Ik vind dit een rare redenering. Als je straks toch een keer een jaar of 60 ben wil je toch gewoon vrij van schulden zijn? Wij zijn straks over 10 jaar helemaal vrij van hypotheek, ik ben dan 54 jaar. Heerlijk vooruitzicht. Kinderen allemaal de deur uit en genieten.
klopt je moet ervoor zorgen dat je niet eerder aflost dan 20 of 25 jaar, maar dat gaan we voorlopig toch niet redden. Over een kleine 3 jaar loopt onze rentevaste periode af en dan verwacht ik dat we minder rente gaan betalen en dat de inleg toch weer stijgt.
tja wij betalen tegen die tijd misschien nog 200-300 euro aan hypotheek, das toch ook prima te overzien en dan blijft er nog genoeg over. en dan nog ik leef nu ik. Ik kan wel alles op zij zetten om af te lossen, maar wie weet ben ik dan al lang dood en begraven als er pas van zou kunnen genieten.
Wij hebben 0% aflossingsvrij, we vinden het geen fijn idee en als je de hypotheek op deze manier kan betalen, laat ik het liever zo. Ik heb gehoord dat het afsluiten van een verzekering op latere leeftijd m.b.t. je hypotheek wel flink kan oplopen, omdat je op latere leeftijd natuurlijk een groter risico vormt.
Je hebt die hypotheek al een tijdje, als ik het goed begrijp. Heb je tot nu toe al extra afgelost om je aflossingsvrije deel te verkleinen? Of heeft die van begin af aan al op 77000 gestaan? Wij hebben met het afsluiten van onze nieuwe hypotheek (in ons geval voor een nieuw huis) wel het aflossingsvrije deel verhoogd. We hebben zelfs het volledige bedrag van de oude hypotheek als aflossingsvrij in de nieuwe hypotheek gedaan. Maar wij hadden de jaren ervoor al elk jaar 15000-25000 euro afgelost. We wisten dus al dat we dat kunnen betalen èn de discipline hebben om het te doen. Inmiddels hebben we dus ook alweer een paar flinke happen uit de nieuwe hypotheek gehaald. Het gaat nu wat langzamer, omdat we ook een jaar gebruikt hebben om zonnepanelen aan te schaffen. Daarmee verlagen we onze maandlasten weer op een andere manier. Hoe dan ook: als je alleen maar van plan bent om af te lossen, maar het nog nooit hebt gedaan, zou ik niet zo'n groot aflossingsvrij deel nemen. Als je wel echt aflost, is het gunstig. Overigens zijn wij nu aan het aflossen op ons annuïtaire deel. Schijnbaar is dat nu het meest gunstig. Geen idee, daar verdiept manlief zich allemaal in. Ik heb eigenlijk vrij weinig interesse in geldzaken, dus ik geloof als een kneusje gewoon wat hij zegt. En dat is maar goed ook, anders hadden we al minstens 3x een nieuwe auto gekocht, nooit afgelost en nu niet in dit prachtige huis gewoond (en dat ook nog eens vrij voordelig.)
Dit. En hou er ook rekening mee dat je (chronische) ziektes kunt krijgen waardoor je geen of erg moeilijk een hypotheek meer af kunt sluiten voor dat laatste deel. Toevallig onlangs gehoord van een 30-jarige kennis en een 50-jarige collega die kanker hebben gehad (nu volledig gezond verklaard) en toch daardoor veel moeite hadden om een hypotheek te krijgen. Bij de oudere collega lukte het uiteindelijk helemaal niet.