Hypotheek vraag....snap t niet meer

Discussion in 'De lounge' started by Tinkerbell81, Jan 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    :( :(
    Ik snap het niet meer; misschien dat iemand mij kan helpen;
    We zijn van plan om een nieuwbouwhuis te kopen (hebben sinds 3 jaar al een hypotheek)...
    Nu blijkt dat het via een andere hypotheekverstrekker goedkoper is...
    Maar ik had altijd begrepen dat je dan de hypotheek moet oversluiten en een boete ofzo moet betalen?
    Nu zei de hyp.adviseur vandaag dat je dat boetevrij kan aflossen ofzo; heb al 3x gevraagd hoe dat dan zit , maar kreeg steeds dat antwoord en nou ben ik niet echt in hypotheken thuis; d8 zoek t ff op maar kan t ook niet echt vinden wat hij nou bedoelt...

Iemand enig idee hoe dat nou werkt met een hypotheek bij een ander af te sluiten...kan me niet voorstellen dat je geen boete hoeft te betalen want je gaat dan toch weg bij diegene ?

Of zie ik dat verkeerd?

Pff bestaat er niet een of andere website/boek waar je zulke dingen kan vinden; snap er zo weinig van...

2. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    ik heb geen idee,maar als de hypotheekadviseur niet kan uitleggen hoe dat zit,dan moet ie snel een ander beroep gaan zoeken.
    en jij een andere hyp.adviseur die er wel verstand van heeft

3. Tinkerbell81

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    van de week gaan we naar nog een adviseur, dan ga ik het zeker vragen...maar ben zoooo benieuwd hoe dat nu zit...

4. Smurfje02

Smurfje02 Lid

Apr 5, 2007
    42
    0
    0
    Op het moment dat je je huis verkoopt (waar in dit geval sprake van lijkt te zijn) los je je lopende hypotheek af.

Zonder boete, misschien wel met een restschuld, maar dit is alleen het geval als je een hogere hypotheek hebt afgesloten dan dat je huis waard is.

Koop je een nieuw huis ga je een nieuwe betalingsverplichting aan en hoef je dit niet te doen bij de hypotheekverstrekker van je huidige woning!

Overigens, mocht het zo zijn dat je bij de de huidige hypotheekverstrekker, een offerte hebt aangevraagd en deze hebt getekend, je hier dus WEL aan vast zit!

Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij verkoop is het altijd boetevrij aflossen. Pas als je gaat oversluiten krijg je een boete, maar de hoogte daarvan is weer afhankelijk van de hoogte van de rente. Het kan dan dus ook voorkomen dat je geen boete betaald.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd.. als je een ander huis koopt betaal je geen boete, als je oversluit zonder een ander huis te kopen betaal je wel boete..

Wij hebben dat 3 jaar geleden gehad. De rente stond toen zo laag in verhouding met het moment dat we onze eerste hypotheek afsloten, dat we hebben besloten om over te sluiten. Zelfs met de boeterente waren we een stuk goedkoper uit elke maand!

7. LastminuteMama

LastminuteMama Bekend lid

Jun 20, 2007
    632
    0
    0
    Klopt helemaal!

Pas als je gaat oversluiten krijg je een boete, maar de hoogte daarvan is weer afhankelijk van de hoogte van de rente -> maar ook de boeterente is, voorzover de schuld is aangegaan ter financiering van je eigen huis, fiscaal aftrekbaar!

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Maar als je de boeterente meefinanciert is die weer niet aftrekbaar.

9. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als je een ander huis koopt mag je je hypotheek gewoon aflossen zonder boete. Boeterente betaal je als:
    - je in het zelfde huis blijft wonen
    - je de rente voor een bepaalde termijn vast hebt gezet en die termijn nog niet is afgelopen.

Wanneer de rente van je vastgezette hypotheek lager is dan de rente die je nu op de markt betaalt, betaal je geen boeterente. Is deze hoger, dan betaal je het wel. Boeterente is trouwens aftrekbaar van de belasting. Maar als je het meefinanciert in je nieuwe hypotheek is de rente over de boeterente niet aftrekbaar.

10. Tinkerbell81

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    Hartstikke bedankt meiden...ik snap hem:)

nog 1 dingetje....
    wat die restschuld betreft..
    daarmee bedoel je dan de totale hypotheek die we toendertijds hebben afgesloten en de verkoopwaarde....toch...?
    Als die maar gelijk zijn hebben we geen restschuld toch?

Stel dat we nou wat verlies daarop maken; gaat dat dan in de nieuwe hypotheek mee of zitten we dan toch nog aan die"oude"hypotheek vast voor dat restschuldbedrag...

Waarschijnlijk zal de totale hypotheek van ons ongeveer gelijk zijn aan de verkoopwaarde maar dat weten we natuurlijk niet zeker (en hopen we wel, of misschien klein beetje winst hihi maar quit is goed genoeg ) we hebben het namelijk 2 1/2 jaar geleden verkocht...

Thanks allemaal!

11. Smurfje02

Smurfje02 Lid

Apr 5, 2007
    42
    0
    0
    Ja, je kan een restschuld mee financieren in een volgende hypotheek, met daarbij de kanttekening dat je dit NIET kan aftrekken bij de belasting.

Overigens weet je snel genoeg of je huis voldoende waard is...laat het taxeren.
    Overigens is het ook zo dat de gemiddelde huizenprijs 4,3% is gestegen in 2007

Succes ermee!

12. Tinkerbell81

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    hartstikke bedankt!
    Snap het nu veel beter!

Share This Page