Hypotheek ophogen voor warmtepomp/verbouwing

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 15 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Gezien de hoge gasprijzen zitten wij te kijken om een warmtepomp aan te schaffen. Het liefst willen we helemaal van het gas af.
    Helaas hebben wij hier niet voldoende spaargeld voor.
    Zonnepanelen hebben we al een paar jaar.

Nu attendeerde iemand ons erop dat wanneer je huis overwaarde heeft, je de hypotheek kan ophogen voor een verbouwing/verduurzaming.
    Dit klinkt ons wel interessant in de oren. Maandag bel ik ons financieel adviseur voor een afspraak, maar ben natuurlijk reuze benieuwd naar meer ervaringen en meningen.

We zouden dan 40/50k willen ophogen voor een warmtepomp en keukenverbouwing. We hebben geen speciale wensen voor een keuken. Warmtepomp zou lucht/lucht worden.
    Overwaarde op ons huis wordt geschat op iets meer dan 2 ton.

Dus, vertel waar moet ik zeker aan denken om te vragen tijdens zo'n gesprek of wat is je eigen ervaring die je kwijt wilt?

2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Wij hebben onze hypotheek overgesloten met een deel opgenomen tbv verbouwing.
    Maar niet zozeer voor verbetering (nou ja... vloerverwarming is maar 15% beter tov radiatoren maar je bent die lelijke dingen kwijt)

Wij hebben een warmwater boiler 120 liter aangeschaft (met wifi) en dit werkt echt geweldig. We douchen toch niet allemaal in de ochtend maar met zijn 3en kan het makkelijk en de warmwater is nul, qua gas. Deze mnd nog geen gas verbruikt, alleen elektriciteit, iets van 40kwh en doordat we zonnepanelen hebben, merken we dat niet.
    Ik ben benieuwd naar de winter...

3. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Je kunt de overwaarde alleen opnemen als jouw/jullie salaris ook hoog genoeg is om dat bedrag te lenen. Vaak vragen ze dus ook in zo’n gesprek naar je jaarsalaris. Handig om dat paraat te hebben!

4. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ja dat weet ik nog van het originele hypotheek gesprek.
    Ik blijf het maar raar vinden dat als je het maandbedrag prima kan betalen je soms toch het bedrag niet geleend krijgt.

5. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Yep! Wij willen een ander huis kopen, betrof nog geen ton verschil, we spaarden 1000 euro per mnd maar 100 euro extra hypotheek konden we volgens hun niet dragen... heel bijzonder. (maar ja eigen zaak he)

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Je kunt ook een persoonlijke lening afsluiten. Als je die gebruikt voor verduurzaming van het huis (ook een keuken) dan mag je de rente aftrekken van de belasting. Soms is dit voordeliger dan de hypotheek ophogen omdat je dan vaak ook weer naar de notaris moet enz.

wishfulthinking en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Is er een optie om het bij familie te lenen evt? Wij hebben een nieuwe ketel met warmtepomp besteld een aantal weken terug. Installatie over 40! weken

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Sommige gemeentes hebben ook leningen met heel gunstige rentes voor verduurzaming.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    notariskosten en de kosten van de financieel adviseur. ik zou eens kijken op energiebespaarlening.nl of duurzaamheidslening.nl

10. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Wij hebben onze hypotheek afgelopen week opgehoogd.

Je kan kijken naar een verduurzaamheidshypotheek, die van ons 37.000 en daar betalen we 0,5 rente over.
    Dit bedrag is in 15 jaar afgelost, ons totale bouwdepot is wel een heel stuk groter.

Voor het vergroten van de hypotheek moest inkomen van man berekend worden (zzp) en moest het huis getaxeerd worden met huidige waarde en waarde na verbouwing.
    Ons bouwdepot valt volledig binnen de huidige overwaarde van het huis.
    Hierdoor was het inkomen van mijn man niet heel spannend omdat we niet aan onze max qua hypotheek komen.

Verder moet je qua warmtepomp rekening houden met de levertijden.

11. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Wij hebben onze hypotheek begin dit jaar opgehoogd ivm een verbouwing. We hoefden niet naar de notaris omdat onze hypotheek al hoger ingeschreven was, maar je hebt wel opnieuw advies en afsluit kosten, en er is een taxatie nodig (soms kan het af met een desktop taxatie, die is een euro of 100, maar als je huis lijfelijk getaxeerd moet worden is het tegenwoordig al gauw 850 euro). Wij hebben niet voor een verduurzamingshypotheek gekozen want was puur voor een uitgebreide verbouwing (twee dakkapellen op zolder, nieuwe badkamer, en beneden uitbouw met nieuwe keuken) daarvan is de rente misschien wel weer anders. Afhankelijk van wat je wilt lenen zou ik ook de optie die hier boven gegeven wordt goed bekijken, afsluitkosten etc tellen ook op (ook al zijn ze volgend jaar aftrekbaar).
    Er wordt overigens inderdaad opnieuw naar je inkomen gekeken dus handig om dat vast bij de hand te hebben.

Deel Deze Pagina