Wij hebben om deze reden gekozen voor 70% 30% de 30% is aflossingsvrij en voorlopig zijn er nog genoeg wensen om niet extra af te lossen maar als de tuin en de zolder klaar zijn komt dat geld er wel en dan kunnen we met €7000,00 het belastingvrije aflossingsbedrag aardig inlopen. 70% afgelost vinden we een prettig idee, beetje ingebouwde veiligheid ondanks de overwaarde. Nadeel van overwaarde is dat je nooit weg kan je nieuwe huis is ook duurder.
Dit. Wij hebben een groot deel wel aflossingsvrij genomen. Ik vond dat heel spannend. Mijn man niet. Wij gaan ervan uit dat we tzt de schuld wel kunnen betalen of voortijds deels kunnen gaan aflossen. Of over 10 jaar onze hypotheek aanpassen. T is namelijk niet zo dat je nooit meer iets anders kunt als je het nu aflossingsvrij neemt.
Wij hebben overigens voor zo laag mogelijke maandlasten gekozen en dan kom je dus op een groot deel aflossingsvrije hypotheek.
@Feye laat die adviseur ook wat dingen op een rij zetten. Hoeveel zouden jullie per maand kwijt zijn met alleen aflossingsvrij of deel aflossing en deel aflossingsvrij en waar sta je dan eind van je hypotheek etc. Bij ons kwam uit die berekening qua bedragen soms veel en soms maar weinig verschil in maandlast en in “restschuld” aan het eind van de looptijd.
dit hangt echter wel volledig af van de renteperiode die je hebt. Je mag op veel hypotheken zoveel aflossen als je wilt, maar het maakt uit of je de rente vast hebt staan of flexibele rente hebt. In dat laatste geval mag je aflossen, in het eerste geval betaal je boven een bepaald % een boete
Ja doen we. Hij heeft al een aantal berekeningen laten zien op basis van voorlopige cijfers: verder gaan zoals we nu hebben, overzetten met een klein deel aflossingsvrij, overzetten met de max. aflossingsvrij. Nu hebben we alle documenten aangeleverd en kan hij met definitieve cijfers gaan rekenen. Dus wachten nu daar op. Maar wat jij ook aangeeft: ik vind veel aflossingsvrij dus spannend. Man ook niet zo. Een middenweg is ook zo half/half...
Maar dan nog is het minimaal 10% van het startbedrag per jaar wat je boetevrij mag aflossen, dus normaal gesproken levert dat geen problemen op. Dit geldt voor alle hypotheekvormen, dus staat verder los van wel/niet aflossingsvrij. Ik zou ook opletten hoe het zit met rente, vorig jaar was de rente die je bij een aflossingsvrije hypotheek betaalde bij de rabobank bijna een half procent hoger dan bij een annuitaire hypotheek (voor ons tenminste). En uiteindelijk maakt dat natuurlijk wel best veel uit over een looptijd van 30 jaar.
bedoel je niet maximaal? Vaak mag je maximaal 10% boetevrij aflossen, maar als je een flexibele rente heb mag je onbeperkt aflossen. en dat is per leningdeel, niet van de totale som, dus soms kan dat best vervelend zijn dat je maar 10% mag aflossen als je extra wilt aflossen op leningdelen met minder gunstige voorwaarden
Mijn minimaal sloeg op dat het altijd tenminste 10% is, bij sommige hypotheken is het 20% bijvoorbeeld (maar ik had het er onduidelijk neergezet, dan is die 10 of 20% inderdaad wat je maximaal kunt aflossen). Ik geloof dat als de huidige rente (bij afsluiten van dezelfde soort hypotheek) hoger is dan de rente die vast staat, je ook onbeperkt mag aflossen, gezien de huidige rente geldt dit waarschijnlijk heel erg vaak de komende jaren. Verder ligt het geloof ik aan de hypotheekverstrekker of het per leningdeel geldt, bij ons (rabobank) wel, dus dat zou lastig kunnen zijn als je daar dan niet goed over nadenkt, bij sommige verstrekkers geldt de 10% over de totale hypotheek en dan kun je dus meer aflossen op een bepaald leningdeel als je zou willen. Behalve het winnen van een loterij of het krijgen van een grote erfenis, zie ik echter niet zo snel situaties waar 10% per jaar te weinig zou zijn om extra af te lossen. Maar dat geldt voor ons, misschien dat dat niet voor anderen zo is.
aha, inderdaad. Meestal is het minimaal 10% wat je maximaal mag aflossen. Wij hebben best veel leningdelen met verschillende looptijden. Er zitten er best een aantal tussen waar ik heel graag meer op zou willen aflossen. Dus echt situatie en persoons afhankelijk of je daar tegenaan loopt. Omdat het nog lang vast staat en hoge rente is het totaal niet aantrekkelijk om boete te gaan betalen als je versneld aflost. Maar gelukkig loopt einde van dit jaar een van die leningdelen af ik reageer ook vooral omdat veel mensen allerlei aannames hebben rondom hypotheken en bij heel veel dingen totaal niet stil staan. Niet richting jou hoor, jij hebt er overduidelijk wel kennis van
Haha, dat valt ook wel mee hoor, het is dat we vorig jaar een huis hebben gekocht, wat eerst nog gerenoveerd moest, dus met bouwdepot, dubbele lasten en overbrugging enzo, anders was mijn kennis ook maar minimaal geweest…