Hypotheekaanvraag 2020

Discussie in 'De lounge' gestart door Celien22, 10 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celien22

    Celien22 Actief lid

    14 jan 2013
    449
    30
    28
    Onbekend
    Goedenavond,

    Zijn er hier mensen die een huis hebben gekocht dit jaar?
    En zo ja, hoelang duurde het voor de hypotheek rond was?
    Ivm Corona zijn er achterstanden zeggen ze.
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Ja, wij hadden 2 weken verlenging nodig. Maar we hadden ook vrij kort. Ik zou kijken of je meteen 8 weken kunt krijgen om de hypotheek te regelen, bij ons was het volgens mij bijna 7 weken uiteindelijk.

    We zaten wel ook net midden in de zomervakantie, dat hielp ook niet.
     
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Onze koper had 4 of 5 weken verlenging nodig, dus ik zou ruim inzetten.
     
  4. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Bij ons duurde het 9 weken.
    Terwijl wij echt alles op orde hadden en gelijk alles hadden ingediend. De hypotheekverstrekker had een gunstig tarief en voorwaardes, dus die had ineens veel aanvragen.
    Vond het zo vervelend voor dat het zo lang duurde....voor ons, maar ook voor de verkopers.
    Maar we hadden het zelf totaal niet in de hand.

    De kopers van ons huis hadden alles in 5 weken al rond.
     
  5. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Hier ging het snel! Wij hadden het in nog geen 5 weken rond (midden in de zomervakantie) en degene die ons huis kochten hadden het in 2 weken rond!
    Tegen ons zeiden ze ook dat het lang kon duren vanwege de vakantie en corona maar het ging snel genoeg.
     
  6. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Wij zijn al 10 weken aan het wachten, draaaamaa!
    afhankelijk van de Rabobank en daar schijnt het op het moment een gekkenhuis te zijn...
     
  7. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Wij hadden de overdracht eind maart, was naar voren gehaald omdat er steeds meer maatregelen werden gehouden.

    Hypotheek geregeld bij een financieel adviseur was binnen twee weken geheel rond.

    Zorg dat je financiën op orde zijn. Je voldoende spaargeld hebt. Of leen wat van vrienden zodat je er nog iets beter voorstaat.

    Wij zitten niet aan de max van onze hypotheek zitten er een ton onder
     
  8. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Wij hebben meer dan tien weken moeten wachten.
     
  9. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik werk bij een tussenpersoon. Mijn doel is zsm een bindend akkoord te krijgen. De partijen waar wij voor bemiddelen hebben tussen de 3 en 10 werkdagen nodig. Hiervoor heb je dus wel alle gevraagde stukken nodig.

    Denk aan een renteaanbod, taxatierapport, volledig getekende koopovereenkomst, inkomensstukken etcetc. Pas als alles compleet is starten zij met de beoordeling.

    Vanaf moment dat je bod is geaccepteerd zou ik direct contact leggen met je hypotheekadviseur, zodat deze het renteaanbod (voorlopige offerte) voor je aan kan vragen en het advies voor je uit kan werken. Vraag of er een taxatie moet komen (soms is een calcasawaardebepaling ook voldoende) en zoja, zoek dan een makelaar die dit zsm kan doen. Regel je werkgeversverklaring (is nu nog maar 2 mnd geldig, net als loonstroken).

    Hoe eerder jij alles aan papieren rond hebt hoe sneller het kan gaan. Je tussenpersoon zal je hierin moeten begeleiden.

    Ik zou je financieringsvoorbehoud zeker op 8 weken zetten en er bij de makelaar op aandringen de koopovereenkomst zsm klaar te hebben voor ondertekening.

    Suc6!
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Lijkt me stug dat je niet voor de Rabobank bemiddelt? Of is dat ook regio afhankelijk hoe lang ze nodig hebben? Want hier duurde het echt veel langer bij de Rabobank.
     
  11. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Klopt, geen Rabobank.
     
  12. Celien22

    Celien22 Actief lid

    14 jan 2013
    449
    30
    28
    Onbekend
    Jeetje, had gehoopt dat het toch iets sneller ging.

    wij wachten alleen nog op het taxatie rapport. Dan kan alles in werking gezet worden.
    Ik hoop toch wel dat het geen 10 weken gaat duren.
    Dat wordt een lange spannende periode.
     
  13. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Oh, dat is bijzonder. Ik zou dat niet fijn hebben gevonden als onze hypotheekadviseur niet alle grote betrouwbare partijen mee had genomen.
     
  14. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Het is wel bekend dat het momenteel erg druk is, dus dan is verlenging ook vrij makkelijk te krijgen. Maar leuk is anders ja.
     
  15. Pickwickje

    Pickwickje Actief lid

    19 aug 2020
    295
    220
    43
    Vrouw
    Wij hebben net alles rond. Heeft in totaal bijna 5 weken geduurd. Moet wel zeggen dat wij al onze gegevens al klaar hadden liggen.
     
  16. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    989
    48
    28
    mh
    Vanaf de aanvraag tot de definitieve offerte duurde bij ons 28 dagen tijdens de zomervakantie. Wij hadden alle stukken compleet.

    Je kan voor de zekerheid in het koopcontract inderdaad rekening houden met 8 weken.
     
  17. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Toen wij alles compleet hadden alles ingediend en was in 2 dagen klaar en goedgekeurd. Bij de Rabobank.

    Tijd van offerte tot definitieve aanvraag was 2,5 (in die weken 2 huizen getaxeerd, bouwkundige keuring etc)
     
  18. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Wanneer was dat dan? Wij hadden alle stukken nog sneller klaar, anderhalve week (ook 2 huizen getaxeerd), maar daarna duurde het nog bijna 6 weken bij de rabobank deze zomer.
     
  19. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik werk bij een tussenpersoon onder naam van 1 van de bekendere banken in Nederland. Wij bemiddelen voor hun hypotheekaanbod, maar daarnaast ook voor diverse andere geldverstrekkers.

    Bij ons stap je dus al niet naar binnen als je een Rabobank hypotheek wilt.

    Het is maar net wat je wensen zijn.

    Wel vervelend dat het zo lang heeft geduurd. Kan me voorstellen dat het stressvol is geweest.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.253
    5.206
    113
    Dat viel op zich wel mee bij ons, onze adviseur was redelijk overtuigd dat het goed zou komen en had tussendoor wel geinformeerd (hij had zelf ook lang bij de Rabobank gewerkt). Ook op tijd verlenging aangevraagd toen duidelijk werd dat we het niet zouden redden. Maar het voelt wel beter als het eenmaal rond is, haha ;).
    We hadden eigenlijk niet verwacht weer bij de Rabobank uit te komen, maar bleek toch de gunstigste voor ons.

    Ja, sorry, je werkt voor een tussenpersoon en niet voor een onafhankelijke hypotheekadviseur, dat had ik verkeerd gelezen, dat is inderdaad anders qua aanbod natuurlijk. Wel fijn dat jullie van die korte doorlooptijden hebben.
     

Deel Deze Pagina