Hypotheek op naam vriend

Discussie in 'De lounge' gestart door Kuona, 25 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosado

Rosado Niet meer actief

Daar heb je helemaal gelijk in. Vanuit vriendlief zou het niet slim zijn om het huis ook op haar naam te zetten als hij de enige schuldenaar is. Maar als zij er ook gaat wonen is het niet zo verstandig om het huis alleen op zijn naam te zetten, zeker niet als ze wél mee gaat betalen aan de woning. De allerbeste oplossing is inderdaad om zowel beide eigenaar als schuldenaar te zijn. Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom schoonpa alleen zijn zoon als schuldenaar wil.

2. Seth

Seth Niet meer actief

Dat is heeeeeeel dom van schoonpa.....!!!!!

want normaal wil ELKE bank ze allebei als schuldenaar... kunnen ze bij beiden plukken als ze niet betalen....

Denk dat het gevoelsmatig met geld geven te maken heeft.... maarja een hypotheek is niet geld geven... maar geldlenen en terug betalen.. (helaas...:D)

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Hahaha, ja inderdaad, was het maar "geld geven", dat zou lekker zijn. LOL :D

4. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

wij hebben ook een deel van onze hypo bij schoonouders en die staat ook alleen op mijn man zijn naam.
    Koopcontract hebben we beide getekend. Dus kortgezegd: huis is van ons beide en mijn man heeft een schuld bij zijn ouders... Heeft er bij ons mee te maken dat schoonouders in hun testament hebben staan dat ik niks krijg als ze overlijden en wij uit elkaar gaan. waarschijnlijk bedoeld jou schoonvader het ook zo.

Ik zou dus als ik jullie was ff langs een notaris gaan.

5. Seth

Seth Niet meer actief

kun je dat uitleggen dat testament gedeelte....
    want ik zie het als twee aparte dingen namelijk.....

ik bedoel... het is toch niet zo dat als de hypotheek op beiden namen staat... en je schoonouders zouden te komen overlijden dat je dan niet meer terug hoeft te betalen?? en dat je dus iets "zou krijgen"....omdat je niet meer terug hoeft te betalen....
    een hypotheek zou dan toch gewoon doorlopen.... en ivm middels een cessie overgedragen kunnen worden aan andere erfgenamen....

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Precies wat ik me ook afvroeg. Beetje soort vergelijkbare situatie als de DSB-bank affaire, waarbij er serieus mensen waren die dachten dat ze nu hun hyp niet meer hoefde af te betalen omdat DSB failliet was. Maar ja, zó werkt het natuurlijk niet.

7. Seth

Seth Niet meer actief

en wat ik me nu ook bedacht.... als de ouders maar een zoon hebben.... en hij zou dus ook de bank worden middels erfrecht.... en de hypotheek komt te vervallen.... (omdat hij dan schuldenaar en bank wordt)

Dan zit het geld in het huis.... waar vrouw toch half eigenaar van is... dus erf je indirect toch.....;)

8. winniethepoeh

@ seth. manlief heeft alleen een zus en die heeft hetzelfde bedrag als 'hypo'. Als ouders komen te overlijden, krijgen ze dat geld dus. Ze betalen ook elk jaar de rente/aflossing, maar we krijgen dat via een schenking terug... (zolang wij dus bij elkaar blijven heb ik hier ook voordeel van).

Mijn schoonouders hebben dit al aan mijn man 'gehypotheekd' toen wij nog niet getrouwd waren en waren dus ook bang dat ik er dan met het geld vandoor zou kunnen gaan, maar het is op papier een lening, dus ze hadden de helft van mij kunnen vorderen als het verkeerd was gegaan. Nu is het zo dat dus wel het huis voor de helft van mij is (en overwaarde) maar mijn man dus een lening heeft bij zijn ouders.

9. Seth

Seth Niet meer actief

kijk daar zit dus het verschil...omdat het dus een onderhandse geldlening betreft.... (en niet echt als hypotheek gevestigd is)
    ligt het er net aan hoe het beschreven is idd....
    duidelijk!

