In ons geval ging het om waarde van ons huis die bepaald werd door een taxateur. Vervolgens werd deze waarde vergeleken met ons hypotheek. We hadden van de bank tabellen gekregen van de huidige rente % in geval ons hypotheek 100%, 80%, 67,5% van de woningwaarde was. Toen gingen we rekenen, bijv. 80% x waarde is een streef bedrag aan hypotheek en wat moeten we dus aflossen. In ons geval mochten we max 20% per jaar boete vrij aflossen.
Ik weet niet of waarde van jullie huis zwart op wit staat, anders zou je een taxateur kunnen inschakelen. Kosten zijn ongeveer 350 euro voor een taxatie rapport. Heb begrepen dat taxatie voor hypotheken met NHG duurder zijn. Kijk bij je bank wat de hypotheek % zijn bij lagere hypotheek tov waarde. Kun je snel berekenen of het voor jullie interessant kan zijn. O ja, ons bank vertelde ons dat in dit soort gevallen is de rente aanpassing kosteloos.
Klopt, de meeste banken laten de rente op je hypotheek afhangen van de marktwaarde van de woning. De percentages verschillen per bank maar als de marktwaarde van je huis rond de 100% van je hypotheek bedraagt, betaal je meer dan bij bijv. 80%. Dus ik snap dat je graag snel in een lager rentetarief wil zitten en daarom aflost op je annuïteitenhypotheek. Desondanks blijft het zo, zoals je zelf ook beschrijft, dat je door extra af te lossen op je annuiteitenhypotheek steeds minder rente kunt aftrekken. Voor je spaarhypotheek geldt dat niet. Daarom is over de hele looptijd gezien, storten/inkorten in je spaarhypotheek voordeliger. Of dat ook in het geval van een lagere rente na lagere woningschuld zo is, is waarschijnlijk heel lastig te berekenen . Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Een lagere woningschuld kan gevoelsmatig beter voelen dan een storting in de spaarpolis van een spaarhypotheek. Ik zou ook liefst voor beiden willen gaan...
Super verhelderend beschreven, Jiska! We zaten ook lang te twijfelen, maar ons bank gaaf aan dat in ons geval storten in ons spaarpotje niet mogelijk was. Alleen aflossen. Dan maar deze keuze. Ik zou anders ook ook 50/50 willen, kan nooit kiezen haha