Hypotheek zonder vast contract

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Toen wij vorig jaar kochten op 1 salaris had mijn man geen vast contract. Met een intentieverklaring kreeg hij een hypotheek gebaseerd op zijn volledige huidige salaris. De adviseur zei dat een intentieverklaring voldoende was om niet het gemiddelde van drie jaar te nemen maar gewoon wat hij nu verdient.
    (Om commentaar voor te zijn ;) : we hadden al een koopflat en betaalden ivm de rente daar evenveel voor als voor onze huidige eengezinswoning. Daarom durfden we wel te kopen op een tijdelijk contract. Met enkel een uitkering kunnen we dit ook nog net betalen en inmiddels wel vast contract)

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik begrijp niet goed waarom je nu voor een ander huis gaat kijken. Je hebt pas vanaf september een andere baan maar geen vast contract. Nu lukt het niet op het salaris van alleen je man. Ik kan er echt niet bij dat je dan wel nu voor een ander huis gaat kijken. Wat als jij je baan niet behoud bijvoorbeeld als je proefperiode is afgelopen.

3. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Hier ook geen probleem, ik was uitzendkracht en heb een jaarcontract getekend op de dag van de sleuteloverdracht ( was een leuke dag voor me)
    Bij mij hebben ze 3 jaar terug gekeken waarvan ik zelfs 2 jaar ziektewet heb gehad. Was geen probleem bij de juiste financiële verstrekker.
    Wel konden we minder krijgen dan wanneer ik vast had gehad, maar voor ons was dit genoeg.

4. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Wij hebben het onlangs meegemaakt. Mijn man had net zijn baan met vast contract opgezegd en zou bij een ander bedrijf beginnen toen we geheel onverwachts een mooi huis tegenkwamen. Voor hem was het voldoende als hij de proeftijd door was en een intentieverklaring had. Het kan dus wel zonder vast contract.

DN2017 vindt dit leuk.
  5. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Wij hebben onlangs een huis gekocht met beiden een tijdelijk contract. Nu staat in mijn contract wel dat het verlengd wordt met een vast contract na de proefperiode van twee jaar, maar bij mijn man niet. Hoefden enkel intentieverklaringen te overleggen en het bedrag is gewoon gebaseerd op ons volledige salaris. Nu wilden wij ruim onder de max blijven dus dat was geen enkel probleem. Hadden ook niet te maken met een beperkte keuze qua verstrekkers ivm tijdelijke contracten (wel ivm een benodigde lange looptijd van de offerte). Dus ik zou zeggen, maak vooral een afspraak met een adviseur. Waarschijnlijk is er meer mogelijk dan je denkt.

6. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Net een huis gekocht: ik heb een 2 jarig contract zonder intentieverklaring, mijn man heeft een 1 jarig contract met intentieverklaring. Geen probleem :)
    Ze hebben bij mij naar mijn inkomen van de laatste 3 jaar gekeken.

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Omdat ik geen zin heb om met de huidige rente stand te wachten op een vast contract, als iemand me zou verzekeren dat de rente niet of nauwelijks zou stijgen zou ik geen haast hebben... maar niemand kan mij dit garanderen.
    Bovendien switch ik nogal van banen, maar is er in mijn branche genoeg werk te vinden en ben ik ook nog nooit werkeloos geweest dus hier maak ik me geen zorgen om.
    Een andere optie is om het bedrag wat we tekort komen te sparen, het gaat 'maar' om 40.000 wat we extra bovenop mijn man zijn salaris nodig hebben.
    Ik denk dat het slim is om eens met een hyptheek/financieel adviseur te praten.
    Bedankt voor jullie reacties!

Deel Deze Pagina