Bloedwaarden goed of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door chipje, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chipje

chipje Bekend lid

11 mrt 2013
    655
    10
    18
    Iemand verstand van bloedwaarden?
    ik voel me al bijna mijn hele leven moe futloos. Onverklaarbare pijntjes add laatste tijd verergerd.

Nu kwam vandaag mijn bloed waarde.

B12: 158
    Vit d: 36
    Foliumzuur: 6,8

Op internet ziet dit er niet goed uit dokter zegt is laag ja maar gewoon vitamines slikken.
    Lees tegenstrijdige verhalen.
    Iemand ervaring hiermee?

2. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Je B12 is te laag moet (dacht ik) min 250 zijn en je vitD moet minimaal 80 zijn. Over de foliumzuur durf ik niets te zeggen. Wat zegt je arts hier van?

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Alleen je vitamine B12 en D is te laag. Ik zou dit eens verder laten onderzoeken.
    Kijk eens op de site van stichting b12 tekort.

vitamine b12 en vitamine D tekort gaan vaak samen...

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Foliumzuur weet ik zo niet, maar je B12 en je D zijn aanzienlijk laag. Daar zou ik echt wat mee doen. Je kunt ook eens kijken waarom het zo laag is. Het probleem kan in de darmen zitten. Zeker als het al lange tijd duurt. Ik zou echt even terug gaan naar de huisarts of een orthomoleculair arts in de arm nemen.

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Vitamine D hoort tussen de 50 - 150 te zitten. Liefst 75-80.
    Vitamine b12 hoort > 200 te zitten.
    Foliumzuur geen idee.

Je zou bij de drogist vitamine d en vitamine b12 tabletjes kunnen halen. Een vitame B complex kan ook.
    Ik ben zelf vegetarier dus een vitamine b12 tekort ligt op de loer. Vorig jaar ook een wat laag vitamine d. Ik slik altijd 2 capsules multivatime voor vegetariërs van de etos en nog een tabletje vitamine d.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb een anderhalve maand geleden mijn B12 laten prikken, precies om de redenen die jij geeft, al had ik ook last van hartkloppingen erbij. Mijn B12 was 184 en ik ben gelijk in een regime van 2x per week een injectie Hydrocobamine 1000mg (dacht ik, ik heb ze niet thuis, dus ik kan het niet nakijken) voor 4 weken en nu nog zeker een half jaar 1x per maand.

De huisarts noemde mijn waarde laag-normaal. Waarbij je dus wel degelijk klachten kunt hebben en de richtlijnen zeggen ook dat een huisarts niet vanuit de waarde moet kijken (die zegt namelijk niet zoveel) alswel vanuit de klachten moet handelen. En eerlijk? Een paar uur na de eerste injectie voelde ik me al beter, al was dat de volgende ochtend ook meteen over. Ik heb nu net die 4 weken 2x per week achter de rug en nu, 2 weken later (ik moet dus over 2 weken weer een spuit gaan halen ) voel ik me weer wat minder fit worden.

Tabletten kunnen helpen, maar dan moet je wel zeker weten dat het geen opname probleem is. Bij mij is dat waarschijnlijk wel het geval omdat ik ruim voldoende vlees en melkproducten eet en drink en dus toch een lage waarde heb en klachten heb.

Echt; ga terug naar je huisarts en overleg nog een keer!

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    hoe is je schildklier?
    Je B12 en D is te laag

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je moet voor je b12 injecties tot je de oorzaak van het tekort weet - een tekort heb je niet zomaar namelijk. 2x per week is de opstartdosering, huisartsen willen daar nogal eens van afwijken, dus zoek zelf ook de bijsluiter op want daar staat de juiste dosering in.
    Vit d is ook te laag, met een stootkuur kun je goed ophogen, ideaal is een waarde van 80.

9. noah5

noah5 Actief lid

9 mrt 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik had ook een lage vit d gehalte vorige jaar winter was toen 26 en toen ampullen gekregen, ik merk nu een maand of 2 dat ik weer futloos ben en moe, denk dat ik ook mijn waarde weer moet laten checken.

Weet iemand of dit invloed kan hebben op het zwanger worden?

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik geloof dat het invloed kan hebben. Dus zeker even laten checken! En als je waarde weer mooi rond de 80 zit, altijd dagelijks blijven suppleren, want kennelijk maakt jouw lichaam zelf niet genoeg vit d aan, door dagelijks te suppleren voorkom je weer een tekort. Ik slik zelf dagelijks 2000ie vitD, 50mcg.

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Mijn vitamine D was ook in de 20. Ik moet van mijn huisarts voor altijd aan de ampullen. Heb er iets van 8 meegekregen. Elke maand 1 ampul. Zit een hele hoge dosering in. Zodra deze op zijn moet ik het gewoon weer ophalen. Ze zegt dat als je vitamine D zo laag is komt dat echt niet vanzelf goed en zodra je stopt met innemen keldert het weer. Pilletjes werken niet goed genoeg dus daarom deze ampule. Is een olieachtige substantie dus voor eens in de maand.

Deel Deze Pagina