hypotheek zonder eigen geld

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 11 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Dit dus

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hoeveel % moet je zelf inleggen?

3. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Wij hebben gekocht zonder eigen geld in te leggen! Huis is idd hoger getaxeerd dan verkoopbedrag, dus konden we iets hogere hypotheek waarmee alles betaald kon worden. En we hebben ook gewoon spaargeld hoor maar toen een baby onderweg en we wisten niet hoeveel kosten dat mee zou brengen. Je moet trouwens wel voor een taxatie betalen, hou daar rekening mee. Maar bij een onafhankelijke hypotheken kan je ook onderhandelen over hun kosten he

4. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Debbie, 3 jaar terug waren de regels wel minder streng dan nu. Maar je weet nooit wat voor manieren een adviseur vindt.
    Al vind ik het wel fout ergens om daar op in te zetten om spaargeld te willen bewaren, daar ga je dus het hele doel van de vernieuwde regels mee voorbij en neem je dus bewust een risico.

5. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier het huis gekocht voor 189.000 maar de taxatie was 196.000. Uiteindelijk hebben wij maar 600 euro eigen geld in moeten leggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat het huis qua oppervlakte zeker 200.000 waard is zodra hij opgeknapt is. Dus wij waren niet bang het zo te doen.

Via de hypotheker kwamen we bij deze constructie

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    bij een normale hypotheekverstrekker krijg je 101% van het bedrag OF van de koopsom, OF de taxatiewaarde, het ligt er maar aan welke lager ligt.

In praktijk zal de taxatiewaarde meestal gelijk zijn aan de koopsom.

Wat wel mogelijk zou moeten zijn, als je niet aan je maximale hypotheekbedrag zit, is een gewone lening afsluiten voor de inleg van je eigen geld.

Maar of het verstandig is, is een tweede.

Wij hebben een huis gekocht incl mijn schuld die voor 50.000 werd meegerekend. omdat huis + 50k nog niet ons maximale hypotheekbedrag was.

Overigens hebben wij wel eigen geld ingelegd.

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zie dat toch wel wat anders. Je koopt pas een huis als je het kan betalen, zodat je niet in een te hoge hypotheek belandt. En zo heeft de bank geen risico bij gedwongen verkoop etc.

Je moet best wel wat spaargeld hebben als je geen overwaarde oid hebt. Kosten makelaar, kosten koper, kosten notaris etc lopen snel op naar 10.000 euro.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik ben het er niet mee eens. Na mijn scheiding ben ik uit de hypotheek ontslagen van ons koophuis en gaan huren. Nu is mijn huur vele malen hoger als de hypotheek die ik kan krijgen. Ik heb eigen geld, aankoop van een woning is dus geen probleem. Maar de maandelijkse lasten van de hypotheek die ik samen met mijn nieuwe partner kan krijgen liggen toch heel veel lager dan de huur die ik betaal. Ik vind dat ze hierin in middels wel een beetje zijn doorgeslagen. Natuurlijk zijn er mensen het schip in gegaan en hebben zij duurdere huizen gekocht als dat ze konden betalen. Maar ik ben getoetst toen ik deze huurwoning kreeg en mijn inkomen was voldoende raar toch dat je dan geen hogere hypotheek kan krijgen?

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ben ik met je eens dat hoor je vaak. Dat je bij toetsing voor huur hoger uitkomt dan bij toetsing voor een hypotheek. Ik denk dat dat te maken heeft met kosten voor onderhoud van de woning. Als in je huurwoning de ketel het begeeft bel ie de woningbouw. In je koophuis moet je zelf betalen. Hetzelfde geld voor schilderwerk enz. Misschien is in de toetsing meegenomen dat mensen met een koophuis dus hogere lasten hebben dan mensen met een huurhuis.

10. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Wij hebben de kk van mijn ouders geleend en na het kopen van ons huis terug betaald

11. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    ik weet het niet of alles wordt mee berekend hetbis een tool van de hypotheker bereken je woning je moet adres soort woning bouwjaar en afmetingen invullen en aan de hand van dat wordt het berekend. ik hield er ook al rekening mee dat dat niet precies zou zijn de berekening maar wel ongeveer

12. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Hier zit ook minstens €127 verschil tussen huur en hypotheek. En dan ook nog een woning met 3 mini kamers waar net een kinderbed in past en dan geen kast meer, en de grote slaapkamer een 2 pers. bed van 140 met een kledingkast.
    En nergens bergruimte.

Wel heb je bij een hypotheek de levensverzekering er nog bovenop.

13. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    owke hier was ik naar opzoek haha het is gewoon zo huren gaat niet verdiend daar net te veel voor en kopen gaat net maar is uuteindelijk wel goedkoper als huren volgens hem want hij mort ander vrije sector gaan huren en dat is nietbte betalen

14. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Wij hebben vorig jaar een woning gekocht. Deze kon nog wel wat opgeknapt worden. We hebben in de taxatie mee laten nemen wat het met de woningwaarde zou doen als we al die dingen op zouden laten knappen. Alles bleek gelukkig 100% waardeverhogend te zijn waardoor we dus een bouwdepot mee konden financieren. We konden dus 102% (dit jaar 101%) van de woningwaarde na verbouwing krijgen i.c.m. met bouwdepot. Daardoor hadden we in principe maar 3% eigen inleg nodig in plaats van 6%. Nu hebben wij ervoor gekozen om de meeste zaken die we in het bouwdepot hebben opgenomen toch zelf te financieren(dan maar iets meer gespreid, dan alles in 1 keer). Dus blijft er straks van het bouwdepot nog 50% over die dus van de totale hypotheekschuld afgaat. Daardoor weten we wel zeker dat onze woning nu al meer waard is dan de hypotheekschuld(2000 euro ofzo, geen vetpot maar wel een erg prettig idee)

En geloof me, wij hebben niet veel eigen geld maar hebben met moeite overal de centjes vandaan kunnen schrapen. Vergeet niet dat als je nu in onderhandeling zit, je nog tot aan de overdracht hebt om te sparen.. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om een paar maanden bij de schoonouders in huis te gaan (geen pretje) daardoor kregen we financieel iets meer ruimte.. Wellicht dat je broer op zo'n manier nog wat financiële ruimte krijgt?

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Ik zie dat ook zo hoor... hoe moet je straks ooit nog een eigen huis betalen als het bedrag wat je aan hypotheek kan krijgen steeds minder is, je straks nog maar 100% of minder kan lenen en je 10/15.000 moet hebben om alleen al een huis te kunnen kopen en dan nog moet verbouwen... en je dus minimaal 30.000 gespaard moet hebben voor je het huis uit gaat....o_O

16. twinkle star

Dat denk ik ook hoor maar een verschil van 300 euro vind ik best veel zeker als je kan aantonen dat je nu naast de huur ook kan sparen. Ik zie het maar als voordeel, want we gaan er straks bij een koophuis aanzienlijk op vooruit!

17. twinkle star

Nee hier heb je helemaal niks aan. Het zegt nl niks over de staat van het huis. Je hebt mocht je het willen gebruiken voor een hypotheek echt een taxatierapport nodig.

18. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af of dat kan hoor zonder eigen geld. Ik heb ook een eigen huis gekocht en ben bij een aantal banken en adviseurs geweest en nergens was de optie om die procenten mee te laten financieren. Die regel is er niet voor niets lijkt me.

19. esje1984

esje1984 Actief lid

12 apr 2017
    271
    317
    63
    NULL
    Rotterdam
    Wij hebben onlangs een huis gekocht en bij ons is het meegefinancieerd in de hypotheek. Wij hoefde maar 600 euro eigen geld in te leggen. Dus het is wel mogelijk..

20. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    wow das boffen ik had best een goede adviseur maar die gaf mij niet deze optie

Deel Deze Pagina