Zoals de titel al zegt, morgen moet ik voor een uitstrijkje. Laatste tijd heb ik geregeld wat tussentijdse bloedingen (2 jaar geleden ook tijdje gehad toen uitstrijkje laten doen maat was gelukkig pap1) Zit nu toch wel in de stress. Zo bang dat de pap uitslag verkeerd gaat zijn. Ook die eendenbek morgen zie ik gruwelijk tegen op, doet me altijd zo'n pijn. En nu maak ik mezelf dus gek met m'n gedachtes hoe leer ik mezelf ontspannen?!
Oh vervelend idd. Ik zou gewoon even aangeven bij degene die het afneemt dat je er zo tegenop ziet en de eendenbek vervelend vind. Succes morgen, hopelijk heb je snel de uitslag.
Aangeven bij de arts dat je er gespannen voor bent. Dan doen ze vast rustig en in jou tempo. Je bent echt niet de enige die dit erg vervelend vind, dus gewoon aangeven. Veel sterkte morgen.
Misschien aangeven bij de huisarts hoe je je voelt? (Weet niet of je bij de huisarts moet zijn), maar dan kan hij/ zij daar rekening mee houden en je misschien op je gemak stellen.
Je kan het ook thuis zelf doen: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker/zelfafnameset Misschien kan je dat proberen?
Ik ben er ook geen fan van, zonder klachten had je een zelftest kunnen doen voor je periodieke bmhk onderzoek. Dat vond ik wel een uitkomst. Ik begreep dat er eventueel verschillende maten waren maar of iedereen dat heeft weet ik niet. Gewoon aangeven dat je er erg tegenop ziet en gespannen bent en moeite hebt met ontspannen. Misschien nog een optie om m zelf in te brengen, in elk geval t eerste stuk bijv? Heb je wat meer controle over spannen en ontspannen. Gyneacoloog liet me met mn tenen wiebelen tijdens de vlokkentest (de mijne was via buikwand) is ook een trucje om je focus te verleggen, zijn geen alledaagse instructies namelijk. Het hielp wel!
Die vlieger gaat niet op wanneer er klachten zijn. Dan moet je toch voor dat uitstrijkje alsnog. Net zo goed als wanneer uit de zelftest dingen komen (voor reguliere periodieke controle zonder dat je klachten hebt of een ongunstigere uitslag in t verleden) dan moet je ALSNOG dat uitstrijkje laten maken.
Gewoon aangeven dat je het spannend vind. Ik doe heel vaak uitstrijkjes en heb ook vaak gespannen vrouwen. Probeer je te focussen op een punt in de ruimte en adem goed in en uit dan is het zo gedaan. Ik ben doorgaans binnen 15 seconden klaar dus denk daar aan Succes en komt goed.
Bij mij helpt het om het als iets 'positiefs' te zien. Een uitstrijkje is bedoelt om afwijkende cellen vroegtijdig te signaleren. Stel dat het afwijkend is, ben je er op tijd bij en word je in de gaten gehouden en eventueel behandeld. Het kan veel ellende in de toekomst besparen. Daarbij valt een uitstrijkje mee. Ik heb een aantal keren een afwijkend uitstrijkje gehad, en ben daarom juist blij dat ik gegaan ben. Natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar misschien dat het veranderen van je mindset de spanning al een beetje verminderd. En zoals hierboven al wordt geopperd: vooral aangeven dat je gespannen bent. Als je het bij je huisarts niet fijn vind, kun je geloof ik ook om een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen.
Oef vervelend maar gewoon aangeven. Ik kreeg mijn allereerste uitstrijkje vorig jaar (ben nu 31) en daar kwam gelijk pap3b met cin3 uit. Voor mijn gevoel kon ik mijn begrafenis al gaan regelen. Ik snap je spanning dus erg goed, want ik moet nog voor een controle uitstrijkje (ik werd er uiteraard voor behandeld maar raakte direct daarna zwanger). Misschien kun je je troosten met de gedachte dat bmhk iets is wat zich héél langzaam ontwikkelt? Een voorstadium is nog geen daadwerkelijke ziekte en er is helemaal niet gezegd dat dat bij jou het geval is. Kan zoveel oorzaken hebben. Het is echt uit voorzorg. Succes hoor! Komt vast goed.
Van te voren twee paracetamol innemen als je denkt dat het pijn gaat doen. En inderdaad aangeven dat je moeilijk kan ontspannen. Sterkte
Heel veel succes. Ik begrijp je helemaal Ik heb er al meerdere moeten laten doen afgelopen jaren omdat ze bij mij ook niet goed zijn. Volgens de artsen nog niets zorgwekkend maar wel genoeg om ieder half jaar terug te komen.
Het uitstrijkje is ook spannend met zo'n grote tang. Maar probeer rustig te ademen en denk aan dat het zo voorbij is geef ook even aan hoe je je voelt. De uitslag was bij mij goed. Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker gehad. Gelukkig waren mijn uitslagen goed. Sterkte!
Ik heb eind maart ook mijn uitstrijkje laten doen. Had het ook al een jaar voor me uitgeschoven sinds de 1e uitnodiging. Pap 2 geloof ik met hpv virus dus ik mag ook binnenkort weer terug voor vervolg. Maar ben toch blij dat ik ben gegaan.
Inderdaad, van tevoren 2 paracetamol innemen en aangeven dat je het spannend vind. En het helpt om tijdens het inbrengen van de eendenbek een klein beetje te persen, alsof je de laatste druppels plas eruit perst. Als ie er eenmaal inzit proberen je billen "zwaar" te maken en je op je ademhaling concentreren. Hoe beter het je lukt om te ontspannen, hoe minder vervelend het aanvoelt. Bij het eruit halen opnieuw een beetje persen. Succes!!
Gewoon aangeven dat je het heel vervelend vind het dat je er tegen op ziet. Dat is gewoon menselijk. De stoere verhalen over hoe makkelijk het bij hun ging daar veeg ik mijn reet mee af. Het net doen of je ligt perst werkt wel goed en zoveel mogelijk proberen te onspannen, neem desnoods iemand mee die je 110% vertrouwd.