Waarschijnlijk heb je een spaarhypotheekverzekering. Een gemengde verzekering, keert uit bij leven om het spaarleningdeel af te lossen of keert bij overlijden voor de einddatum een verzekerd kapitaal uit.
Je hebt niet zoveel aan het bedrag wat anderen bruto betalen. Het gaat erom wat jij kunt en wilt betalen aan maandlasten voor je woning/hypotheek. En wat de rente op dit moment is. Als je een goeie financieel adviseur hebt, dan neemt hij dit allemaal met je door.
Wij hebben eind 2013 de hypotheek afbetaald en een nieuwe van 185.000 euro aangevraagd. De hypotheek is gesplitst in 85000 euro aflossing tegen een rente van 3.9% (5 jaar vast) en 100.000 aflossingsvrij tegen een variabele rente (ten alle tijden vastzetten). Op dit moment 2.6%. Onze maandlasten schommelen tussen de 400 en 500 euro. Geen lijfrente en andere rommel. Wij zijn door de werkgever goed verzekerd ...
Op de site van de Rabobank kan je laten uitrekenen wat je bruto en netto maandlasten zijn bij een bepaalde hypotheekvorm en -hoogte. Ik heb een hypotheek van 189.000, bruto maandlasten zijn 900 euro, netto 600. Ik heb een bankspaarhypotheek (2010).
Naar mijn weten wordt het wel verstrekt, maar kom je niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek wanneer je voor deze vorm kiest.
Dat heet het overgangsrecht. Iemand die al voor 2013 een aflossingsvrije hypotheek had mag deze meenemen naar een nieuwe woning met behoud van renteaftrek. (Wel hanteren veel verstrekkers dat het, bij aankoop van een nieuwe woning, nog maar 50% van de marktwaarde aflossingsvrij mag.) Financiële gevolgen 2013 - Vereniging Eigen Huis Hier staat er uitleg over.
Dit geldt alleen voor starters dus mensen die vanaf 1 januari 2013 voor het eerst een huis kopen en financieren.
Ja maar ze heeft hem niet meegenomen toch? Ze hebben hun hypo afbetaald en een nieuwe genomen, vandaar
onze hypotheek is 256.000 bruto bedrag 1250 euro per maand. Netto komen we op zo'n 850 met een rente van 5%
Wij gaan een hypotheek van 180.000 nemen nu en dat wordt om te starten met annuïteiten bruto 880 en netto 662 als we 20 jaar vast nemen met een rente van 4,3% Maar we gaan voor een variabele rente, want de 4,3 % was van januari en de rente is weer iets gezakt. Dus we gaan voor variabel, omdat het allemaal toch niet zo snel zal gaan stijgen. En anders zetten we hem dan alsnog vast. Met variabel scheelt het me 70 euro per maand namelijk. De enige 2 hypotheken die nog renteaftrek geven zijn annuïteiten en lineair. De rest is niet meer interessant. Lineair is alleen handig als je in verhouding tot wat je verdient een lage hypotheek hebt. Want pas na 15 jaar ongeveer worden de maandlasten net zo hoog als bij annuïteit (daarvoor is het behoorlijk hoger, verschil wordt steeds kleiner) en pas na die 15 jaar een beetje lager. Wat mij betreft hebt je dus helemaal geen hypotheekadviseur meer nodig! Als je alles begrijpt bespaar je dat geld en ga rechtstreeks lenen. Dan moet je wel een toets maken om te zien of je genoeg verstand van zaken hebt om het zelf te kunnen beslissen.
Interessant allemaal wij mogen hopelijk binnenkort een nieuw huis kopen. Dus ik ben blij met wat hier gezegd word.
Maar dan nog heb je recht om het gedeelte aflossingsvrij mee te nemen naar een nieuwe woning. Ze hadden namelijk al een zogeheten eigenwoningschuld op 31 december 2012. En dan mag je gebruik maken van het overgangsrecht.
En helaas blijkt in de praktijk dat heel veel mensen niet begrijpen hoe het allemaal werkt. Het is niet alleen rente en de vorm waar het om gaat. Het gaat ook om het in kaart brengen van betaalbaarheid van de hypotheek bij overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Hiervan hebben veel mensen geen besef. Een goede adviseur maakt dit allemaal inzichtelijk voor je.