10. winniethepoeh

Middels een uitsluitingsclausule in het testament van de schoonouders kunnen ze dit dus voorkomen. Ik weet nog niet precies hoe dit zit, maar het is tegenwoordig zo dat schoonouders kunnen bepalen wat er met het geld gebeurt na hun dood. Als mijn man zou overlijden en wij hebben kids, dan krijgen onze kids alles en ik niks. Als man komt te overlijden en we hebben geen kids, krijg ik ook niks. (We waren een dag getrouwd en toen zeiden ze dit...:$ )

Ik wil dit nog wel ff uitzoeken, want stel je voor dat manlief met het geerfde geld een auto koopt, die wordt minder waard, dan zou ik het raar vinden, dat wanneer we uit elkaar zouden gaan (gebeurt niet..:D) hij nog steeds recht heeft op het geerfde bedrag. Wij hebben namelijk alles al goed geregeld, mogen we ooit uit elkaar gaan en ik wil niet door een testament van schoonouders in de problemen komen.

11. winniethepoeh

Je hoeft dit niet bij een notaris te deponeren, maar voor de bealstingdienst moet er wel een overeenkomst zijn gemaakt. Dus die is er wel degelijk en ligt bij schoonouders in de kluis.

12. Seth

Seth Niet meer actief

Er bestaat idd een clausule dat het geerfde nooit in de een gemeenschap zal vallen...

dit is bijvoorbeeld ook als partner overlijdt, en die weduwe zou in gemeenschap van goederen hertrouwen... dat nieuwe partner nooit met het geld van de overledene vandoor kan gaan.....

tja het IS zo ingewikkeld dat erfrecht... en dan heb je nu het oude erfrecht.. het nieuwe erfrecht... bla, bla, bla....
    Werd er soms niet goed van....;)

13. Seth

Seth Niet meer actief

ik neem aan dat jullie WEL een kopie hebben toch??!!

14. winniethepoeh

Haha zekers! Ik heb mijn zaakjes goed voor elkaar.
    Heb het te vaak in mijn omgeving zien gebeuren dat de ene persoon met lege handen stond, en mijn man heeft dat ook meegekregen, dus die is het hier volkomen mee eens. Plus we kunnen er nu fatsoenlijk over praten, maar als we uit elkaar zouden gaan, dan kan dat vaak niet meer in redelijkheid. Dus vandaar dat we heel veel dingen op papier hebben gezet.

15. Writer

Writer Niet meer actief

we hebben huis gekocht en samenlevingsontract laten maken
    huis van een inkomen dus allen op mij man zijn naam ,maar met dat contract delen we alles

16. Seth

Seth Niet meer actief

uhhhh ik wil niet vervelend doen,...
    maar wist je dat je man bijvoorbeeld wel stiekem je huis kan verkopen zonder jouw toestemming?

hebben jullie ook testamenten?

17. winniethepoeh

@ meesa, heb jij wel het koopcontract getekend dan? Anders is het huis gewoon van je man/vriend.

18. Seth

Seth Niet meer actief

juist.....

19. Writer

Writer Niet meer actief

nou gelukkig ken ik mij man al te goed hij zou nooit huis verkopen zonder dat ik het weet

trouwens ik ben zelf huismama geen inkomen dus zou het huis zowizo niet kunnen houden als wat gebeurd , maar hij kan mij niet eruit schoppen/// hij wou zelf op contract zetten dat na scheiding ik met kinderen in huis mocht blijven en hij kosten bleef betalen ,maar dat kon niet volgens notaris

we hebben een testment ook

20. winniethepoeh

@ meesa. het is niet slecht bedoelt van ons hoor.

Het is helaas zo dat ik mijn nicht en haar scheiding heb meegemaakt. Ze heeft hem met 25000 aan schulden laten zitten en tante (andere kant familie) is door haar vriend er zonder pardon uitgezet, met de kids, door haar vriend toen ie een ander had. Ook niks op papier. En niemand had ooit verwacht dat ze uit elkaar zouden gaan, zelfs zijn eigen familie niet. Zijn 14 jaar samen geweest. Heeft hij nu ook geen contact meer mee. Het gebeurt dus helaas dat je denkt dat je iemand heel goed kent, maar dat het toch verkeerd gaat. En ik had op het moment dat wij een huis gingen kopen ook geen inkomen, want ik studeerde nog, Maar ik deed wel het huishouden en heb wigenhandig alles behangen en geverfd. En de tuin gespit en ingericht. Dus wij hebbentoen wel allebei getekend, zodat we tenminste beide eigenaar zijn. En ook de andere hypotheek staat op beider naam, Gewoon voor de zekerheid.

Deel Deze Pagina