op fruit en groente, maar niet als traktatie bewerkt met zoetigheid.. of als "gezonde traktatie". Waarom niet iets simpelers? Iets waarvan je zeker weet dat het in de smaak valt, en makkelijker voor jou is om te maken (minder stress).. Ook zo zonde als je veel moeite doet, en meer dan de helft kunt weggooien..
En bladerdeeghapje met banaan en chocolade? Is hier succesvol. En kan ingevroren worden eventueel. Of de dag van te voren gemaakt worden.
Het wordt op school toch wel erg op prijs gesteld als het een (enigszins) gezonde traktatie is en ik zelf als juf vind dat toch ook wel fijn.
Ja of een pauw.... in een halfronde bol lange prikkers met allerlei stukken fruit aan. En een pauw maken en ervoor plakken van kleurkarton.